Η BYD, κορυφαία κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων, φαίνεται να επιβραδύνει την εντυπωσιακή της πορεία, καθώς περιορίζει την παραγωγή και αναβάλλει σχέδια για νέα εργοστάσια στην Κίνα. Σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, από δύο ανεξάρτητες πηγές με γνώση των εξελίξεων, η κινεζική εταιρεία έχει προχωρήσει στη μείωση των βαρδιών σε ορισμένες μονάδες παραγωγής, ακυρώνοντας τις νυχτερινές βάρδιες και περιορίζοντας την παραγωγή κατά τουλάχιστον 30% σε κάποια εργοστάσια.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι τουλάχιστον τέσσερις εγκαταστάσεις της BYD επηρεάζονται από αυτά τα μέτρα, ενώ έχει "παγώσει" και η δημιουργία νέων γραμμών παραγωγής. Οι λόγοι που οδήγησαν σε αυτήν τη στροφή φαίνεται να συνδέονται με την πτώση των πωλήσεων και τα αυξανόμενα αποθέματα, παρά τις επιθετικές εκπτώσεις και την πίεση των τιμών που κυριαρχεί στην κινεζική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Η BYD, που το 2023 πούλησε 4,27 εκατομμύρια αυτοκίνητα, κυρίως στην εγχώρια αγορά, είχε θέσει ως στόχο την αύξηση των πωλήσεων κατά σχεδόν 30% για φέτος, φτάνοντας τα 5,5 εκατομμύρια οχήματα. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας, η παραγωγή της εταιρείας επιβραδύνθηκε αισθητά τους τελευταίους μήνες, με ρυθμούς αύξησης μόλις 13% τον Απρίλιο και μόλις 0,2% τον Μάιο –τα χαμηλότερα επίπεδα από τον Φεβρουάριο του 2024.
Η αλλαγή αυτή έρχεται σε αντίθεση με τη σταθερά ανοδική πορεία των τελευταίων ετών, κατά την οποία η BYD ξεπέρασε την Tesla σε παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χάρη στην επιθετική παραγωγική της πολιτική και στην παρουσίαση προσιτών, νέων μοντέλων. Ενδεικτικά, το φθηνότερο της μοντέλο προσφέρεται πλέον με αρχική τιμή 55.800 γουάν (περίπου 7.800 ευρώ), κάτι που οδήγησε σε γενικευμένο κύμα μειώσεων τιμών στον ανταγωνισμό και πτώση των μετοχών στον κλάδο.
Επιθετική πολιτική τέλος
Ωστόσο, αυτή η επιθετική πολιτική φαίνεται να έχει και αρνητικές παρενέργειες. Έρευνα του Συνδέσμου Εμπόρων Αυτοκινήτων της Κίνας (CADA) έδειξε πως οι αντιπρόσωποι της BYD διατηρούν τα μεγαλύτερα αποθέματα στην αγορά, με μέσο όρο 3,21 μηνών, τη στιγμή που ο γενικός μέσος όρος κυμαίνεται στο 1,38 μήνα. Σε αυτό το πλαίσιο, τουλάχιστον ένας μεγάλος έμπορος της εταιρείας στην επαρχία Σαντόνγκ έχει ήδη κλείσει, με περίπου 20 καταστήματά του να έχουν μείνει κενά ή να έχουν εγκαταλειφθεί, όπως αποκάλυψαν κρατικά μέσα ενημέρωσης.
Οι αυξημένες πιέσεις στην κερδοφορία οδήγησαν την Ένωση Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων να απευθύνει έκκληση προς τους κατασκευαστές να μειώσουν την πίεση στα σημεία πώλησης, να περιορίσουν την υπερπροσφορά και να προσαρμόσουν την παραγωγή στη ζήτηση. Παράλληλα, ζήτησαν την καταβολή των συμφωνημένων επιδοτήσεων εντός 30 ημερών για να ανακουφιστούν από τις ταμειακές πιέσεις.
Η όξυνση του ανταγωνισμού και οι πιέσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα έχουν προκαλέσει και την αυξημένη εποπτεία των ρυθμιστικών αρχών, καθώς πλέον απειλείται η βιωσιμότητα ολόκληρου του οικοσυστήματος: από τους προμηθευτές μέχρι τους τελικούς εμπόρους.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι κινέζοι κατασκευαστές –συμπεριλαμβανομένης της BYD– στρέφονται όλο και περισσότερο προς τις αγορές του εξωτερικού, προκειμένου να αντισταθμίσουν τη χαμηλή ζήτηση στο εσωτερικό. Στο πρώτο πεντάμηνο του 2025, η BYD πούλησε 1,76 εκατομμύρια αυτοκίνητα, με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% των συνολικών πωλήσεων.
Παρότι η BYD δεν σχολίασε τις τελευταίες εξελίξεις, η είδηση για τη μείωση της παραγωγής είχε άμεσο αντίκτυπο στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, με τη μετοχή της να υποχωρεί κατά 1%, ακυρώνοντας τα αρχικά κέρδη που κατέγραφε μετά από ανακοινώσεις νέων μοντέλων.