Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Αμερικανικής Ένωσης Αυτοκινήτου (AAA), που δημοσιεύθηκε στις 25 Φεβρουαρίου, οι οδηγοί αρχίζουν να εξοικειώνονται με την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, αν και η πλειοψηφία παραμένει επιφυλακτική.
Συγκεκριμένα, το 61% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι φοβάται να επιβιβαστεί σε ένα αυτοοδηγούμενο όχημα, ποσοστό μειωμένο από το 66% της προηγούμενης χρονιάς. Παράλληλα, το 13% των συμμετεχόντων εμπιστεύεται πλέον την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, αυξημένο από το 9% που καταγράφηκε πέρυσι.
Αυτά τα ευρήματα έρχονται σε μια περίοδο όπου τα ρομποταξί γίνονται ολοένα και πιο συνηθισμένα σε ορισμένες πόλεις των ΗΠΑ, όπου διεξήχθη η έρευνα. Η Waymo, θυγατρική της Google, διαχειρίζεται περίπου 650 ρομποταξί σε Φοίνιξ, Σαν Φρανσίσκο και Λος Άντζελες, με σχέδια επέκτασης σε Ώστιν του Τέξας και Ατλάντα εντός του έτους.
Παράλληλα, η Tesla σκοπεύει να εισαγάγει ρομποταξί σε εμπορική χρήση στο Ώστιν μέχρι το τέλος Ιουνίου, ενώ η Zoox, υποστηριζόμενη από την Amazon, έχει ανακοινώσει την έναρξη υπηρεσιών στο Λας Βέγκας έως το τέλος του 2025.
Ο Greg Brannon, διευθυντής μηχανολογίας αυτοκινήτων της AAA, ανέφερε στο Automotive News: "Πολλοί άνθρωποι διστάζουν να επιβιβαστούν σε ένα τέτοιο όχημα. Ωστόσο, πιστεύω ότι αυτό θα αλλάξει με τον καιρό".
Αν και κανένας κατασκευαστής δεν προσφέρει αυτή τη στιγμή πλήρως αυτόνομα οχήματα στο κοινό, ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά που είναι διαθέσιμα στα σημερινά αυτοκίνητα μπορεί να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των οδηγών σε πιο προηγμένα συστήματα στο μέλλον. Σύμφωνα με την έρευνα, το 64% των ερωτηθέντων υποστηρίζει τα συστήματα αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης, ενώ το 59% εκφράζει θετική άποψη για την υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας.
"Πολλοί από τους φόβους σχετικά με την πλήρη αυτόνομη οδήγηση προέρχονται από την αίσθηση έλλειψης ελέγχου", σημείωσε ο Brannon. Παρόλα αυτά, η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης δεν αποτελεί προτεραιότητα για την πλειονότητα των Αμερικανών οδηγών. Μόνο το 13% τη θεωρεί σημαντική, ενώ το 78% δίνει προτεραιότητα σε τεχνολογίες που ενισχύουν την ασφάλειά τους κατά την οδήγηση.
"Οι άνθρωποι επιθυμούν λειτουργίες που τους βοηθούν, αλλά όταν πρόκειται να παραδώσουν πλήρως τον έλεγχο της οδήγησης, είναι πολύ πιο επιφυλακτικοί", πρόσθεσε ο Brannon. "Αν ήμουν υπεύθυνος σε μια αυτοκινητοβιομηχανία, θα εστίαζα στο να κάνω την οδήγηση ευκολότερη, μέχρι το σημείο που ο οδηγός να είναι έτοιμος να παραδώσει την ευθύνη της οδήγησης".
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν ολοένα και περισσότερο να περάσουν αυτό το όριο. Πρόσφατα, η Stellantis παρουσίασε το σύστημα AutoDrive, το οποίο συνδυάζει την ανθρώπινη με τη μηχανική οδήγηση.
Αυτά τα συστήματα, γνωστά ως Επίπεδο 3 αυτοματοποιημένης οδήγησης σύμφωνα με το SAE International, επιτρέπουν στα οχήματα να αναλαμβάνουν την ευθύνη της οδήγησης όταν είναι ενεργοποιημένα, αλλά απαιτούν από τον άνθρωπο να επανακτήσει τον έλεγχο όταν ζητηθεί.
Ακαδημαϊκοί και ερευνητές έχουν προειδοποιήσει ότι η ανάμειξη ανθρώπινης και μηχανικής ευθύνης μπορεί να οδηγήσει σε εφησυχασμό των οδηγών και νομικές επιπλοκές.
Η έρευνα της AAA διεξήχθη από τις 9 έως τις 13 Ιανουαρίου, με τη συμμετοχή 1.095 ενηλίκων στις ΗΠΑ ηλικίας 18 ετών και άνω.