Ο σύγχρονος κόσμος μετακινείται με περίπου 2 δισεκατομμύρια μηχανοκίνητα οχήματα. Από αυτά ποσοστό 65% αφορά στα αυτοκίνητα. Αυτό σημαίνει 16 αυτοκίνητα για κάθε 100 άτομα, αλλά το ποσοστό ιδιοκτησίας αυτοκινήτων είναι πολύ υψηλότερο στις πλουσιότερες βιομηχανικές χώρες, όπου τα κάθε είδους οχήματα καθορίζουν τη μορφή στις πόλεις και τα πρότυπα της καθημερινής ζωής.
Αυτός ο στόλος απαιτεί σημαντικές και συνεχείς επενδύσεις σε δρόμους, σε χώρους στάθμευσης, στην παραγωγή καυσίμων, στην εξόρυξη και κατασκευή μετάλλων, αλλά και σε μια σειρά υπηρεσιών όπως ασφάλειες, συντήρηση κ.ά.
Κατά καιρούς παρουσιάζονται διάφορες έρευνες για τις επιπτώσεις των καθημερινών αναγκών μας για μετακίνηση και το πώς διαμορφώνουν τον κόσμο μας εδώ και 120 χρόνια.
Δεν είναι μόνο το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα όλης αυτής της δράσης και τα σημάδια της κλιματικής αλλαγής που ευρέως θεωρείται πως οφείλονται και στην αυτοκίνηση. Είναι και άλλες επιπτώσεις που έχουν να κάνουν με τραυματισμούς και θανάτους, με νοσήλια και ασφαλιστικές αποζημιώσεις.
Πρόσφατη έκθεση καταδεικνύει τις επιπτώσεις αλλά και τις διαχρονικές παθογένειες ολόκληρου του συστήματος γύρω από την αυτοκίνηση. Έχει υπολογιστεί πως τα οχήματα είναι υπεύθυνα για περίπου 1,7 εκατ. θανάτους κάθε χρόνο είτε άμεσα είτε μέσω επιπτώσεων λόγω της ρύπανσης.
Αυτές οι συνθήκες δεν θα αλλάξουν και πολύ κατά την επιχειρούμενη μετάβαση στην καθαρή αυτοκίνηση με την αθρόα κυκλοφορία ηλεκτρικών μοντέλων. Μπορεί οι ρύποι CO2 να παρουσιάσουν μείωση όμως θα αυξηθούν άλλοι ρύποι όπως για παράδειγμα εκείνοι των μικροσωματιδίων.
Είναι γνωστό πως οι μπαταρίες των ηλεκτρικών μοντέλων προσθέτουν βάρος στα αντίστοιχα οχήματα που τις φέρουν και αυτό ίσως να σημαίνει και περισσότερη ρύπανση από μικροσωματίδια στους αυτοκινητόδρομους που προέρχονται από την φθορά των ελαστικών τους -αλλά μένει να αποδειχθεί.
Φυσικά ρύποι εκλύονται στην ατμόσφαιρα και κατά την παραγωγική διαδικασία αυτοκινήτων και μπαταρίων όπως και από την εξόρυξη των πρώτων υλών.
Η έκθεση γύρω από τις επιπτώσεις της σύγχρονης αυτοκίνησης καταλήγει επίσης στα εξής συμπεράσματα: Περίπου ένας στους δύο θανάτους ανθρώπων σε τροχαίο δυστύχημα (ποσοστό 43%) αφορά πεζούς, άτομα που έκαναν ποδήλατο ή άτομα που χρησιμοποιήσουν αναπηρικό αμαξίδιο. Σε τροχαία σκοτώνονται διεθνώς περισσότερα από 700 παιδιά ημερησίως.
Τα υψηλότερα ποσοστά τροχαίων δυστυχημάτων συμβαίνουν στην Αφρική και στη Νοτιοανατολική Ασία. Η ατμοσφαιρική ρύπανση που σχετίζεται με την κυκλοφορία συνδέεται με παθήσεις του κυκλοφορικού και της καρδιάς, καρκίνο του πνεύμονα, άσθμα και με οξείες λοιμώξεις του κατώτερου αναπνευστικού στα παιδιά.