
Η Νορβηγία βρίσκεται ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίηση ενός έργου-ορόσημου για τις οδικές υποδομές, το οποίο υπόσχεται να επαναπροσδιορίσει την έννοια της υπόγειας σύνδεσης. Ο λόγος για το τούνελ E39 Rogfast, που όχι μόνο θα αποτελέσει τον μακρύτερο υποθαλάσσιο οδικό άξονα στον κόσμο (με μήκος περίπου 27 χλμ.) αλλά και το βαθύτερο τετραπλής λωρίδας τούνελ (392 μ. κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας), ενισχύοντας σημαντικά τη συγκοινωνιακή σύνδεση μεταξύ Nord-Jaeren και Haugalandet.

Ένα υπόγειο έργο-σταθμός στην παγκόσμια τεχνολογία
Το Rogfast περιλαμβάνει τον σχεδιασμό και την κατασκευή ενός κόμβου μέσα στο ίδιο το τούνελ, που οδηγεί στο νησί Kvitsοy και βρίσκεται σε βάθος 250 μέτρων. Ο κόμβος αυτός είναι κυκλικός (roundabout) κάτω από τον βυθό, καταγράφοντας ένα ακόμα παγκόσμιο ρεκόρ, τον βαθύτερο οδικό κόμβο παγκοσμίως.
Η ιδιαιτερότητα του έργου είναι τόσο η πρωτοποριακή τεχνική προσέγγιση όσο και η έμφαση που δίνεται στην αισθητική και ψυχολογική εμπειρία του οδηγού. Προβλέπεται η ανάπτυξη εικαστικής παρέμβασης εντός του τούνελ, η οποία θα συνεισφέρει στην αποφυγή μονοτονίας, θα βοηθά στον προσανατολισμό, θα μειώνει το άγχος των οδηγών και θα δημιουργεί την αίσθηση ενός πιο "ανοιχτού" χώρου. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζεται η χρήση δυναμικού φωτισμού που θα προσαρμόζεται ανάλογα με τη ροή της κυκλοφορίας ή τις καιρικές συνθήκες.

Ενεργειακή και περιβαλλοντική καινοτομία
Το έργο, υπό την εποπτεία του Statens vegvesen (Νορβηγική Διεύθυνση Δημόσιων Οδών), δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη βιωσιμότητα. Η ειδική δράση με τίτλο Rogfast Pluss, την οποία συντονίζει η Norconsult, εστιάζει στη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και των εκπομπών CO₂, στην εξοικονόμηση υλικών, στην αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (αιολικής, ηλιακής, κυματικής και γεωθερμικής), αλλά και στη στήριξη της βιολογικής γεωργίας στις περιοχές γύρω από τα εργοτάξια.
Η δημιουργική προσέγγιση της ομάδας του Rogfast Pluss οδήγησε σε καινοτόμες λύσεις που επαναπροσδιόρισαν τις υπάρχουσες τεχνικές και αμφισβήτησαν καθιερωμένες πρακτικές, με στόχο να μετατρέψουν το τούνελ σε παράδειγμα οικολογικής μηχανικής.
Τεχνικές λεπτομέρειες και πρόοδος
Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε με την πρώτη κύρια σύμβαση το φθινόπωρο του 2021, από το Kvitsοy. Η συνολική διάρκεια κατασκευής εκτιμάται σε περίπου 8 χρόνια, παρόλα αυτά κάποιοι εκτιμούν πως το τούνελ δεν θα είναι έτοιμο πριν το 2033. Πάντως θα λειτουργεί με κέντρα ελέγχου από τρεις διαφορετικές τοποθεσίες για λόγους ασφάλειας και λειτουργικότητας.
Αξιοσημείωτο είναι και το σχέδιο για τη διαχείριση των εκσκαφών, με την πλειοψηφία των υλικών να τοποθετείται σε θαλάσσιους αποδέκτες κοντά στα Harestad, Kvitsοy και Bokn. Παράλληλα, η τεκμηρίωση και ο σχεδιασμός του έργου υλοποιούνται πλήρως με τη χρήση 3D δεδομένων και BIM τεχνολογίας, εξασφαλίζοντας ακρίβεια και διαφάνεια στη διαδικασία.

Μια νέα εποχή για τις υπόγειες οδικές υποδομές
Το E39 Rogfast, όταν ολοκληρωθεί, δεν θα είναι απλώς το μεγαλύτερο υποθαλάσσιο τούνελ στον κόσμο, αλλά και ένα σύμβολο βιώσιμης καινοτομίας. Με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, ύψιστο επίπεδο ασφαλείας και περιβαλλοντικές προβλέψεις που ξεπερνούν τα καθιερωμένα πρότυπα, αναμένεται να αναβαθμίσει δραστικά την καθημερινότητα των οδηγών, να μειώσει σημαντικά τον χρόνο μετακίνησης στην ευρύτερη περιοχή, και να αποτελέσει παγκόσμιο σημείο αναφοράς στην υπόγεια οδοποιία.