Πώς ένα τουμπάρισμα της A-Class άλλαξε την αυτοκίνηση

Η Mercedes γιορτάζει 25 χρόνια από το πιο σημαντικό τουμπάρισμα μιας A-Class, εκείνο που έδωσε την αφορμή για να εισαχθεί στα αυτοκίνητα το σύστημα ESP

Mercedes Safety Systems

Η καινοτομία της Mercedes στον τομέα της παθητικής ασφάλειας είναι κάτι γνωστό και ιστορικά επιβεβαιωμένο και σε αυτό το κομμάτι, έρχεται να προστεθεί μια συμβολική επέτειος. Συμπληρώνονται 25 χρόνια από το ντελαπάρισμα μιας Mercedes A-Class στη δοκιμασία του "ταράνδου". Ένα τουμπάρισμα το οποίο "γέννησε" ουσιαστικά το σύστημα ευστάθειας που γνωρίζουμε ως ESP

Mercedes Safety Systems

Το φημισμένο τεστ του ταράνδου

Ήταν 21 Οκτωβρίου του 1997, όταν σουηδικό περιοδικό διοργάνωσε το τεστ του ταράνδου. Μια δοκιμασία αποφυγής εμποδίου με υψηλές ταχύτητες, που αγγίζουν ακόμη και τα 80km/h και ταλαιπωρούν σημαντικά τις αναρτήσεις, με τις μεγάλες εναλλαγές πορείας. Εκείνη την ημέρα η Mercedes A-Class απέτυχε τη δοκιμασία με ένα μεγαλοπρεπές τουμπάρισμα, που οδήγησε στην άμεση αντίδραση της εταιρείας. Έτσι στις αρχές του 1998 η Mercedes ανακάλεσε 18.000 A-Class προκειμένου να τις εφοδιάσει με το σύστημα ευστάθειας, το ESP  (Electronic Stability Program). Από το 1999 το ESP έγινε στάνταρ σε όλες τις A-Class και  στην πορεία το ίδιο συνέβη και με την S-Class Coupe.

Σταδιακά το ESP αποτελούσε κομμάτι του βασικού εξοπλισμού για κάθε νέο αυτοκίνητο που στόχευε στις επιδόσεις και στην οδηγική αίσθηση, αλλά στην συνέχεια όλων των αυτοκινήτων. Από το 2011 μάλιστα η ευρωπαϊκή νομοθεσία το καθιστούσε υποχρεωτικό σύστημα παθητικής ασφάλειας για όλα τα νέα αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να φτάσουμε στο σήμερα που είναι τόσο συνηθισμένο που σχεδόν περνά απαρατήρητο. 

Mercedes Safety Systems

Πως λειτουργεί το ESP;

Το ESP σταθεροποιεί το όχημα μέσω στοχευμένης και άμεσης επέμβασης φρεναρίσματος σε μεμονωμένους τροχούς. Τα συστήματα ελέγχου πέδησης, που αγνοούνταν σε μεγάλο βαθμό από το κοινό μέχρι σήμερα, συνέχισαν να σημειώνουν ραγδαία βήματα εξέλιξης μετά το περιστατικό της δοκιμής με τον τάρανδο. Σήμερα, τα συστήματα αυτά συνεργάζονται με περισσότερες από 100 λειτουργίες του οχήματος για να βελτιώσουν ενεργά την ασφάλεια, την αποδοτικότητα και την άνεση σε πολλές καταστάσεις κατά την οδήγηση, από τον ενσωματωμένο ελεγκτή φρένων και την ενεργή τετραδιεύθυνση, μέχρι τις λειτουργίες εκτός δρόμου, την ανάκτηση για ηλεκτρικές κινήσεις, την υποβοήθηση εκκίνησης σε ανηφόρα και τη σταθεροποίηση ρυμουλκούμενου. Στην πραγματικότητα είναι η βάση ακόμη και για την υποστήριξη της αυτόνομης οδήγησης και πολυάριθμων συστημάτων υποβοήθησης.

Mercedes Safety Systems

Μια ακόμη επέτειος 

Η Mercedes όμως δεν γιορτάζει μόνο τα 25 χρόνια από εκείνο το ντελαπάρισμα και το ESP. Γιορτάζει επίσης μια συμπληρωμένη 20ετία από τότε που εισήγαγε για πρώτη φορά στα αυτοκίνητά της το σύστημα PRE SAFE. Το 2002, το PRE SAFE ήταν μια ανατρεπτική καινοτομία. Το σύστημα σηματοδότησε την πρώτη φορά που ενεργά μέρη συνέβαλαν στην υποστήριξη παθητικών συστημάτων ασφαλείας, προκειμένου να βελτιωθούν τα αποτελέσματα σε περίπτωση ατυχήματος. Παραδείγματα είναι το αυτόματο κλείσιμο των παραθύρων και της ηλιοροφής, σε κρίσιμες καταστάσεις οδήγησης πριν από μια επικείμενη σύγκρουση ή το προληπτικό σφίξιμο των μπροστινών ζωνών ασφαλείας με τους πρώτους εντατήρες ζωνών ή η ρύθμιση του καθίσματος του συνοδηγού σε πιο όρθια θέση, για τα καθίσματα που διαθέτουν λειτουργία μνήμης.

Mercedes Safety Systems

Το 2005, το PRE-SAFE συνδυάστηκε με το Brake Assist PLUS, το οποίο είναι προκάτοχος του σημερινού Active Brake Assist, για να επιτρέπει το αυτόματο κλείσιμο των πλαϊνών παραθύρων και το φούσκωμα των πλαϊνών μαξιλαριών στα εμπρός καθίσματα. Το 2006 ακολούθησε η ενεργοποίηση και άλλων λειτουργιών με τη χρήση τεχνολογίας ραντάρ, ενώ η συνέχεια αφορούσε το τρίτο πακέτο Driving Assistance. Αυτό σήμαινε πως με εκτεταμένη τεχνολογία αισθητήρων εμπρός και πίσω, μπορούσαν πλέον να ανιχνευθούν επικείμενες συγκρούσεις και  στο πίσω μέρος. Σε περίπτωση επικείμενης σύγκρουσης από πίσω, το PRE-SAFE PLUS προειδοποιεί την κυκλοφορία που ακολουθεί με τα αλαρμ.

Mercedes Safety Systems

Συνεχής εξέλιξη

Το 2016, το PRE-SAFE Impulse Side, έδωσε τη δυνατότητα να ανυψώνεται ο οδηγός ή ο συνοδηγός προς το κέντρο του οχήματος, λίγο πριν από μια πλευρική σύγκρουση. Στο ίδιο πνεύμα συνεχούς εξέλιξης και βελτίωσης, το PRE-SAFE Sound έφερε την προστασία από την απώλεια ακοής. Σε σπάνιες περιπτώσεις, ο δυνατός θόρυβος ενός τροχαίου ατυχήματος μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια της ακοής. Το PRE-SAFE Sound μπορεί να ενεργοποιήσει ένα αντανακλαστικό στο εσωτερικό του αυτιού που λειτουργεί σαν εσωτερική προστασία της ακοής. Σε ορισμένες επικίνδυνες καταστάσεις λίγο πριν από μια πιθανή σύγκρουση, το σύστημα προκαλεί την εκπομπή από τα ηχεία του οχήματος ενός βιαστικού ήχου, ο οποίος αποκαλείται ροζ θόρυβος. Ο στόχος είναι να προκαλέσει τη σύσπαση ενός μικροσκοπικού μυ στο εσωτερικό του αυτιού, κάτι που γίνεται αντανακλαστικά και ο οποίος προετοιμάζει την ακοή για υψηλές ηχητικές πιέσεις.

Η προστασία των επιβατών στο πίσω κάθισμα

Τα τελευταία χρόνια, η Mercedes κατάφερε να αυξήσει ακόμη περισσότερο την ασφάλεια των επιβατών στο πίσω κάθισμα. Μεταξύ άλλων βελτιώσεων που αξίζει να αναφερθούν είναι οι εντατήρες ζωνών για τα πίσω καθίσματα, οι πλευρικοί αερόσακοι και οι αερόσακοι παραθύρων. Ο πρώτος μπροστινός αερόσακος για τους πίσω επιβάτες, που εισήγαγε η Mercedes στην S-Class το 2020, αντικατοπτρίζει τη συχνή χρήση του αυτοκινήτου ως όχημα μεταφοράς.  Αυτό το χαρακτηριστικό αυξάνει την ασφάλεια για τους ενήλικες επιβάτες, χωρίς όμως να παραβλέπει τις ανησυχίες για την ασφάλεια των παιδιών. 

Mercedes Safety Systems

Ο belt bag, όπως χαρακτηριστικά ονομάζεται ο αερόσακος της ζώνης ασφαλείας, ο οποίος αυξάνει την επιφάνεια της ζώνης ασφαλείας και μπορεί έτσι να μειώσει την επίδραση στο πάνω μέρος του σώματος των επιβατών, συμβάλλει επίσης σε μεγαλύτερη ασφάλεια στο πίσω μέρος. Υπάρχει επίσης ο αερόσακος για το μαξιλάρι του καθίσματος, ο οποίος έχει σχεδιαστεί για να εμποδίζει τους επιβάτες να γλιστρήσουν κάτω από την κάτω ζώνη, ακόμη και αν ο επιβάτης έχει ξαπλώσει το κάθισμά του προς τα πίσω.
 

Best of Network