
Με ταχύ ρυθμό προχωρούν τα έργα στον οδικό άξονα Μπράλος–Άμφισσα, ένα από τα πιο απαιτητικά και κομβικά τμήματα του Διαγώνιου Οδικού Άξονα Λαμία–Ιτέα–Αντίρριο. Το έργο, που ξεκίνησε το 2024, έχει εισέλθει πλέον σε ώριμη φάση, με τις κατασκευαστικές παρεμβάσεις να είναι εμφανείς σχεδόν σε όλο το μήκος του.

Το σημείο-κλειδί του έργου είναι δίχως αμφιβολία η διάνοιξη της δίδυμης σήραγγας μήκους 2.200 μέτρων, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη τεχνική πρόκληση της διαδρομής.
Η πρώτη από τις δύο σήραγγες έχει ήδη διανοιχθεί κατά περίπου 500 μέτρα – ποσοστό που αντιστοιχεί στο 20% του συνολικού μήκους – ενώ η δεύτερη ξεκίνησε πρόσφατα να ανοίγεται από τα δύο άκρα της, με τη διάνοιξη να κορυφώνεται τον επόμενο μήνα. Οι εργασίες διάνοιξης, που πραγματοποιούνται με τη μέθοδο ΝΑΤΜ (Νέα Αυστριακή Μέθοδος Σήραγγας), αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2026, οπότε και θα ξεκινήσει η τελική διαμόρφωση της σήραγγας σε επίπεδο οδοστρώματος.
Στο πεδίο δραστηριοποιούνται συνολικά επτά εργοτάξια, τόσο στα ανοιχτά τμήματα όσο και στις σήραγγες, με ανθρώπινο δυναμικό που αριθμεί περίπου 250 άτομα. Το έργο υλοποιείται με βάση το χρονοδιάγραμμα, χωρίς καθυστερήσεις, και αφορά συνολικά την αναβάθμιση 31 χιλιομέτρων οδικού δικτύου.
Πέρα από τα 24 χιλιόμετρα του βασικού άξονα Μπράλος–Άμφισσα, κατασκευάζονται δύο επιπλέον τμήματα: η Παράκαμψη Γραβιάς–Μεταλλεία Βωξίτη (5 χλμ.) και η Παράκαμψη Γραβιάς (2 χλμ.), με φορείς υλοποίησης το Υπουργείο Υποδομών και τη Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Η ολοκλήρωση του συνόλου του έργου τοποθετείται, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα, στον Φεβρουάριο του 2028.

Η εργολαβία που έχει αναλάβει η ΑΒΑΞ για λογαριασμό του Υπουργείου Υποδομών περιλαμβάνει όχι μόνο τις δίδυμες σήραγγες συνολικού μήκους 4,7 χλμ., αλλά και την κατασκευή επτά γεφυρών με συνολικό μήκος άνω του 1 χλμ., έξι κόμβων (ισόπεδων, ανισόπεδων και υπόγειων), καθώς και ενός παράλληλου δικτύου τοπικών δρόμων για την εξυπηρέτηση της περιοχής.
Έργο υψηλής στρατηγικής σημασίας
Ο δρόμος Μπράλος–Άμφισσα αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση στον σχεδιασμό και την κατασκευή του διαγώνιου οδικού άξονα που ενώνει τη Λαμία με την Ιτέα και το Αντίρριο. Πρόκειται για έναν σύγχρονο δρόμο ταχείας κυκλοφορίας που αναμένεται να συνδέσει τέσσερις μεγάλους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους: την Ιόνια Οδό, την Ολυμπία Οδό, τον ΠΑΘΕ και τον Ε65. Με τον τρόπο αυτό, δημιουργείται ένας κρίσιμος οδικός "διάδρομος" ανάμεσα στην ανατολική και τη δυτική Ελλάδα, προσφέροντας απευθείας σύνδεση ανάμεσα στα λιμάνια της Πάτρας και του Βόλου.
Η λειτουργία του έργου εκτιμάται πως θα έχει έντονο αναπτυξιακό αποτύπωμα στις περιοχές που διασχίζει – συγκεκριμένα στη Φθιώτιδα, τη Φωκίδα και την Αιτωλοακαρνανία – ενισχύοντας την προσβασιμότητα, τη διασύνδεση με βιομηχανικές περιοχές και γενικότερα την κινητικότητα στην Κεντρική Ελλάδα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο έχει ενταχθεί επισήμως στο επιχειρησιακό πρόγραμμα "ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021–2027" μετά από συντονισμό των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Υποδομών, εξασφαλίζοντας τη χρηματοδότησή του με ευρωπαϊκούς πόρους.
Ενίσχυση οδικής ασφάλειας και οδηγικής εμπειρίας
Ο Διαγώνιος Άξονας Λαμία–Ιτέα–Αντίρριο αποτελεί βασικό τμήμα του διεθνούς οδικού δικτύου Ε65, γεφυρώνοντας τα θαλάσσια περάσματα του Αιγαίου και του Ιονίου και συμβάλλοντας στην ενίσχυση της εθνικής χωρικής συνοχής. Η αναβάθμισή του αναμένεται να μειώσει κατακόρυφα τον χρόνο μετακίνησης, να ενισχύσει την οδική ασφάλεια και να βελτιώσει θεαματικά την εμπειρία οδήγησης, παρέχοντας έναν σύγχρονο και αποδοτικό άξονα μετακινήσεων στο κέντρο της χώρας.
Πρόκειται για ένα έργο που δεν αφορά μόνο την τοπική κινητικότητα, αλλά αναμένεται να παίξει ρόλο-κλειδί στις εμπορευματικές και τουριστικές ροές ανάμεσα στην ηπειρωτική και τη νησιωτική Ελλάδα. Με την πλήρη ολοκλήρωσή του, η Κεντρική Ελλάδα θα διαθέτει έναν ακόμα ισχυρό αναπτυξιακό μοχλό, ικανό να προσελκύσει επενδύσεις και να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της περιοχής.