Με ορίζοντα το 2035, όταν και η πώληση αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες θα απαγορευτεί και στην Ευρώπη αλλά και σε πολιτείες της Αμερικής, όπως η Καλιφόρνια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να εγκρίνει την Τετάρτη τους κανονισμούς για την ρύπανση των καυσαερίων Euro 7. Βέβαια δεν υπάρχει ακόμη καμία βεβαιότητα ότι το Euro 7 θα επισημοποιηθεί την Τετάρτη, λένε οι αξιωματούχοι.
Αναβολές επί αναβολών
Και αυτό (η αβεβαιότητα) είναι κάτι που συμβαίνει σχεδόν ένα χρόνο τώρα. Η αρχική εκτίμηση για τον ερχομό του Euro 7 στις ζωές μας ήταν στο τέλος του 2021, ωστόσο αυτό δεν έγινε λόγω της πολυπλοκότητας της διαδικασίας. Έτσι μετατέθηκε για τις 5 Απριλίου, μόνο για να πάρει εκ νέου αναβολή για τις 20 Ιουλίου που κατάλαβες τι έγινε και τότε, από τη στιγμή που ακόμη δεν υπάρχει Euro 7.
Οι νέοι κανονισμοί αναμένεται να περιορίσουν περαιτέρω τις εκπομπές επιβλαβών ρύπων, όπως τα μικροσωματίδια, τους υδρογονάνθρακες και το μονοξείδιο του άνθρακα από βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και φορτηγά. Φυσικά θα αντικαταστήσουν τους υφιστάμενους κανονισμούς Euro 6, που ισχύουν από το 2014.
Αποχαιρετιστήριος κανονισμός
Με τις εξαγγελίες για απαγόρευση των θερμικών κινητήρων την προσεχή δεκαετία, το Euro 7 είναι πιθανό να είναι η τελευταία νομοθεσία σχετική με την ρύπανση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη. Η Ευρώπη σκοπεύει από το 2035 να πωλούνται μόνο αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων και το ίδιο έχουν ανακοινώσει Καλιφόρνια και Νέα Υόρκη.
Αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκρίνει τους κανόνες, κάτι που είναι μια διαδικασία "συναπόφασης" θα αποφασίσει την τελική μορφή και τη διαδικασία εφαρμογής τους. Ακόμη και όταν ολοκληρωθούν όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες, δεν πρέπει να περιμένουμε το Euro 7, πριν από το 2025. Ενώ σύμφωνα με τους αξιωματούχους της ΕΕ, μπορεί αυτό να μετατεθεί για 1 ή 2 χρόνια ακόμη.
Πολύπλοκη διαδικασία θέσπισης κανόνων
Τα στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν αναγνωρίσει τις συνεχείς καθυστερήσεις στην υιοθέτηση του Euro 7. Οφείλονται σε διάφορους παράγοντες, λένε. Την πολυπλοκότητα της ταυτόχρονης δημιουργίας κανόνων για επιβατικά αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες και εμπορικά φορτηγά - την ανάγκη αναγνώρισης των προτεραιοτήτων όλων των ενδιαφερομένων μερών - και ακόμη την προσαρμογή για 55 κανόνες που απαιτούν μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2035, οι οποίοι δεν είχαν προβλεφθεί όταν ξεκίνησε η διαδικασία για το Euro 7.
Για ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, οι καθυστερήσεις αυτές εγείρουν το ερώτημα γιατί χρειάζονται καν οι κανονισμοί, δεδομένου ότι θα είναι δαπανηρή και χρονοβόρα η σχεδίαση, η δοκιμή και η εφαρμογή τους. Πέραν τούτου οι ευρωπαϊκές μάρκες σπεύδουν να ηλεκτροδοτήσουν τις γκάμες τους πολύ πριν από την προθεσμία του 2035, οπότε ένας ακόμη λόγος να αποφευχθεί το Euro 7.
Έχει νόημα τελικά το Euro 7;
"Δεν είμαστε υπερβολικά πεπεισμένοι για τα οφέλη του Euro 7", δήλωσε σε εκδήλωση στις Βρυξέλλες ο Paul Greening, διευθυντής Εκπομπών και Καυσίμων της Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών ACEA. Το Euro 7 αποτελεί ένα κίνητρο για μηδενικές εκπομπές και το ίδιο ισχύει και για τους στόχους που έχει θέσει η ΕΕ μέχρι το 2035.
Υπάρχει έτσι η πιθανότητα και μάλιστα ισχυρή, το Euro 7 να ισχύει ουσιαστικά για μία και μόνο γενιά οχημάτων, αν θεσπιστεί από το 2026 και ισχύει μέχρι το 2035. Με πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να έχουν ήδη ανακοινώσει σχέδια για την κυκλοφορία μόνο οχημάτων με μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2030, μια μεγάλη επένδυση στο Euro 7 "δεν έχει νόημα", δήλωσε ο Greening και συμπλήρωσε, "Η πραγματικότητα της επένδυσης στο Euro 7 για μια σύντομη απόδοση και σε μια πολύ δύσκολη επιχειρηματική αγορά αυτή τη στιγμή, με πολλές πιέσεις στη βιομηχανία, γίνεται όλο και πιο περίπλοκη".
Στον αντίποδα βέβαια, η Παναγιώτα Ντιλάρα, επικεφαλής της ομάδας για τις εκπομπές των οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δήλωσε ότι το Euro 7 αφορά πολύ περισσότερα από τις εκπομπές των επιβατικών αυτοκινήτων. Περιλαμβάνει τα εμπορικά φορτηγά - τα οποία είναι απίθανο να είναι πλήρως ηλεκτρικά μέχρι το 2035 - καθώς και τις εκπομπές εκτός καυσίμου από τα οχήματα, όπως η σκόνη των φρένων και τα σωματίδια των ελαστικών.