Τι συμβαίνει με τις αυξήσεις στα διόδια στις εθνικές οδούς

Δεν θα γίνουν αυξήσεις τα διόδια των εθνικών οδών λέει ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής αλλά τι θα γίνει με τις συμβάσεις παραχώρησης που προβλέπουν αυξήσεις;

"Δεν θα γίνουν αυξήσεις διοδίων στις εθνικές οδούς, σταδιακά θα αρχίσουν να μπαίνουν χιλιομετρικές χρεώσεις". Αυτό ξεκαθάρισε χτες σε τηλεοπτικό σταθμό ο Υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Τι θα γίνει όμως με τις συμβάσεις παραχώρησης που προβλέπουν αυξήσεις αφού είναι συνδεδεμένες με τον Τιμάριθμο και ακολουθούν τις πληθωριστικές τάσεις όπως αυτές καταγράφονται στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, είναι κάτι που προς το παρόν δεν έχει διευκρινιστεί από το Υπουργείο και κάτι που δεν γνωρίζουν ούτε και οι ίδιοι οι παραχωρησιούχοι. 

Τι λέει ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής

"Επειδή διαβάζω διάφορα περί αυξήσεων που έρχονται με τον πληθωρισμό, η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει να γίνει αύξηση διοδίων. Όπως έχει γίνει παραδείγματος χάρη στην Πελοπόννησο, έτσι και στις υπόλοιπες παραχωρήσεις, θα πάμε σε μία διαδικασία όπου σιγά-σιγά θα δείτε να μπαίνουν χιλιομετρικές χρεώσεις. Αυτό είναι το δίκαιο. Αυτό συμβαίνει και στις άλλες χώρες της Ευρώπης", ανέφερε εχθές ο κ. Καραμανλής, προαναγγέλλοντας ανακοινώσεις για τον διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, τα ηλεκτρονικά διόδια, ο διαγωνισμός των οποίων δεν έχει ακόμη βγει στον αέρα, αφού σύμφωνα με πληροφορίες δεν έχει επιλεγεί ακόμη ο Τεχνικός Σύμβουλος, θα εγκατασταθούν στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους το 2025 περίπου. Το έργο, το οποίο είναι προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, περιλαμβάνει την εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση του αναγκαίου τεχνολογικού εξοπλισμού για τη σταδιακή μετάβαση στο σύστημα ελεύθερης ροής (free flow) στους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους της χώρας.

Τι θα γίνει όμως με τις συμβάσεις παραχώρησης, μέχρι να υπάρξει εγκατάσταση των ηλεκτρονικών διοδίων στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους; 

Κίνδυνος να καταγγελθούν οι δανειακές συμβάσεις 

"Οι δανειακές συμβάσεις που έχουν υπογραφεί μεταξύ του δημοσίου και των παραχωρησιούχων είναι απολύτως ξεκάθαρες. Προβλέπονται αυξήσεις στο ύψος του πληθωρισμού του Σεπτεμβρίου προηγούμενου έτους. Αυτό σημαίνει ότι για το 2023 οι αυξήσεις που προβλέπονται για τα διόδια είναι της τάξεως του 12%. Αν δεν γίνουν οι αυξήσεις αυτές υπάρχει κίνδυνος καταγγελίας των δανειακών συμβάσεων που έχουν συναφθεί με ελληνικές και ξένες τράπεζες". 

Αυτό τονίζουν αρμόδιες πηγές στο Capital.gr, διευκρινίζοντας "ότι μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία ενημέρωση προς τους παραχωρησιούχους για το τι μέλλει γενέσθαι". 

Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη από τις αρχές Οκτωβρίου οι παραχωρησιούχοι έχουν στείλει τα σχετικά έγγραφα υπολογισμού των νέων διοδίων που θα ισχύσουν από την 1/1/2023 στη σχετική διεύθυνση του Υπουργείου (Δ17), η οποία και περί τα τέλη του ίδιου μήνα απεφάνθει περί της ορθότητας του υπολογισμού των αυξήσεων. 

Έκτοτε φαίνεται πως οι όποιες συζητήσεις και επαφές που μπορεί να υπήρξαν μεταξύ του Υπουργείου και των παραχωρησιούχων δεν απέφεραν κανένα αποτέλεσμα. 

Με δεδομένο ότι απομένουν μόνο λίγες μέρες μέχρι το τέλος του έτους, οι παραχωρησιούχοι βρίσκονται εν αναμονή του τρόπου με τον οποίο θα καλυφθούν οι αυξήσεις των διοδίων. Επίσης, ένα ακόμη θέμα το οποίο τίθεται είναι αν δεν γίνουν αυξήσεις το 2023, βάσει ποιας τιμής θα υπολογιστούν οι αυξήσεις που θα ισχύσουν το 2024, με δεδομένο ότι οι πληθωριστικές πιέσεις θα συνεχίσουν να υφίστανται. 

Να σημειωθεί ότι το χρηματοοικονομικό μοντέλο κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων της χώρας βασίζεται πάνω σε συγκεκριμένες παραμέτρους (κόστος συντήρησης, κυκλοφορία κ.λπ.). Αυτός ήταν άλλωστε και ο λόγος που οι εταιρείες αποζημιώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω των μειωμένων μετακινήσεων ή παραχωρησιούχοι που αποζημιώνονται καθώς δεν έχουν φτάσει τους κυκλοφοριακούς φόρτους με βάση τους οποίους σχεδιάστηκε και χρηματοδοτήθηκε η κατασκευή του οδικού άξονα που διαχειρίζονται.

Στην παρούσα συγκυρία οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι έχουν να αντιμετωπίσουν και ένα ακόμη ζήτημα, τη μεγάλη αύξηση της τιμής του ρεύματος (κατά 110%) και της τιμής των καυσίμων (κατά 40%), γεγονός που έχουν αυξήσει σημαντικά το κόστος λειτουργίας τους. 

Από την άλλη πλευρά, η αύξηση διοδίων σε μία χρονιά που εκτός των άλλων θα γίνουν και εκλογές, είναι κάτι που θέλει να αποφύγει η κυβερνηση. Κάτι ανάλογο είχε γίνει το 2019 όταν μία εβδομάδα πριν από τις βουλευτικές εκλογές της 7ης Ιουλίου, η Αττική Οδός ανακοίνωσε αυξήσεις διοδίων.

Συγεκριμένα, στις 14 Ιουνίου, η εταιρεία είχε ανακοινώσει ότι τα διόδια θα αυξηθούν κατά 50 λεπτά του ευρώ μέσα σε διάστημα έξι μηνών. Το σχέδιο ήταν από την 1η Ιουλίου 2019 τα διόδια να αυξηθούν από τα 2,80 ευρώ στα 3 ευρώ και την 1η Ιανουαρίου 2020 από τα 3 ευρώ στα 3,30 ευρώ.

Οι ανακοινώσεις είχαν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις τόσο από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου είχε παγώσει τις αυξήσεις, όσο και από τον μετέπειτα Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή. 

Στην παρούσα φάση, εκτός των εκλογών, θα πρέπει να προστεθεί στο μείγμα ο υψηλός πληθωρισμός και η διεθνής οικονομική κρίση.

Της Ελένης Μπότα / capital.gr