Συγχώνευση Honda-Nissan: Πώς αντέδρασε στα νέα ο Carlos Ghosn

Με το σενάριο της συγχώνευσης μεταξύ Honda και Nissan να είναι περισσότερο υπαρκτό από ποτέ, ο πρώην ισχυρός άντρας της τελευταίας, Carlos Ghosn, δεν φαίνεται να συμμερίζεται την αισιοδοξία για μια τέτοια εξέλιξη.

Είναι λογικό αρκετός κόσμος να μην ενδιαφέρεται πλέον για το τι έχει να πει ο Carlos Ghosn για τη Nissan, ιδιαίτερα από τη στιγμή που δεν έχει εμπλακεί με την αυτοκινητοβιομηχανία μετά τη σύλληψή του το 2018 στην Ιαπωνία και την φυγή του από τη δικαιοσύνη που ακολούθησε περίπου έναν χρόνο αργότερα.

Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι λίγοι άνθρωποι στον κόσμο γνωρίζουν τη Nissan όπως ο Ghosn. Και ακόμα λιγότεροι γνωρίζουν την ιστορία των συγχωνεύσεων που έσωσαν τη Nissan όπως εκείνος.

Άλλωστε, ο Ghosn ήταν κορυφαίο στέλεχος στη Renault το 1999, όταν και δημιουργήθηκε η συμμαχία Nissan-Renault, που τελικά έσωσε τη Nissan από την χρεοκοπία. Τα προβλήματα της Nissan εκείνη την περίοδο πιθανότατα ακούγονται γνώριμα: υπερβολική επικέντρωση στον όγκο παραγωγής, αδιάφορα μοντέλα, κατάλοιπα από μια οικονομική κρίση, και άλλα.

Σύντομα, ο Ghosn ανέλαβε την ηγεσία και των δύο εταιρειών, οδηγώντας τες σε εντυπωσιακή οικονομική και εμπορική επιτυχία, πριν την πτώση του. Σήμερα, η Nissan βρίσκεται και πάλι σε κρίση. Είναι το παράδειγμα για το πόσο πίσω είναι η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία σε τεχνολογία και πόσο έδαφος χάνει απέναντι στους νέους, υψηλής τεχνολογίας παίκτες από την Κίνα.

Η Ιαπωνία χρειάζεται κεφάλαια και τεχνογνωσία για να παραδώσει ένα μέλλον επικεντρωμένο στις μπαταρίες και το λογισμικό, και η Honda, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση σήμερα, έχει κληθεί να βοηθήσει σε αυτό το έργο. Οι συζητήσεις για συγχώνευση θα μπορούσαν να ξεκινήσουν ακόμα και πριν το τέλος του 2024, σύμφωνα με αναφορές.

Ωστόσο, ο Ghosn δήλωσε στο Bloomberg ότι δεν βλέπει το νόημα: "Πρόκειται για μια απεγνωσμένη κίνηση", είπε την Παρασκευή 20/12 στην τηλεόραση του Bloomberg. "Δεν είναι μια πρακτική συμφωνία γιατί, ειλικρινά, οι συνέργειες μεταξύ των δύο εταιρειών είναι δύσκολο να βρεθούν."

Ο Ghosn επεσήμανε ότι οι Nissan και Honda δραστηριοποιούνται στις ίδιες αγορές με παρόμοια brands και προϊόντα, αμφισβητώντας το νόημα μιας συγχώνευσης μεταξύ των δύο. Πιστεύει ότι το Υπουργείο Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Ιαπωνίας πιέζει την Honda να προχωρήσει σε αυτήν την συμφωνία.

"Προσπαθούν να βρουν κάτι που να συνδυάζει τα βραχυπρόθεσμα προβλήματα της Nissan με το μακροπρόθεσμο όραμα της Honda", δήλωσε ο Ghosn. Ενώ "δεν υπάρχει βιομηχανική λογική" για μια τέτοια συμφωνία, "υπάρχει μια στιγμή όπου πρέπει να επιλέξεις ανάμεσα στην απόδοση και τον έλεγχο".

Έχει λόγους να είναι αρνητικός

Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Ghosn δεν είναι ακριβώς κάποιος αμερόληπτος και ουδέτερος παράγοντας. Έχει μια μεγάλη προσωπική κόντρα με τη διοίκηση της Nissan από τη μέρα της αποχώρησής του, καταγγέλλοντας τις αποτυχίες της αυτοκινητοβιομηχανίας στην αγορά.

Παρ' όλα αυτά, έχει δίκιο όταν λέει ότι είναι δύσκολο να βρεθούν συνέργειες με τη Honda. Στην περίπτωση της συμμαχίας Nissan και Renault, η συνεργασία ήταν ένας στενός δεσμός μεταξύ δύο γιγάντων που συχνά δραστηριοποιούνταν σε πολύ διαφορετικές αγορές και δεν ήταν μια καθαρή συγχώνευση.

Επίσης, ούτε η Ιαπωνία, ούτε η Γαλλική κυβέρνηση, η οποία έχει μερίδιο στη Renault, φαίνεται να ήταν ποτέ εντελώς σύμφωνες με αυτό. Αλλά η Honda και η Nissan είναι άμεσοι ανταγωνιστές σε σχεδόν όλες τις αγορές και σε κάθε τομέα. Πώς μπορεί αυτό να έχει νόημα για την Honda, ειδικότερα;

Ο Ghosn αναφέρθηκε επίσης στις φήμες ότι αυτή η συγχώνευση προήλθε από το ενδιαφέρον της Foxconn, της ταϊβανέζικης εταιρείας ηλεκτρονικών που μεταξύ άλλων κατασκευάζει και τα iPhone, η οποία για κάποιο διάστημα, ήθελε να εισέλθει στην αγορά των αυτοκινήτων.

Η τρέχουσα σκέψη πολλών παρατηρητών της βιομηχανίας, είναι ότι η ιαπωνική κυβέρνηση προχωρά σε αυτήν την κίνηση για να προστατεύσει κάποιες από τις πιο σημαντικές εταιρείες της από ξένο έλεγχο.

Ωστόσο, ο Ghosn προειδοποίησε ότι η Foxconn θα επιστρέψει: "Μπορώ να κατανοήσω ότι μια εταιρεία όπως η Foxconn, με επικεφαλής μια πολύ σοβαρή και ρεαλιστική διοίκηση, θα πει: "Ξέρετε τι, αντί να επενδύσουμε για να φτιάξουμε το δικό μας ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ας αγοράσουμε μια αυτοκινητοβιομηχανία"", είπε. "Δεν θα είναι οι μόνοι που θα προσπαθήσουν να το κάνουν".