Ford Focus: Ένα όνομα, μα τι ιστορία...

Ναι, το σημερινό hype της αγοράς αυτοκινήτου είναι η ηλεκτροκίνηση, όμως υπάρχουν ακόμη κάποια μοντέλα που σου θυμίζουν πως γράφτηκε η ιστορία μέχρι να φτάσουμε εδώ. Έχεις δύο λεπτά να σου μιλήσουμε για το Focus;

To μικρομεσαίο μοντέλο της Ford, βρισκεται στην 4η γενιά του. Σε όρους αυτοκινητοβιομηχανίας, αυτό σημαίνει πως βρίσκεται στην αγορά κάτι περισσότερο από 20 χρόνια. Κι όμως, η πορεία του Focus προς την καθιέρωσή του ως ένα από τα πιο σημαντικά ονόματα του segment C, πέρασε από διάφορα στάδια. Σήμερα που τα δεδομένα της αγοράς είναι πολύ διαφορετικά απ' ότι ήταν πριν από δύο δεκαετίες, αρκεί ένας κινητήρας για να στηθεί μια γκάμα εκδόσεων.

Μάλιστα πρόκειται για ένα 3κύλινδρο σύνολο 1.0lt. Εντυπωσιακό; Που να το δεις και στην πράξη. Ο EcoBoost βρίσκεται εδώ και κάποια χρόνια στην αγορά, και όταν δεν συλλέγει βραβεία ανά τον κόσμο, κινεί τα περισσότερα από τα μοντέλα της Ford στις διάφορες εκδοχές του. Στην περίπτωση του Focus, τον συναντάμε στις εκδόσεις με απόδοση 125 και 155 ίππών με ήπια υβριδική τεχνολογία.

Το αποτέλεσμα είναι ένα μοντέλο που σε κάθε του εκδοχή, έχει τουλάχιστον αξιοπρεπείς επιδόσεις και χαμηλή κατανάλωση, με το τελευταίο να είναι το βασικό ζητούμενο τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Και φυσικά, δεν πρέπει να διαφεύγει σε κανέναν το γεγονός ότι από την πρώτη στιγμή της ύπαρξής του, το Focus αποτέλεσε μέτρο σύγκρισης σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς στην κατηγορία του.

Βρισκόμαστε στο έτος 1998 και η επίσημη παρουσίαση του Focus στον ειδικό τύπο της εποχής, λαμβάνει χώρα στην Deauville, στην περιοχή της Νορμανδίας. Αυτό που αντικρίσαμε αποτέλεσε σοκ. Η σχεδίαση της πρώτης γενιάς του Focus, ήταν πολύ προχωρημένη για τα δεδομένα της εποχής. Και ερχόταν στην αγορά ως αντικαταστάτης του Escort, ενός μοντέλου του οποίου τη σχεδίαση, θα χαρακτήριζες μάλλον συντηρητική.

Οι κριτικές που απέσπασε ήταν πολύ καλές, όμως η αγορά δεν έδειξε να ακολουθεί. Ναι, το Focus αποτέλεσε μία από τις σπάνιες περιπτώσεις μοντέλων, των οποίων οι πωλήσεις αυξάνονταν όσο περνούσαν τα χρόνια και όχι κατά το λανσάρισμά τους. Ήταν η απόδειξη πως ο κόσμος χρειάζονταν χρόνο για να συνηθίσει την εικόνα του και κατ' επέκταση την μετεξέλιξη της ίδιας της Ford σε μία εταιρεία με αυτοκίνητα που εκτός από την οδική τους συμπεριφορά, είχαν να πουν πράγματα και σε επίπεδο σχεδίασης. Και υπό αυτή την έννοια, η αλλαγή του ονόματος για τον αντικαταστάτη του Escort, ήταν μια απόλυτα σωστή επιλογή.

Στη 2η γενιά που ακολούθησε το 2004, το όνομα Focus είχε πλέον αποκτήσει το δικό του κοινό. Ένα κοινό που ήξερε πως το setup του αυτοκινήτου και την ακρίβεια του τιμονιού, δύσκολα θα έβρισκε σε mainstream μοντέλα της κατηγορίας. Η εδραίωσή του στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων της μικρομεσαίας κατηγορίας, ήρθε ως φυσική συνέπεια όλων αυτών, καθώς ας μην το ξεχνάμε, βρισκόμαστε σε μία περίοδο που ακόμη μπορούσες να καταναλώνεις βενζίνη απολαμβάνοντας οδήγηση, χωρίς δεύτερες σκέψεις.

Η εικόνα του Focus βέβαια, ενισχύθηκε σημαντικά και από την εμπλοκή του στους αγώνες του WRC. Με ονόματα σαν εκείνα των Colin McRae και Carlos Sainz στο τιμόνι του, κατέκτησε νίκες και έδωσε τη δυνατότητα στη Ford να τονίσει τον fun to drive χαρακτήρα του, με τις εκδόσεις RS. Ειδικά το RS της πρώτης γενιάς του Focus, υπήρξε ένα εμβληματικό σπορ hatchback. Η παραγωγή του περιορίστηκε στις 4.501 μονάδες, το 70% των εξαρτημάτων του ήταν μοναδικά, ανασχεδιασμένα ή αναβαθμισμένα σε σχέση με των συμβατικών Focus (με highlights τα φρένα της Brembo και το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης της Quaife), ενώ ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά στο χρώμα Imperial Blue.