Ανάμεικτες και κάπως μπερδεμένες είναι σε ορισμένες περιπτώσεις οι αντιδράσεις στελεχών της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομχανίας, σχετικά με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να επιβάλλει δασμούς στα κινεζικά εισαγόμενα αυτοκίνητα.
Γενικώς οι εταιρείες δεν δείχνουν να προτιμούν τους δασμούς και επιθυμούν την ελεύθερη και ανταγωνιστική αγορά χωρίς όρους. Ωστόσο οι σύνδεσμοι και οι ενώσεις που είναι όργανα στα οποία συμμετέχουν οι ίδιες οι εταιρείες μοιάζουν να βασίζονται στην προστασία από τον κινεζικό ανταγωνισμό, που δημιουργεί η αυξημένη φορολόγηση.
Ας πάρουμε μια γεύση παρακάτω από τις πρώτες δηλώσεις όπως παρουσιάστηκαν από το Reuters.
Oliver Zipse, Διευθύνων Σύμβουλος BMW
"Αυτή η απόφαση για πρόσθετους εισαγωγικούς δασμούς είναι ο λάθος τρόπος. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βλάπτει έτσι τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα ευρωπαϊκά συμφέροντα. Ο προστατευτισμός κινδυνεύει να ξεκινήσει μια σπείρα: οι δασμοί οδηγούν σε νέους δασμούς, στην απομόνωση και όχι στη συνεργασία. Από την άποψη του BMW Group, τα προστατευτικά μέτρα, όπως η εισαγωγή εισαγωγικών δασμών, δεν συμβάλλουν στον επιτυχημένο ανταγωνισμό στις διεθνείς αγορές. Το ελεύθερο εμπόριο παραμένει η κατευθυντήρια αρχή του BMW Group. Η εταιρεία μας δεσμεύεται σε αυτό."
Volkswagen
"Οι αντισταθμιστικοί δασμοί γενικά δεν είναι κατάλληλοι για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας μακροπρόθεσμα-τους απορρίπτουμε. Το χρονοδιάγραμμα της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι επιζήμιο για την τρέχουσα χαμηλή ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα στη Γερμανία και την Ευρώπη. Οι αρνητικές επιπτώσεις αυτής της απόφασης υπερτερούν σε σχέση με τα ενδεχόμενα ωφέλη για την ευρωπαϊκή και ιδιαίτερα τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία."
Stellantis
"Ως παγκόσμια εταιρεία, η Stellantis πιστεύει στον ελεύθερο και θεμιτό ανταγωνισμό σε ένα παγκόσμιο εμπορικό περιβάλλον και δεν υποστηρίζει μέτρα που συμβάλλουν στον παγκόσμιο κατακερματισμό. H Stellantis είναι ευέλικτη να προσαρμοστεί και να επωφεληθεί από οποιοδήποτε σενάριο και η σημερινή ανακοίνωση των δασμών δεν θα αποτρέψει τη συνολική στρατηγική μας σε σχέση με την Leapmotor στην Ευρώπη, καθώς έχουμε λάβει υπόψη αυτή τη δυνητική εξέλιξη."
Ola Kaellenius, Διευθύνων Σύμβουλος Mercedes-Benz
"Ως κράτος εξαγωγών, αυτό που δεν χρειαζόμαστε είναι αυξανόμενα εμπόδια στο εμπόριο. Πρέπει να εργαστούμε για την άρση των εμπορικών φραγμών στο πνεύμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου."
Cui Donghsu, Γενικός Γραμματέας Ένωσης Επιβατικών Αυτοκινήτων Κίνας
"Οι προσωρινοί δασμοί της ΕΕ έρχονται για την ακρίβεια εντός των προσδοκιών μας και δεν θα έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην πλειοψηφία των κινεζικών επιχειρήσεων."
Σύνδεσμος PFA Γαλλίας
"Η αγορά της ΕΕ είναι η πιο ανοιχτή στον κόσμο. Ωστόσο, στο πλαίσιο του ιστορικού μετασχηματισμού που αντιμετωπίζει, ο τομέας δεν χρειάστηκε ποτέ περισσότερο ίσους όρους ανταγωνισμού. Να υπάρχει ανταγωνισμός, ναι, αλλά θεμιτός ανταγωνισμός. Οι κατευθυντήριες γραμμές των Ευρωπαϊκών Αρχών υπέρ των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων από το 2035 μας οδηγούν σε ενίσχυση και μόνο της απαίτησης υπεράσπισης των ευρωπαϊκών συμφερόντων έναντι κάθε πιθανής μη ανταγωνιστικής πρακτικής."
Hildergard Mueller, Πρόεδρος Βιομηχανικού Σωματείου VDA Γερμανίας
"Το μέτρο αυτό αυξάνει περαιτέρω τον κίνδυνο μιας παγκόσμιας εμπορικής σύγκρουσης. Η πιθανή ζημία που θα μπορούσε να προκύψει από τα μέτρα που ανακοινώθηκαν τώρα μπορεί να είναι μεγαλύτερη από τα πιθανά οφέλη για την ευρωπαϊκή - και ιδίως τη γερμανική - αυτοκινητοβιομηχανία."
ACEA, Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων
"Η ACEA έχει επιβεβαιώσει με συνέπεια ότι το ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο είναι απαραίτητο για τη δημιουργία μιας παγκοσμίως ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ ο υγιής ανταγωνισμός οδηγεί την καινοτομία και την επιλογή για τους καταναλωτές. Ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο σημαίνει εξασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού για όλους τους ανταγωνιστές, αλλά είναι μόνο ένα σημαντικό μέρος του παζλ της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας."
NIO, κατασκευαστής αυτοκινήτων από την Κίνα
"Αντιτιθέμεθα σθεναρά στη χρήση αυξημένων δασμών ως στρατηγική για την παρεμπόδιση του κανονικού παγκόσμιου εμπορίου ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτή η προσέγγιση εμποδίζει την προώθηση της παγκόσμιας προστασίας του περιβάλλοντος, τη μείωση των εκπομπών και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Στην Ευρώπη, η δέσμευση της NIO στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένει ακλόνητη και θα συνεχίσουμε να εξυπηρετούμε τους χρήστες μας και να διερευνούμε νέες ευκαιρίες στην Ευρώπη παρά την προστασία. Θα παρακολουθούμε στενά την κατάσταση και θα λαμβάνουμε αποφάσεις που ευθυγραμμίζονται με τα καλύτερα συμφέροντα της επιχείρησής μας. Καθώς η εν εξελίξει έρευνα δεν έχει ακόμη καταλήξει σε συμπέρασμα, παραμένουμε αισιόδοξοι για λύση."
Chery, κατασκευαστής αυτοκινήτων από την Κίνα
"Η Chery Ευρώπης εκφράζει τη λύπη της για την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και συνεχίζει να ελπίζει σε θεμιτό ανταγωνισμό. Το πιο σημαντικό καθήκον τώρα είναι να διευκρινιστούν οι λεπτομέρειες της προγραμματισμένης εφαρμογής, ιδίως όσον αφορά την τεχνική διαφοροποίηση μεταξύ των εισαγωγών και των τοπικά παραγόμενων οχημάτων. Οι απαραίτητες πληροφορίες δεν είναι ακόμη διαθέσιμες."
*Η Chery έχει ήδη ανακοινώσει την κατασκευή εργοστασίου στην Ισπανία.
ANFAC Ισπανική Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων
"Η ANFAC παραδοσιακά υπερασπίζεται τον ελεύθερο ανταγωνισμό στην αγορά, ανεξάρτητα από το πού προέρχεται ένα εμπόρευμα, εφόσον όλες οι συναλλαγές πραγματοποιούνται σύμφωνα με την ισχύουσα διεθνή εμπορική νομοθεσία και έχουν πραγματοποιηθεί υπό συνθήκες ισότητας.
Εάν υπάρχει κάποιος που δεν συμμορφώνεται, πρέπει να τιμωρηθεί για αυτό. Το αυτοκίνητο συνεισφέρει ετησίως περισσότερα από 18 δισεκατομμύρια ευρώ θετικού εμπορικού ισοζυγίου στην ισπανική οικονομία και το μέλλον μας εξαρτάται από την επιβίωση μιας παγκόσμιας και ανοικτής αγοράς στην οποία θα αναπτυχθεί η ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας μας.
Ομοίως, υποστηρίζουμε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, και ιδιαίτερα η Ισπανία, αναπτύσσουν μια ισχυρή βιομηχανική πολιτική που ενθαρρύνει την παραγωγή και την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα μας και προσελκύει νέες επενδύσεις, όλες με τρόπο συμβατό με το ελεύθερο εμπόριο και τη ρύθμιση της υπεράσπισης του ανταγωνισμού."
Λιν Τζιαν, Εκπρόσωπος Υπουργείου Εξωτερικών Κίνας
"Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι αυτή η έρευνα κατά των επιδοτήσεων είναι μια τυπική περίπτωση προστατευτισμού. Για το λόγο αυτό, η Ευρωπαϊκή πλευρά επέβαλε δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, γεγονός που παραβιάζει τις αρχές της οικονομίας της αγοράς και τους κανόνες του διεθνούς εμπορίου, βλάπτει την οικονομική και εμπορική συνεργασία Κίνας-ΕΕ και τη σταθερότητα της παγκόσμιας αλυσίδας παραγωγής και εφοδιασμού αυτοκινήτων.
Θα υπονομεύσει τελικά τα συμφέροντα της Ευρώπης. Καλούμε την ΕΕ να τηρήσει τη δέσμευσή της να υποστηρίξει το ελεύθερο εμπόριο και να αντιταχθεί στον προστατευτισμό και να συνεργαστεί με την Κίνα για να διασφαλίσει τη συνολική κατάσταση της οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας Κίνας-ΕΕ. Η Κίνα θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να διασφαλίσει σταθερά τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντά της."
Τερέζα Ριμπέρα, Υπουργός Ενέργειας Ισπανίας
"Πιστεύω ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία είναι μια εξαιρετικά σημαντική βιομηχανία που πρέπει να καλύψει τη διαφορά όσον αφορά τη μετατροπή των μοντέλων, των προτάσεων κινητικότητας και να κινηθεί προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Προφανώς, εάν συμβεί αυτή η παραβίαση των κανόνων του διεθνούς εμπορίου, πρέπει να υποστηρίξουμε την πρόταση της Επιτροπής και προφανώς είναι επίσης υποχρέωσή μας να στηρίξουμε την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της και, ειδικότερα, την ισπανική βιομηχανία, έτσι ώστε να παραμείνει μια ανταγωνιστική, σύγχρονη, σύγχρονη βιομηχανία με σημαντικό βάρος στις διεθνείς αγορές."
Adolfo Urso, Υπουργός Βιομηχανίας Ιταλίας
"Χαιρετίζω την ανακοίνωση της ΕΕ."
Vincent Sun, Αναλυτής Morningstar
"Σε αντίθεση με την αμερικανική αγορά όπου οι εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων ήταν αμελητέες, πιστεύουμε ότι οι εισφορές εισαγωγής που επιβάλλονται από την ΕΕ θα ασκήσουν πίεση στις πωλήσεις για τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων βραχυπρόθεσμα.
Ωστόσο, πιστεύουμε ότι οι κινέζοι παραγωγοί εξακολουθούν να είναι ανταγωνιστικοί σε σύγκριση με τους αντιπάλους τους. Η Επιτροπή εκτιμά ότι οι τιμές των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων είναι συνήθως 20% χαμηλότερες από τις τιμές των ισοδύναμων μοντέλων που κατασκευάζονται στην ΕΕ. Με πρόσθετα τιμολόγια, τα κινεζικά αυτοκίνητα είναι σε παρόμοιες τιμές, αλλά με πιο ελκυστικά σχέδια και τεχνολογία οχημάτων.
Επιπλέον, οι δασμοί θα ισχύουν όχι μόνο για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των BYD και Geely, αλλά και για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Tesla και η BMW, οι οποίες εξάγουν ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα στην Ευρώπη. Μεσοπρόθεσμα, δεν πιστεύουμε ότι οι εισφορές εισαγωγής θα εκτροχιάσουν τα σχέδια επέκτασης των κινεζικών κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων για τη δημιουργία εργοστασίων στην Ευρώπη. Η αύξηση της τοπικής παραγωγής στην ΕΕ θα μπορούσε να αντισταθμίσει σε μεγάλο βαθμό τον αντίκτυπο των δασμών."
Εμπορικό Επιμελητήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Κίνα
"Το Επιμελητήριο πιστεύει ότι εάν πρόκειται να επιβληθούν δασμοί, θα πρέπει να γίνει αναλογικά και με τρόπο διαφανή και συνεπή με τους κανόνες του ΠΟΕ. Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι η έρευνα της ΕΕ για την καταπολέμηση των επιδοτήσεων της ΕΕ μόλις εισέρχεται στο προσωρινό της στάδιο και ότι τα οριστικά μέτρα, εάν ληφθούν, θα επιβεβαιωθούν μόνο στο τέλος του έτους.
Η προσωρινή ανακοίνωση των δασμών υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη εξεύρεσης λύσεων στις πολύ πραγματικές ανισορροπίες στις εμπορικές σχέσεις μεταξύ Ευρώπης και Κίνας, ιδίως εάν αυτές οι ανισορροπίες προκύπτουν από παράγοντες που δεν συμβιβάζονται με τις αρχές του ελεύθερου και δίκαιου εμπορίου."
Frank Schwope, Λέκτοριας Αυτοκινητοβιομηχανίας στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών του Ανόβερου
"Οι δασμοί αποδείχθηκαν χαμηλότεροι από ό, τι πολλοί φοβόντουσαν και είναι αρχικά ένα σχέδιο που μπορεί ακόμα να αναθεωρηθεί. Τα μέτρα είναι καταστροφή για τους Ευρωπαίους αγοραστές αυτοκινήτων και για τους γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων. Οι επικεφαλής της BMW, της Volkswagen και της Mercedes-Benz είχαν ξεκάθαρα μιλήσει εναντίον τέτοιων τιμωρητικών δασμών.
Η Κίνα είναι μακράν η πιο σημαντική αγορά πωλήσεων για όλους τους γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων. Ωστόσο, οι γάλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, για τους οποίους η Κίνα είναι μια ασήμαντη αγορά, θα επωφεληθούν από μέτρα κατά των κινεζικών εισαγωγών στην Ευρώπη. Οι τιμωρητικοί δασμοί θα προκαλέσουν φυσικά αντίμετρα από την κινεζική κυβέρνηση."
Will Roberts, Επικεφαλής αυτοκινήτων στην Ερευνητική Εταιρεία RHO Motion
"Οι Κινέζοι κατασκευαστές θα πρέπει να είναι σε θέση να απορροφήσουν μερικά από αυτά τα χαμηλότερα επίπεδα δασμών στα περιθώρια κέρδους τους. "Η πραγματική δοκιμασία από τη σημερινή ανακοίνωση θα είναι εάν το Πεκίνο θα προβεί σε αντίποινα σε είδος ή θα καταλήξει σε φιλική λύση. Οι κατασκευαστές της Ευρώπης εξακολουθούν να βασίζονται στην κινεζική αγορά, οπότε η μείωση των κερδών από την Ανατολή θα επιβραδύνει μόνο την ικανότητά τους να μεταβαίνουν αποτελεσματικά."
Julia Poliscanova, Ευρωπαϊκός Περιβαλλοντικός Όμιλος για τις μεταφορές & το περιβάλλον
"Η Πράσινη συμφωνία της ΕΕ ήρθε με την υπόσχεση της ανάπτυξης και της απασχόλησης, και αυτό δεν είναι δυνατό εάν τα ηλεκτρικά μας οχήματα είναι όλα εισαγόμενα. Οι δασμοί είναι ευπρόσδεκτοι, αλλά η Ευρώπη χρειάζεται μια ισχυρή βιομηχανική πολιτική για να επιταχύνει την ηλεκτροδότηση και να εντοπίσει τη μεταποίηση. Η απλή εισαγωγή τιμολογίων ενώ καταργείται η προθεσμία του 2035 για τα ρυπογόνα αυτοκίνητα θα επιβραδύνει τη μετάβαση και θα είναι αυτοκαταστροφική."
Andrew Kenningham, Επικεφαλής Οικονομόγος στην Ευρώπη, Capital Economics
"Το άμεσο αποτέλεσμα των πρόσθετων δασμών θα ήταν πολύ μικρό σε μακροοικονομικούς όρους. Η ΕΕ εισήγαγε περίπου 440.000 ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα κατά τους δώδεκα μήνες που έληξαν τον Απρίλιο, τα οποία ανέρχονταν σε 9 δισ.ευρώ ή περίπου το 4% των δαπανών των νοικοκυριών για οχήματα.
Ωστόσο, οι δασμοί κατά των επιδοτήσεων αποσκοπούν στον περιορισμό της μελλοντικής αύξησης των εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία διαφορετικά θα συνέβαινε και όχι στον αποκλεισμό του υφιστάμενου εμπορίου. Η απόφαση σηματοδοτεί μια μεγάλη αλλαγή στην εμπορική πολιτική της ΕΕ, διότι, αν και η ΕΕ έχει χρησιμοποιήσει τακτικά μέτρα εμπορικής άμυνας τα τελευταία χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, δεν το έχει κάνει προηγουμένως για μια τόσο σημαντική βιομηχανία.
Και η Ευρώπη ήταν απρόθυμη να εμπλακεί στο είδος του προστατευτισμού που έχουν αναπτύξει οι ΗΠΑ από την προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ."
Markus Ferber, Γερμανός Ευρωβουλευτής
"Επιβάλλοντας δασμούς στα Κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκανε τη σωστή έκκληση. Στην εμπορική πολιτική, η ΕΕ δεν μπορεί πλέον να παρακολουθεί μόνο τις κινεζικές πρακτικές ντάμπινγκ όπως ένα ελάφι που πιάστηκε στα φώτα της δημοσιότητας. Εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι σοβαρή για την οικοδόμηση μιας ανταγωνιστικής βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων, πρέπει να αντισταθούμε.
Δεν μπορούμε να περιμένουμε από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν μαζικά σε νέες δυνατότητες, ενώ είναι χαμηλότερες από τις κινεζικές πρακτικές ντάμπινγκ. Έχουμε δει αυτή την ιστορία να διαδραματίζεται μια φορά πριν στην ηλιακή βιομηχανία και δεν είχε αίσιο τέλος. Θα ήταν σοφό να μην κάνουμε το ίδιο λάθος δύο φορές.
Οι δασμοί και άλλοι εμπορικοί φραγμοί είναι μόνο η τελευταία επιλογή, αλλά αν ο ανταγωνισμός δεν παίζει δίκαιο, δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Αυτό δεν είναι μια πράξη προστατευτισμού, αλλά μάλλον ένα μέτρο που ισοπεδώνει τους όρους ανταγωνισμού."
Πηγή: Reuters