Συγχώνευση Honda-Nissan: Επίσημο ναυάγιο στη συμφωνία των 60 δισ. ευρώ

Οριστικό τέλος στις συνομιλίες της Honda με την Nissan καθώς οι ιαπωνικές φίρμες ανακοίνωσαν επισήμως την διακοπή των συνομιλιών για συγχώνευση.

Η πολυαναμενόμενη συγχώνευση μεταξύ Honda και Nissan, που θα δημιουργούσε τον τρίτο μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινήτων παγκοσμίως, κατέρρευσε, με τις εταιρείες να επιλέγουν αντ' αυτού μια στρατηγική συνεργασία στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και των έξυπνων οχημάτων.

Οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοίνωσαν πως θα συνεχίσουν να συνεργάζονται σε τομείς όπως η ανάπτυξη ηλεκτρικών και τεχνολογικά προηγμένων αυτοκινήτων, αλλά εγκαταλείπουν τα σχέδια για κοινή εταιρική οντότητα.

Το χρονικό της αποτυχίας

Τον Δεκέμβριο του 2023, Honda και Nissan είχαν ανακοινώσει σχέδιο συγχώνευσης υπό κοινή εταιρεία, με στόχο να ολοκληρωθεί μέχρι τον Αύγουστο του 2026. Ωστόσο, διαφωνίες για τη μετοχική σύνθεση και τον έλεγχο της νέας οντότητας προκάλεσαν ρήξη.

Η Honda πρότεινε να γίνει η μητρική εταιρεία, με τη Nissan ως θυγατρική μέσω ανταλλαγής μετοχών. Η πρόταση απορρίφθηκε από το διοικητικό συμβούλιο της Nissan, οδηγώντας στη διάλυση των διαπραγματεύσεων στις 5 Φεβρουαρίου.

Η συγχώνευση είχε ως στόχο τη δημιουργία ενός "κολοσσού κινητικότητας" με ετήσια έσοδα άνω των 188 δισ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη που θα ξεπερνούσαν τα 19 δισ. ευρώ. Με βάση τις πωλήσεις του 2024, ο όμιλος Honda-Nissan θα κατείχε την τέταρτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη, πίσω από την Hyundai. Αν προσέθεταν και τη Mitsubishi, θα περνούσαν στην τρίτη θέση με πάνω από 8 εκατ. πωλήσεις ετησίως.

Ο αντίκτυπος και οι προκλήσεις

Η απόπειρα συγχώνευσης ήρθε σε μια κρίσιμη περίοδο για την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς εταιρείες όπως η κινεζική BYD κερδίζουν έδαφος. Το 2023, η BYD κατέγραψε αύξηση 41% στις πωλήσεις, ξεπερνώντας τόσο τη Honda όσο και τη Nissan, γεγονός που ενέτεινε την ανησυχία στην Ιαπωνία.

Για τη Honda, η συγχώνευση θα σήμαινε αύξηση του όγκου παραγωγής, κάτι κρίσιμο για τη στρατηγική της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, καθώς επενδύει περίπου 10 δισ. ευρώ σε εργοστάσια μπαταριών και ανάπτυξη του νέου λειτουργικού συστήματος Asimo OS.

Η Nissan, από την άλλη, παραμένει σε δύσκολη θέση λόγω οικονομικών προκλήσεων, ενώ συνεχίζει τη συνεργασία της με τη Renault, η οποία διατηρεί 15% των μετοχών της Nissan. Παράλληλα, αναζητά νέους συνεργάτες, με την ταϊβανέζικη Foxconn να εκφράζει ενδιαφέρον για συνεργασία στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, χωρίς όμως να επιδιώκει μετοχική συμμετοχή.

Με τη συγχώνευση να ανήκει πλέον στο παρελθόν, Honda και Nissan βρίσκονται αντιμέτωπες με την πρόκληση να χαράξουν νέες στρατηγικές για την επιβίωση τους σε ένα μεταβαλλόμενο τοπίο αυτοκινητοβιομηχανίας.