Ξεκινούν οι απεργίες στην Volkswagen-τι ζητάνε οι εργαζόμενοι

Η Volkswagen βρίσκεται σε ένα από τα κρισιμότερα σταυροδρόμια της ιστορίας της καθώς οι διαπραγματεύσεις με τους εργαζόμενους συνεχίζονται, όμως οι απεργίες δείχνουν να μην απφεύγονται.

Η Volkswagen βρίσκεται αντιμέτωπη με απεργιακές κινητοποιήσεις, καθώς οι συνομιλίες με το συνδικάτο IG Metall για τους μισθούς και το κλείσιμο εργοστασίων δεν κατέληξαν σε συμφωνία.

Το συνδικάτο ανακοίνωσε ότι από την 1η Δεκεμβρίου θα ξεκινήσουν απεργίες σε εργοστάσια της VW στη Γερμανία, μετά την αποτυχία του τρίτου γύρου διαπραγματεύσεων.

Η IG Metall είχε ζητήσει από τη διοίκηση της VW να κάνει "ένα μεγάλο βήμα" στις συζητήσεις, όμως οι διαφορές παραμένουν έντονες. Αν και η διοίκηση εξέτασε την πρόταση των εργαζομένων για εξοικονόμηση 1,5 δισ. ευρώ μέσω μείωσης ωραρίου και περικοπής μπόνους, δεν παρουσίασε νέες δικές της προτάσεις. Οι συνομιλίες θα συνεχιστούν στις 9 Δεκεμβρίου.

Απειλές για κλείσιμο εργοστασίων

Χιλιάδες εργαζόμενοι συμμετείχαν σε συγκεντρώσεις, καθώς οι διαπραγματεύσεις αφορούν τους μισθούς 120.000 υπαλλήλων της VW από το σύνολο των 300.000 στη Γερμανία, που εργάζονται σε έξι εργοστάσια με ξεχωριστή συλλογική σύμβαση.

Η VW απαιτεί μείωση μισθών κατά 10%, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να μειώσει τα κόστη και να ενισχύσει τα κέρδη για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό από φθηνά κινεζικά οχήματα και την πτώση της ζήτησης στην Ευρώπη. Παράλληλα, απειλεί για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της με κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία.

Η σύγκρουση μεταξύ εργαζομένων και διοίκησης κλιμακώνεται, με το αποτέλεσμα των επόμενων συνομιλιών να θεωρείται καθοριστικό για το μέλλον της εταιρείας και της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Περικοπές πάνω από όλα 

Η διοίκηση της VW επιδιώκει συνολικές περικοπές 17 δισεκατομμυρίων ευρώ, επικαλούμενη την ανάγκη περιορισμού της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας και τη μείωση των υψηλών λειτουργικών εξόδων στη Γερμανία. Μεταξύ των μέτρων που εξετάζονται είναι το κλείσιμο ή η πώληση εργοστασίων σε Οσναμπρικ και Δρέσδη, καθώς και η αξιοποίηση του εργοστασίου στο Έμντεν για συμβατική παραγωγή.

Η κατάσταση περιπλέκεται από τις χαμηλές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τη μειωμένη επιρροή της VW στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων παγκοσμίως. Η εργοστασιακή μονάδα του Έμντεν ήδη προβλέπει μείωση της παραγωγής για το 2025, ενώ το Οσναμπρικ δεν έχει προγραμματισμένη παραγωγή μετά το 2026.

Ένταση μεταξύ εργαζομένων και διοίκησης

Εκπρόσωποι των εργαζομένων προτείνουν τη μείωση των μερισμάτων, τη μείωση της διοίκησης, περικοπές στα μπόνους και την τοποθέτηση αυξήσεων μισθών σε ταμείο για πιθανές απολύσεις και μειώσεις βαρδιών. Ωστόσο, η διοίκηση της VW επιμένει ότι δεν μπορεί να αποκλείσει το κλείσιμο εργοστασίων.

Πιέσεις στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία

Η Volkswagen δεν είναι η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία που αντιμετωπίζει προκλήσεις. Η Ford ανακοίνωσε πρόσφατα την περικοπή 4.000 θέσεων εργασίας στην Ευρώπη, με το μεγαλύτερο μέρος να αφορά τη Γερμανία, λόγω χαμηλής ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η VW, από την πλευρά της, ανέφερε την πιο ασύμφορη τριμηνιαία απόδοσή της τα τελευταία χρόνια, κάτι που ενισχύει τη θέση της διοίκησης για ριζικές αλλαγές.

Ο CEO Oliver Blume έχει θέσει ως προτεραιότητα τη βελτίωση της κερδοφορίας του βασικού brand VW, ενώ οι πολυτελείς μάρκες του ομίλου, Porsche και Audi, επίσης αντιμετωπίζουν δυσκολίες λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα και μειωμένης ζήτησης στην Κίνα.