Η θρυλική φίρμα supercars που όλοι λατρεύουν σιχαίνεται τα χειροκίνητα κιβώτια

"Αν θέλετε χειροκίνητο κιβώτιο πάρτε μεταχειρισμένο", λέει ίσως η κορυφαία φίρμα supercars στους πελάτες της -που διαμαρτύρονται ότι εδώ και πολλά χρόνια δεν έχει χειροκίνητο κιβώτιο σε κανένα μοντέλο της.

Η Ferrari δεν έχει βάλει χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων σε νέο μοντέλο της από τότε που η California αποσύρθηκε διακριτικά το 2012 -και ακόμη και τότε, μόνο δύο ή τρία αντίτυπα βγήκαν από το εργοστάσιο με λεβιέ ταχυτήτων.

Ωστόσο, παρά τη δεκαετία και πλέον με paddles, διακόπτες και αυτοματισμούς, ορισμένοι φίλοι της μάρκας εξακολουθούν να ζητούν ένα παραδοσιακό χειροκίνητο κιβώτιο. Σε αυτούς, το μήνυμα του Maranello είναι λακωνικό: αποκτήστε κάποιο μεταχειρισμένο.

Όταν πρόσφατα τέθηκε το ερώτημα, ο επικεφαλής marketing και εμπορικής πολιτικής της Ferrari, Enrico Galliera, απάντησε: "Το έχουμε ήδη, σε πολλά από τα κλασικά μας αυτοκίνητα". Η συνέχεια της δήλωσής του δεν άφησε περιθώρια παρερμηνείας: "Αγοράστε και αποκαταστήστε τα φανταστικά μας κλασικά". Συνέχισε λέγοντας: "Το διαθέτουμε [το χειροκίνητο κιβώτιο] και ενθαρρύνουμε τους πελάτες μας να ανακαλύψουν την ομορφιά της οδήγησης ενός κλασικού αυτοκινήτου. Προσφέρουμε προγράμματα Corsa Piloti με κλασικά μοντέλα, γιατί πολλοί άνθρωποι πλέον δεν ξέρουν καν πώς να οδηγήσουν με χειροκίνητο. Είναι μια σημαντική εμπειρία που μπορούμε να προσφέρουμε αυτή τη στιγμή μέσα από τα κλασικά μας".

Φυσικά η νέα κορυφαία Ferrari F80 δεν έχει χειροκίνητο κιβώτιο.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η ιδέα είναι εντελώς νεκρή. Νωρίτερα φέτος, ο υπεύθυνος ανάπτυξης προϊόντων Gianmaria Fulgenzi άφησε ελαφρώς ανοιχτό ένα παράθυρο, λέγοντας πως ένα χειροκίνητο κιβώτιο θα μπορούσε να είναι πιθανό σε κάποιο μελλοντικό μοντέλο Icona – τα εξαιρετικά σπάνια και εξαιρετικά ακριβά αυτοκίνητα-φόρος τιμής που η Ferrari κατασκευάζει για τους πιο πιστούς (και εύπορους) πελάτες της. "Ήδη μας το ζητούν", δήλωσε ο Fulgenzi, επιβεβαιώνοντας ότι σε κάποιο σημείο στα ανώτερα στρώματα της ιδιοκτησίας Ferrari, το χειροκίνητο εξακολουθεί να λείπει.

Υπάρχει σίγουρα προηγούμενο. Η Porsche έχει βγάλει μια μικρή περιουσία προσφέροντας στους αγοραστές 911 την επιλογή του χειροκίνητου, παρότι τα αυτόματα κιβώτια είναι πλέον ανώτερα στα χαρτιά. Η γοητεία δεν έχει να κάνει πλέον με την ταχύτητα – έχει να κάνει με τη σύνδεση, τη σπανιότητα και αυτό το αναντικατάστατο αίσθημα ότι αποτελείς μέρος της μηχανής.

Ούτε στο ολόφρεσκο υπέροχο κουπέ GT Ferrari Amalfi θα βρείτε λεβιέ ταχυτήτων. 

Η Ferrari το καταλαβαίνει αυτό. Αλλά έχει επίσης να αντιμετωπίσει τη σύγχρονη πραγματικότητα: κανονισμούς για την ασφάλεια σε περίπτωση σύγκρουσης, αυστηρούς περιορισμούς εκπομπών ρύπων, και το γεγονός ότι τα αυτόματα κιβώτια εξυπηρετούν πολύ καλύτερα όλες αυτές τις νομοθετικές απαιτήσεις. Όσο γοητευτικά κι αν είναι τα χειροκίνητα, δεν βοηθούν μια μάρκα να συμμορφωθεί με τα πρότυπα Euro 7.

Άρα ναι, ένα σύγχρονο χειροκίνητο Ferrari θα μπορούσε να συμβεί – ίσως ως μια τελευταία πινελιά, ένα συλλεκτικό αυτοκίνητο με τέτοια τιμή που δεν θα μπορούν να το αποκτήσουν ούτε εκατομμυριούχοι. Αλλά δεν θα είναι mainstream, και δεν θα γίνει σύντομα.

Μέχρι τότε, το μήνυμα από το Maranello είναι ξεκάθαρο: αν θέλετε να αλλάζετε μόνοι σας ταχύτητες σε μια Ferrari, αρχίστε να ψάχνετε στα κλασικά. Δηλαδή αν θέλετε χειροκίνητο κοιτάξτε προς τα κάτω -ναι, κοστίζει όσο ένα νησί αλλά τι να κάνουμε.