Σε ποια πόλη κάμερες ταχύτητας καταγράφουν 30.000 παραβάσεις την εβδομάδα

Σε κάποιες περιπτώσεις, η προσπάθεια για μεγαλύτερη ασφάλεια στους δρόμους φτάνει στο σημείο να προκαλεί περισσότερα προβλήματα απ’ όσα λύνει, δημιουργώντας ερωτήματα ακόμη και για τις πραγματικές προθέσεις.

Η υπερβολική ταχύτητα παραμένει μία από τις κυριότερες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων παγκοσμίως, γι’ αυτό και αποτελεί διαχρονικά στόχο των αρχών. Στη Χονολουλού, όμως, η προσπάθεια περιορισμού των τροχαίων μέσω της χρήσης καμερών ταχύτητας, έχει δημιουργήσει έναν απρόσμενο πονοκέφαλο.

Από την 1η Μαρτίου, όταν ξεκίνησε πιλοτικά το νέο πρόγραμμα με κάμερες σε κεντρικές διασταυρώσεις, καταγράφονται κατά μέσο όρο 30.000 παραβάσεις την εβδομάδα. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος, πρόκειται για περισσότερες από όσες καταγράφηκαν συνολικά σε όλο το νησί το 2024.

"Αυτή τη στιγμή στέλνουμε προειδοποιήσεις σε όσους ξεπερνούν το όριο ταχύτητας κατά περίπου 17 km/h. Αν είχαμε επιλέξει τα 11 ή και 8 km/h, το νούμερο θα ήταν διπλάσιο", δήλωσε ο Ed Sniffen, διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών της Πολιτείας.

Αναστολή προστίμων λόγω φόρτου

Αν και το αρχικό πλάνο ήταν η επιβολή προστίμων να ξεκινήσει από την 1η Μαΐου, οι Αρχές σκέφτονται τώρα να παρατείνουν την περίοδο προειδοποιήσεων έως τον Οκτώβριο. Ο λόγος; Ο όγκος των παραβάσεων είναι τόσο μεγάλος, που μπορεί να οδηγήσει σε κατάρρευση του τοπικού δικαστικού συστήματος.

"Θέλουμε να δώσουμε χρόνο και στο κοινό να προσαρμοστεί, αλλά και στη δικαιοσύνη και τους εισαγγελείς να προετοιμαστούν", εξήγησε ο Sniffen.

Όπως ήταν αναμενόμενο, δεν είναι όλοι ευχαριστημένοι με το νέο σύστημα. Αρκετοί ντόπιοι θεωρούν υπερβολικά αυστηρά τα πρόστιμα, τα οποία θα φτάνουν τα 235 ευρώ, ακόμη και για υπέρβαση μόλις 8 km/h. "Αυτό είναι υπερβολικό. Όλοι το κάνουν", δήλωσε η κάτοικος Cathy Ehia. "Ακόμη και η αστυνομία το κάνει, είμαι σίγουρη".

Αντιδράσεις

Το Υπουργείο Μεταφορών υποστηρίζει πως η ταχύτητα ήταν παράγοντας στο 50% των θανατηφόρων τροχαίων πέρυσι. Ωστόσο, καμία από τις νέες κάμερες δεν έχει τοποθετηθεί σε αυτοκινητοδρόμους όπου σημειώθηκαν τα δυστυχήματα, αλλά σε κεντρικές διασταυρώσεις, γεγονός που προκαλεί επιπλέον ερωτήματα και αντιδράσεις.

Σε διαδικτυακά φόρουμ, πολίτες εκφράζουν την ενόχλησή τους τόσο για τα όρια ταχύτητας (π.χ. 40 km/h σε δρόμους που θεωρούνται ταχείας κυκλοφορίας), όσο και για το πού τοποθετούνται οι κάμερες. Μάλιστα, κάποιοι χρήστες κατηγορούν την πολιτεία ότι "μαγειρεύει" τα στοιχεία.

Ένας χρήστης πρότεινε μια λύση αρκετά ριζοσπαστική: "Πριν 30 χρόνια, στην πόλη μας συμφωνήσαμε όλοι να μην πληρώσουμε. Έβγαλαν τις κάμερες μέσα σε δύο εβδομάδες".

Το αν το πρόγραμμα εφαρμοστεί τελικά με πλήρη ισχύ ή αν θα αναβληθεί εκ νέου, θα φανεί τους επόμενους μήνες. Μέχρι τότε, η συζήτηση για το πού σταματά η ασφάλεια και πού ξεκινά η υπερβολή, συνεχίζεται έντονα στη Χαβάη.