
Η υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την Ήπειρο και τη Δυτική Ελλάδα, με σημαντικά οφέλη για την κοινωνία, την οικονομία και την οδική ασφάλεια.

Το έργο, μήκους 70 χιλιομέτρων, εντάσσεται στο Πρόγραμμα "Μεταφορές 2021-2027" του νέου ΕΣΠΑ και έχει προϋπολογισμό που αγγίζει τα 310 εκατομμύρια ευρώ. Η ολοκλήρωσή του προγραμματίζεται σε 54 μήνες, θέτοντας τις βάσεις για μια αναβαθμισμένη οδική σύνδεση, που θα επεκτείνει την Ιόνια Οδό και θα λειτουργήσει ως δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού.
Ο νέος δρόμος φτάνει μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα, αποκτώντας διασυνοριακή σημασία, καθώς διευκολύνει τη σύνδεση με τις υπόλοιπες χώρες των Νοτιοδυτικών Βαλκανίων. Όπως τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, πρόκειται για ένα έργο "νευραλγικού χαρακτήρα", που ενισχύει την περιφερειακή και εθνική ανάπτυξη.
Τα οφέλη του έργου επεκτείνονται σε πολλούς τομείς. Πρωτίστως, η Ήπειρος αποκτά μια υποδομή που βελτιώνει σημαντικά την οδική ασφάλεια, ιδιαίτερα σε μια διαδρομή με υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο και αυξημένο βαθμό δυσκολίας.

Επιπλέον, ο άξονας ενισχύει την κοινωνική συνοχή, καθώς συνδέει περιοχές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες προσπελασιμότητας, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί νέες ευκαιρίες για την τοπική και εθνική οικονομία, βελτιώνοντας την πρόσβαση σε υποδομές όπως το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και το αεροδρόμιο Ιωαννίνων.
Η αναβάθμιση του οδικού δικτύου διευκολύνει την κίνηση των πολιτών, την ανάπτυξη του εμπορίου και την προώθηση του τουρισμού, ενώ αποτελεί και σημαντικό κρίκο σύνδεσης με την Αλβανία. Αυτό, με τη σειρά του, ενισχύει τη γεωπολιτική θέση της Ελλάδας, καθώς ο δρόμος λειτουργεί ως σύνδεσμος με τις γειτονικές χώρες, όπου δραστηριοποιούνται ελληνικές επιχειρήσεις.

Τα θετικά αποτελέσματα εκτείνονται και στην καθημερινότητα των κατοίκων, καθώς εκτρέπονται σημαντικοί υπερτοπικοί κυκλοφοριακοί φόρτοι από την περιφερειακή οδό των Ιωαννίνων, ενώ η βαριά κυκλοφορία κατευθύνεται στους αυτοκινητόδρομους.
Το έργο χαρακτηρίζεται από υψηλές τεχνικές απαιτήσεις και περιλαμβάνει 12 ανισόπεδους κόμβους, 5 γέφυρες, 1 σήραγγα, καθώς και 30 διαβάσεις – 5 άνω και 25 κάτω. Η εμπειρία της αναδόχου εταιρείας ΑΒΑΞ αποτελεί εγγύηση για την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου, παρά το ορεινό ανάγλυφο της περιοχής.

Η σύμβαση προβλέπει την ολοκλήρωση των εργασιών μέσα σε 54 μήνες, ενισχύοντας περαιτέρω τη στρατηγική σημασία του δρόμου.
Παράλληλα με τον άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για το τμήμα Καλπάκι – Κόνιτσα, μήκους 27 χιλιομέτρων, το οποίο έχει προϋπολογισμό 40 εκατομμύρια ευρώ. Με την εξασφάλιση της χρηματοδότησης, θα ξεκινήσουν και οι διαδικασίες απαλλοτρίωσης για την υλοποίησή του.