Καθώς οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν όλο και πιο σκληρό ανταγωνισμό από κινεζικές εταιρείες και πτώση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα, οι μεγάλοι προμηθευτές της Ευρώπης αισθάνονται τις επιπτώσεις, ανακοινώνοντας χιλιάδες περικοπές θέσεων εργασίας και σχέδια για κλείσιμο ή πώληση εργοστασίων.
Η Robert Bosch, ο νούμερο 1 προμηθευτής στον κόσμο βάσει πωλήσεων, ανακοίνωσε σχέδια για την περικοπή περισσότερων από 12.000 θέσεων εργασίας παγκοσμίως, με περίπου 7.000 θέσεις να καταργούνται στη Γερμανία.
Η δεύτερη στην κατάταξη ZF Friedrichshafen σχεδιάζει να περικόψει μεταξύ 11.000 και 14.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως έως το 2028. Η 8η Continental θα περικόψει 7.150 θέσεις εργασίας παγκοσμίως, με περίπου 3.000 στην Ευρώπη ενώ η Forvia, που κατατάσσεται στην 9η θέση, δήλωσε ότι θα καταργήσει περισσότερες από 10.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, ή το 13% του εργατικού δυναμικού της έως το 2028.
Από την πλευρά της η Valeo, ο 11ος μεγαλύτερος προμηθευτής, σχεδιάζει περισσότερες από 2.000 περικοπές, με τουλάχιστον τις μισές στη Γαλλία. Θα κλείσει επίσης αρκετές μικρές μονάδες. Η Mahle, που βρίσκεται στην 22η θέση, θα μειώσει το εργατικό δυναμικό της στη Σλοβενία κατά 600 άτομα.
Η Schaeffler, στην 27η θέση, θα περικόψει 4.700 θέσεις εργασίας παγκοσμίως, εκ των οποίων περίπου 2.800 στην Ευρώπη και θα κλείσει εργοστάσια στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Αυστρία, καθώς συγχωνεύεται με τη Vitesco, πρώην μονάδα powertrain της Continental.
Συνολικά, οι μεγαλύτεροι προμηθευτές της Ευρώπης φέτος έχουν ανακοινώσει σχεδόν 50.000 περικοπές στο παγκόσμιο εργατικό δυναμικό τους, με τουλάχιστον 10.000 από αυτές να αφορούν ειδικά τη Γερμανία και άλλες 10.000 στην Ευρώπη.
Αν προστεθούν στις απώλειες θέσεων εργασίας που ξεκίνησαν κατά την πανδημία COVID-19, οι προμηθευτές έχουν περικόψει συνολικά 86.000 θέσεις στην Ευρώπη από το 2020 και εντεύθεν. Ακόμη και αν συνυπολογίσουμε τις νέες θέσεις που δημιουργούνται σε αναδυόμενους τομείς, η καθαρή απώλεια παραμένει μεγάλη.
"Παρά τις εκτιμήσεις που προβλέπουν πάνω από 100.000 νέες θέσεις εργασίας μέχρι το 2025, η πραγματικότητα δείχνει μια καθαρή απώλεια σχεδόν 56.000 θέσεων” δήλωσε ο γενικός γραμματέας της CLEPA Benjamin Krieger, τον περασμένο μήνα.
Μεγαλύτερο το πρόβλημα στη Γερμανία
Η Γερμανία, η ατμομηχανή της Ευρώπης στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και η μεγαλύτερη οικονομία, έχει πληγεί ιδιαίτερα από τις περικοπές θέσεων εργασίας και το κλείσιμο εργοστασίων.
Αυτό το μήνα, η Bosch ανακοίνωσε τον τελευταίο γύρο απολύσεων, με σχέδια περικοπής 5.500 θέσεων στις μονάδες λογισμικού, ηλεκτρονικών εξαρτημάτων και συστημάτων διεύθυνσης με τις περισσότερες εξ' αυτών να αφορούν γερμανούς εργαζομένους.
Η Bosch δήλωσε ότι η χαμηλότερη από την αναμενόμενη ζήτηση για προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, συστήματα αυτοματοποιημένης οδήγησης και μονάδες ελέγχου επηρέασε την παραγωγή και τον όγκο παραγγελιών από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι προοπτικές για τις θέσεις εργασίας των προμηθευτών τα επόμενα χρόνια είναι ζοφερές, δήλωσε ο Matthias Zink, πρόεδρος της CLEPA και επικεφαλής των τεχνολογιών αυτοκινήτων της Schaeffler: "Το κύριο πρόβλημα για τη βιομηχανία μας είναι η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, η οποία είναι πολύ αργή” για να συμπληρώσει, "Οι μεγαλύτερες επιπτώσεις στην απασχόληση είναι πιθανώς ακόμη μπροστά μας”.