Η κίνηση του Κίνας να περιορίσει τις εξαγωγές γραφίτη θα έχει δυσανάλογο αντίκτυπο στους ξένους κατασκευαστές εξαρτημάτων μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι οποίοι δεν έχουν ακόμη στραφεί στη χρήση τόσο συνθετικού υλικού όσο οι Κινέζοι ομόλογοι τους.
Ο τελευταίος περιορισμός της Κίνας στις εξαγωγές κρίσιμων ορυκτών, ο οποίος, σύμφωνα με το Πεκίνο, δεν στοχεύει σε συγκεκριμένο τομέα, έχει τροφοδοτήσει την αβεβαιότητα στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών συσκευών από τότε που ανακοινώθηκε πριν λίγες μέρες.
Για τους Κινέζους δεν είναι πρόβλημα
Ορισμένοι κινέζοι κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που έχουν δραστηριότητες στο εξωτερικό, δήλωσαν ότι αναμένουν περιορισμένες επιπτώσεις από την μείωση των εξαγωγών, καθώς οι περισσότερες μπαταρίες ηλεκτρικών που κατασκευάζουν χρησιμοποιούν μια ποιότητα συνθετικού υλικού που δεν επηρεάζουν οι περιορισμοί.
Η Κίνα κυριαρχεί στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών ηλεκτρικών, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής γραφίτη -το υλικό που βρίσκεται σε μεγαλύτερη ποσότητα στις μπαταρίες. Οι κινεζικές εταιρείες γραφίτη επεξεργάζονται τόσο το φυσικό υλικό που εξορύσσεται στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, όσο και συνθετικές μορφές.
Η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι οι κορυφαίοι αγοραστές τόσο φυσικού όσο και συνθετικού κινεζικού γραφίτη και οι αναλυτές προειδοποίησαν ότι τα νέα μέτρα θα μπορούσαν να επιβραδύνουν ή να μειώσουν τις προμήθειες γραφίτη που χρειάζονται οι εταιρείες εκεί για την παραγωγή ανόδων - των αρνητικών ηλεκτροδίων των μπαταριών EV.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, η Κίνα θα απαιτεί άδειες εξαγωγής από την 1η Δεκεμβρίου για συνθετικό γραφίτη υψηλής ποιότητας, καθώς και για βασικές μορφές φυσικού γραφίτη.
Αρκετά στελέχη στην Κίνα και παγκοσμίως σε εταιρείες που χρησιμοποιούν γραφίτη δήλωσαν ότι αναζητούν ακόμη περαιτέρω σαφήνεια σχετικά με τα νέα μέτρα.
Πρόβλημα και στην παραγωγή τσιπ
Η πρόσφατη κίνηση της Κίνας να απαιτεί άδειες εξαγωγής για τα προϊόντα γαλλίου και γερμανίου έχει πνίξει τις διεθνείς αποστολές των μετάλλων κατασκευής τσιπ.
Μια πηγή που γνωρίζει τις σκέψεις της κινεζικής κυβέρνησης σημείωσε ότι ο γραφίτης χρησιμοποιείται επίσης σε στρατιωτικό εξοπλισμό.
Η συνθετική ώθηση της Κίνας
Ωστόσο, οι κινεζικές εταιρείες, οι οποίες έχουν κατασκευάσει εργοστάσια στο εξωτερικό, δήλωσαν ότι οι περιορισμοί θα έχουν μικρή επίδραση στις δραστηριότητές τους στο εξωτερικό. Οι κινεζικές εταιρείες χρησιμοποιούν συνθετικό γραφίτη, αλλά όχι τη μορφή υψηλής ποιότητας που καλύπτεται από τα νέα μέτρα, με πυκνότητα 1,73 γραμμάρια ανά κυβικό εκατοστό και άνω.
Η Κίνα παράγει μεγάλες ποσότητες συνθετικού γραφίτη, επιτρέποντας χαμηλότερους χρόνους φόρτισης των μπαταριών.
Ενώ η υιοθέτηση από τους ξένους κατασκευαστές αυξάνεται, η μετάβαση από τον φυσικό στον συνθετικό γραφίτη ήταν πιο αργή, εν μέρει επειδή η παραγωγή συνθετικού γραφίτη με βάση το πετρέλαιο είναι πιο ρυπογόνα και οι άνοδοι από φυσικό γραφίτη τείνουν επίσης να είναι φθηνότερες, γεγονός που τις καθιστά ευάλωτες στους κινεζικούς περιορισμούς.
Πάντως προμηθευτής της Tesla με έδρα την Αυστραλία, η Syrah Resources, η οποία εξορύσσει γραφίτη στη Μοζαμβίκη και κατασκευάζει εργοστάσιο για την παραγωγή ανοδίων στη Λουιζιάνα, δήλωσε ότι αναμένει ότι οι αγοραστές εκτός Κίνας θα εντείνουν τις αγορές φυσικού γραφίτη πριν από την έναρξη ισχύος των αυστηρότερων ελέγχων.