Η Tesla κυριαρχεί στην ειδησεογραφία το τελευταίο διάστημα, κυρίως λόγω της απότομης πτώσης των πωλήσεών της στην Ευρώπη και άλλες αγορές. Όμως, η αλήθεια είναι ότι δεν αντιμετωπίζει δυσκολίες μόνο η αυτοκρατορία του Elon Musk, αλλά υπάρχουν και περιπτώσεις με αρκετά πιο σοβαρά προβλήματα.
Όπως η Lancia, η οποία περνάει τη δική της κρίση, με τις πωλήσεις στην Ευρώπη να έχουν πέσει κατακόρυφα κατά 73% μέχρι στιγμής το 2025. Αυτή η απότομη πτώση δείχνει ξεκάθαρα ότι η "αναγέννηση" της ιταλικής μάρκας, θα είναι κάθε άλλο παρά ομαλή.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία πωλήσεων για τις περιοχές της ΕΕ, EFTA και M. Βρετανίας που παρέχονται από την ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), η Lancia πούλησε μόλις 2.208 μονάδες τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2025, σημειώνοντας κατακόρυφη πτώση σε σχέση με τις 8.098 μονάδες της ίδιας περιόδου πέρυσι.
Κάθετη πτώση πωλήσεων για Ypsilon
Αυτή η πτώση είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή, δεδομένων αφενός του λανσαρίσματος της νέας γενιάς Lancia Ypsilon και αφετέρου της επέκτασης της μάρκας εκτός Ιταλίας για πρώτη φορά εδώ και χρόνια. Για να δώσουμε μια αίσθηση των διαστάσεων αυτής της πτώσης, το παλιό Lancia Ypsilon, που καταργήθηκε μετά από 13 χρόνια, πούλησε σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερες μονάδες τους πρώτους δύο μήνες του περασμένου έτους σε σχέση με το ολοκαίνουργιο μοντέλο.
Επιπλέον, το παλιό Ypsilon ήταν διαθέσιμο μόνο στην Ιταλία, ενώ το νέο Ypsilon διατείθεται ήδη σε αγορές όπως η Γαλλία, η Ισπανία, το Βέλγιο και η Ολλανδία. Μια πτώση τέτοιας κλίμακας σίγουρα θέτει σοβαρά ερωτήματα.
Οι λόγοι της πτώσης
Ποιοι είναι οι λόγοι πίσω από αυτή τη μεγάλη πτώση στις πωλήσεις; Ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες είναι πιθανότατα η υψηλότερη τιμή στις ήπιες υβριδικές και ηλεκτρικές εκδόσεις του νέου Ypsilon, σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο, κάτι που έχουμε παρατηρήσει και με τις μάρκες της Stellantis στις ΗΠΑ.
Για μια μάρκα που απουσίαζε από πολλές ευρωπαϊκές αγορές για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι αγοραστές μπορεί να είναι διστακτικοί να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για ένα αυτοκίνητο και μια μάρκα που φαίνεται πως είχαν αφεθεί στη μοίρα τους.
Ο τεράστιος ανταγωνισμός με άλλες εδραιωμένες μάρκες στην μικρή κατηγορία είναι κάτι που επίσης δεν βοηθά την Lancia. Η τελευταία, προσπαθεί να ανακάμψει ανοίγοντας 70 νέα καταστήματα σε όλη την Ευρώπη μέχρι το τέλος του 2025. Αν θα καταφέρει να κερδίσει αγοραστές για τη μάρκα, μένει να φανεί.
Η Tesla και οι άλλοι
Το Ypsilon θα συνοδευτεί τελικά από το crossover Gamma το 2026, ακολουθούμενο από μια νέα έκδοση της Delta το 2028. Η Lancia δεν είναι φυσικά η μόνη που αντιμετωπίζει δυσκολίες το 2025. Μαζί με την πτώση των πωλήσεων της Lancia κατά 72,7%, η Tesla επίσης σημειώνει σημαντική πτώση, με 42,6%.
Άλλες μάρκες που βρίσκονται αντιμέτωπες με σημαντικές μειώσεις στις πωλήσεις τους, περιλαμβάνουν τις Smart (-55,4%), Jaguar (-53,4%) και Mitsubishi (-35,4%). Βέβαια θα πρέπει να τονιστεί το γεγονός πως στην περίπτωση της Jaguar, η αναμονή των νέων μοντέλων μετά το rebranding την βρίσκει με ένα μόλις μοντέλο στη γκάμα της.
Παράλληλα, οι μάρκες του ομίλου Stellantis, όπως οι DS (-30,3%), Opel (-27,2%) και Fiat (-26,9%) αντιμετωπίζουν και αυτές προβλήματα. Η Porsche δεν βγαίνει αλώβητη επίσης, με πτώση 23,2% φέτος.
Ποιοι βλέπουν αυξήσεις
Από την άλλη πλευρά, κάποιες μάρκες βλέπουν μια αξιοσημείωτη αύξηση. Η Alpine, για παράδειγμα, σημείωσε αύξηση πωλήσεων 137,8%, χάρη στην παρουσίαση του A290 GT. Η Cupra επίσης έχει μια εξαιρετική χρονιά, με αύξηση 42,3%, πουλώντας 40.869 μονάδες, λίγο κάτω από τις 42.212 μονάδες της Seat για την ίδια περίοδο.
Για την Stellantis, η Alfa Romeo είναι μια φωτεινή εξαίρεση, με αύξηση 29,6% στις πωλήσεις, κυρίως χάρη στη νέα Junior, η οποία συνεισέφερε 9.788 πωλήσεις σε μόλις δύο μήνες. Άλλες εταιρείες που απολαμβάνουν θετικά αποτελέσματα είναι η Lexus (+32,2%), η SAIC (+21,2%) και η Renault (+18,5%).
Η Volkswagen επίσης σημείωσε αύξηση 12%, φτάνοντας τις 216.565 μονάδες. Η VW είναι αυτή τη στιγμή η μόνη μάρκα με διψήφιο μερίδιο αγοράς στην ΕΕ, την EFTA και τη Μ. Βρετανία, διατηρώντας σταθερό μερίδιο 11,1%.
Υβριδικά και ηλεκτρικά κυριαρχούν
Στο μέτωπο των συστημάτων κίνησης, οι Ευρωπαίοι φαίνεται να αγκαλιάζουν την ηλεκτροκίνηση. Τους πρώτους δύο μήνες του 2025, τα υβριδικά οχήματα παρουσίασαν σημαντική αύξηση, με 687.709 μονάδες να πωλούνται, μια αύξηση 17,6%. Επιπλέον τα ηλεκτρικά οχήματα συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, με 330.584 μονάδες να πωλούνται, σημειώνοντας αύξηση 31,4%.
Αντίθετα, τα παραδοσιακά αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης παρουσίασαν απότομη πτώση, με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 21,9% φτάνοντας τις 562.513 μονάδες. Ούτε και τα οχήματα diesel τα πήγαν καλύτερα, σημειώνοντας πτώση 27,5% στις 172.758 μονάδες.