Ποιοι επιβάτες δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα "tap2ride" στις συγκοινωνίες

Μια μεγάλη μερίδα επιβατών που χρησιμοποιούν λεωφορεία, μετρό, τρόλεϊ και τραμ δεν θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν το νέο σύστημα "tap2ride". Δείτε γιατί.

Το νέο σύστημα "tap2ride" στις συγκοινωνίες μπήκε από τα μέσα Ιανουαρίου στις ζωές μας και αλλάζει σε μεγάλο βαθμό τις μετακινήσεις με λεωφορεία, τραμ, τρόλεϊ και μετρό. Αυτό γιατί επιτρέπει την ανέπαφη αγορά εισιτηρίου στον σταθμό ή το όχημα με τη χρήση της τραπεζικής κάρτας και μόνο, σαν μια απλή αγορά.

Παρόλα αυτά το νέο σύστημα έχει ένα μεγάλο μειονέκτημα που εν πολλοίς ακυρώνει και την κεντρική ιδέα πίσω από την λειτουργία του που είναι η αποφυγή λαθρεπιβίβασης σε λεωφορεία ή συρμούς. Δεν επιτρέπει την αγορά φοιτητικού εισιτηρίου ή οποιουδήποτε άλλου μειωμένου εισιτηρίου για ειδικούς λόγους. 

Η νέα υπηρεσία "tap2ride" σαφέστατα εκσυγχρονίζει την εικόνα της Αθήνας που απευθύνεται σε εκατομμύρια τουρίστες, εκτός από τους κατοίκους της.

Ακολουθώντας το παράδειγμα των μεγαλύτερων πόλεων στην Ευρώπη, όπως για παράδειγμα το Λονδίνο, το οποίο έχει υιοθετήσει το συγκεκριμένο σύστημα την τελευταία περίπου πενταετία, οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, οι οποίες σε καθημερινή βάση εξυπηρετούν περίπου 1 εκατομμύριο επιβάτες, κάνουν το επόμενο βήμα. 
Χάρη στο "tap2ride" οι επιβάτες απαλλάσσονται πλέον από την αναμονή στην ουρά για να προμηθευτούν την αντίστοιχη κάρτα ή από την αναζήτηση κάποιου εκδοτηρίου.

Photo by Giorgos Arapekos/NurPhoto via Getty Images/Ideal Image
Photo by Giorgos Arapekos/NurPhoto via Getty Images/Ideal Image

Η υπηρεσία, από τον περασμένο Απρίλιο, είχε ξεκινήσει να εφαρμόζεται στο σύνολο των λεωφορείων της γραμμής του αεροδρομίου και τώρα επεκτείνεται σε όλες τις αστικές συγκοινωνίες. Από τα διαθέσιμα στοιχεία προέκυψε ότι περισσότεροι από 90 χιλιάδες χρήστες έχουν "επικυρώσει" την τραπεζική τους κάρτα αντί πατροπαράδοτου εισιτηρίου στο εν λόγω δρομολόγιο του αεροδρομίου.  

Περιορισμός της εισιτηριοαποφυγής 

Πέραν του γεγονότος ότι αποτελεί μια κίνηση εκσυγχρονισμού, στόχος είναι να περιοριστεί η εισιτηριοδιαφυγή καθώς ένα σημαντικό ποσοστό προβάλλει ως πρόφαση για τη μη επικύρωση εισιτηρίου, ιδιαίτερα στα λεωφορεία, την αδυναμία εύρεσης ενός εκδοτηρίου. Σε αυτή την εξίσωση πρέπει να προστεθεί και ο αξιοσημείωτος αριθμός των τουριστών, που δυσκολεύονται να εντοπίσουν τα σημεία πώλησης εισιτηρίων. 

Σε αυτή την κατεύθυνση, ο ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας) προσβλέπει σε μείωση της λαθρεπιβίβασης και παράλληλα σε αύξηση των εσόδων, με το κοντέρ να αρχίζει να γράφει από τη φετινή χρονιά.  Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό, τα έσοδα από την πώληση εισιτηρίων και καρτών το 2023 ανήλθαν σε 151 εκατ. ευρώ από 126,086 εκατ. ευρώ το 2022, καταγράφοντας άνοδο 29% σε ετήσια βάση. 

Ωστόσο η χρήση ανέπαφων καρτών πληρωμών δεν υποστηρίζει εκπτωτικά κόμιστρα όπως φοιτητικό καθώς ανταποκρίνεται αποκλειστικά στο ενιαίο εισιτήριο αξίας 1,20 ευρώ (διάρκειας 90 λεπτών) και της γραμμής του αεροδρομίου αξίας 9 ευρώ για το μετρό και 5,50 ευρώ για το express λεωφορείο.

Επιπλέον, κάθε τραπεζική κάρτα μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο από έναν επιβάτη ανά διαδρομή, καθώς αντιστοιχεί σε ένα και μόνο εισιτήριο. Πάντως, το μέγιστο ημερήσιο ποσό που μπορεί να χρεωθεί ένας επιβάτης μέσω της χρήσης των ανέπαφων καρτών πληρωμών είναι τα 4,10 ευρώ ίσο με το κόστος του ημερήσιου εισιτηρίου, δηλαδή 4,10€. (εάν γίνουν περισσότερες από 4 μετακινήσεις). 

Σε δεύτερο χρόνο προγραμματίζεται να λανσαριστεί και η άυλη εκδοχή του ενιαίου εισιτηρίου και της ενιαίας κάρτας, που θα είναι διαθέσιμη για χρήση μέσω κινητού τηλεφώνου.

Να σημειωθεί ότι η εφαρμογή του συστήματος ανέπαφων συναλλαγών στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας αναπτύχθηκε από τον ΟΑΣΑ, στο πλαίσιο σύμβασης με την Hellas Smart Ticket Α.Ε., θυγατρική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε συνεργασία με την LG CNS και με την υποστήριξη της Visa και της NBG Pay.