Ο πρόεδρος της Stellantis, John Elkann, και ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, κάλεσαν την Ευρωπαϊκή Ένωση να υιοθετήσει ευνοϊκότερους κανονισμούς για τα μικρά αυτοκίνητα, προειδοποιώντας ότι εάν δεν υπάρξουν άμεσες αλλαγές, η πτωτική κερδοφορία σε αυτή την κατηγορία, ενδέχεται να οδηγήσει σε κλείσιμο εργοστασίων.
Σε κοινή τους συνέντευξη στη γαλλική εφημερίδα Le Figaro, οι δύο κορυφαίοι παράγοντες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, υπογράμμισαν ότι χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία, πρέπει να ηγηθούν αυτής της προσπάθειας, καθώς η ζήτηση για μικρά και προσιτά αυτοκίνητα είναι ιδιαίτερα υψηλή στις αγορές τους.
"Αυτό που ζητούμε είναι ένας διαφοροποιημένος κανονισμός για τα μικρότερα αυτοκίνητα", δήλωσε ο de Meo. "Υπάρχουν πάρα πολλοί κανονισμοί σχεδιασμένοι για μεγαλύτερα και ακριβότερα οχήματα, με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη η παραγωγή μικρών αυτοκινήτων με αποδεκτά περιθώρια κέρδους".
Η σημασία των προσιτών μοντέλων
Ο επικεφαλής της Renault τόνισε πως οι εταιρείες Renault και Stellantis, που μαζί κατέχουν μερίδιο 30% στην ευρωπαϊκή αγορά, επικεντρώνονται στην παραγωγή προσιτών αυτοκινήτων για Ευρωπαίους καταναλωτές, σε αντίθεση με κατασκευαστές πολυτελών οχημάτων, όπως η BMW, η Mercedes και η Audi, οι οποίοι στοχεύουν κυρίως στις εξαγωγές.
"Για εκείνους, η Ευρώπη μετρά, αλλά η προτεραιότητά τους βρίσκεται αλλού. Εδώ και 20 χρόνια, η δική τους λογική υπαγορεύει τους κανονισμούς της αγοράς. Και το αποτέλεσμα είναι πως τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα γίνονται ολοένα και πιο πολύπλοκα, πιο βαριά και πιο ακριβά, σε σημείο που οι περισσότεροι καταναλωτές να μην μπορούν να τα αγοράσουν", σημείωσε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, ο John Elkann χαρακτήρισε τα επίπεδα πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ε.Ε. "καταστροφικά" και υπογράμμισε ότι η υιοθέτηση ειδικών ρυθμίσεων για τα μικρά αυτοκίνητα, αποτελεί "στρατηγική επιλογή".
"Με τον ρυθμό που πάμε, αν δεν αλλάξει η πορεία, μέσα στα επόμενα τρία χρόνια θα χρειαστεί να πάρουμε επώδυνες αποφάσεις για τη βιομηχανική μας βάση", δήλωσε.
Διέξοδος τα "kei cars"
Μια πιθανή διέξοδο για την ευρωπαϊκή αγορά μικρών αυτοκινήτων φαίνεται να προσφέρουν τα ιαπωνικά kei cars, σύμφωνα με μελέτη του γαλλικού ερευνητικού κέντρου Gerpisa.
Η μελέτη προτείνει τη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας οχημάτων στην Ε.Ε., με βάση το ιαπωνικό μοντέλο, που θα επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να προσφέρουν φτηνά, βιώσιμα ηλεκτρικά οχήματα.
Όπως τονίζει ο διευθυντής του Gerpisa, Tommaso Pardi, η κίνηση αυτή θα μπορούσε να αναβιώσει την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα που χαρακτήριζε τις δεκαετίες του ’80, του ’90 και του 2000.
Οι ερευνητές σημειώνουν ακόμη ότι τέτοια οχήματα θα προσέφεραν ισχυρότερη απάντηση στον κινεζικό ανταγωνισμό και θα ενίσχυαν την καινοτομία των Ευρωπαίων προμηθευτών.