Κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρειες στον χώρο του αυτοκινήτου στον κόσμο, φέρονται να επιθυμούν τη συνένωση των εκπομπών CO2 των μοντέλων τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση με εκείνες της Tesla, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν τα υψηλά πρόστιμα που επιβάλλει η ΕΕ.
Φέτος, οι συνολικές εκπομπές του στόλου οχημάτων στην ΕΕ πρέπει να μειωθούν από τα 106,6 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο στα 93,6 γραμμάρια, ενώ κάθε αυτοκινητοβιομηχανία έχει τους δικούς της στόχους που πρέπει να επιτύχει.
Σύμφωνα με έγγραφα που δημοσιοποιήθηκαν από την Επιτροπή της ΕΕ, οι Toyota, Ford, Mazda, Stellantis, Subaru και Leapmotor σκοπεύουν να συγκροτήσουν ένα γκρουπ με την Tesla. Οι συγκεκριμένες μάρκες καλύπτουν το 33% της συνολικής αγοράς και το 30% της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.
"Λαμβάνοντας υπόψη τις πωλήσεις του 2024, η συνεργασία με την Tesla μειώνει σημαντικά το χάσμα στις εκπομπές για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της ομάδας, φέρνοντάς τις σε απόσταση μόλις 4 γραμμαρίων από τον επιθυμητό στόχο", δήλωσε ο επικεφαλής ερευνών Αυτοκινητοβιομηχανίας στην Rho Motion, Will Roberts.
Ωστόσο, ο Roberts προειδοποίησε ότι τα μαθηματικά δεν είναι 100% υπέρ τους. "Παρά την ηγετική θέση της Tesla στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, αυτό δεν εγγυάται την αποφυγή προστίμων για τα υπόλοιπα μέλη του γκρουπ. Η Tesla έχει πουλήσει λιγότερα αυτοκίνητα το 2024 σε σύγκριση με το 2023, και αν αυτή η τάση συνεχιστεί, δεν βοηθάει. Επιπλέον, οι Toyota, Subaru και Mazda έχουν μείνει πίσω στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και η Toyota από μόνη της, πουλάει τρεις φορές περισσότερα αυτοκίνητα από την Tesla, οπότε το αντισταθμιστικό όφελος της συνεργασίας δεν είναι άπειρο".
Η τακτική αφορά κι άλλους
Αυτές δεν είναι όμως οι μοναδικές αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν δημιουργήσει συμμαχία. Η Mercedes, για παράδειγμα, το 2024 υπερβαίνει τον στόχο εκπομπών της κατά 17,3 γραμμάρια και βρίσκεται αντιμέτωπη με πρόστιμα ύψους 1 δισεκατομμυρίου ευρώ.
Για το 2025, η Mercedes και η Smart θα συνενωθούν με τις Volvo και Polestar, οι οποίες μαζί καλύπτουν το 8% της αγοράς και το 20% της αγοράς EV στην Ευρώπη.
Ορισμένες από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου δεν έχουν ανακοινώσει ακόμα συμμαχίες για το 2025, αν και όλες τους ξεπερνούν τους απαιτούμενους στόχους για το 2024. Μεταξύ αυτών είναι οι Honda, VW, Kia, BMW, SAIC, Hyundai, Suzuki και Renault-Nissan-Mitsubishi.
Το σύστημα pooling λειτουργεί ως εξής: οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγοράζουν πιστώσεις εκπομπών από άλλες μάρκες για να μειώσουν τις μέσες τιμές εκπομπών της γκάμας τους. Η Tesla, ως εταιρεία με αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, κατέχει μεγάλη δύναμη στην αγορά πιστώσεων εκπομπών και επωφελείται σημαντικά.
Πάνω από 1 δισ. το όφελος για την Tesla
Σύμφωνα με το Reuters, σχεδόν το 3% από τα 70 δισεκατομμύρια ευρώ εσόδων της Tesla για τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, προήλθαν από την πώληση πιστώσεων CO2.
Και αυτό είναι μόνο η αρχή. Αναλυτές της UBS, με επικεφαλής τον Patrick Hummel, εκτιμούν ότι το όφελος της Tesla μπορεί να ξεπεράσει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ μόνο στην Ευρώπη φέτος, εάν αξιοποιήσει το σύνολο των πιστώσεών της.
Ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων και νυν διευθύνων σύμβουλος της Renault, Luca De Meo, έχει δηλώσει ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν πρόστιμα έως και 15 δισεκατομμύρια ευρώ αν δεν επιτύχουν τους στόχους του 2025.