Γιατί ο Herbert Diess αποχωρεί από το τιμόνι του VW Group

Τρία χρόνια πριν τη λήξη του συμβολαίου του, ο Herbert Diess αποχωρεί την 1η Σεπτεμβρίου από τη θέση του CEO του Ομίλου VW και τη θέση του αναλαμβάνει ο επικεφαλής της Porsche, Oliver Blume

Herbert Diess

Τα πρόσωπα που κατέχουν ηγετική θέση στον Όμιλο VW, αποδεικνύονται κάτι σαν τους προπονητές των ελληνικών ομάδων ποδοσφαίρου. Ευάλωτοι στις διαθέσεις της οικογένειας των μετόχων που ελέγχουν το γκρουπ και των συνδικάτων και εντέλει, αναλώσιμοι. Παρά της υποτιθέμενης στήριξης που υποτίθεται πως απολαμβάνουν. Όπως έγινε γνωστό, ο CEO του VW γκρουπ Herbert Diess (κεντρική φωτό), παρά την πρόσφατη ανανέωση του συμβολαίου του μέχρι το 2025, από την 1η Σεπτεμβρίου θα παραχωρήσει τη θέση του στον μέχρι πρότινος επικεφαλής της Porsche, Oliver Blume.

Οι πιθανοί λόγοι παραίτησης  του Herbert Diess

Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε η VW, ο Diess παραιτείται "με αμοιβαία συμφωνία". Όσο για τον Βlume, θα παραμείνει επικεφαλής της μάρκας Porsche, πλαισιωμένος από τον σημερινό οικονομικό διευθυντή της VW Arno Antlitz, ο οποίος θα αναλάβει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου.

O νέος CEO του VW Group Oliver_Blume
O νέος CEO του VW Group (και CEO της Porsche) Oliver Blume

Αν και φαινόταν πως ο Diess απολάμβανε της εμπιστοσύνης των μετόχων της VW, το μέλλον του είχει τεθεί υπό αμφισβήτηση πολλές φορές κατά τη διάρκεια της τετραετούς θητείας του ως CEO, με πιο πρόσφατη εκείνη στα τέλη του περασμένου έτους, λόγω συγκρούσεων με το ισχυρό συμβούλιο εργαζομένων της εταιρείας, σχετικά με τη στρατηγική του για την ηλεκτροκίνηση και το στυλ διαχείρισης. Πηγή που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία της, δήλωσε πως "ο Diess ήταν αδιόρθωτος. Άλλαξε σημαντικά τη VW προς το καλύτερο. Αλλά η επικοινωνία του ήταν άθλια".

O κύκλος των χαμένων CEO

Έτσι λοιπόν, ο Diess γίνεται ο τελευταίος σε μια μακρά σειρά ηγετών που απομακρύνθηκαν από το πολύπλοκο συνονθύλευμα των κέντρων εξουσίας της VW, που σε μεγάλο βαθμό θεωρήθηκε πως υπονόμευσαν την απόδοση και τερμάτισαν τις καριέρες τους. Ο Bernd Pischetsrieder, διευθύνων σύμβουλος της VW από το 2002-2006, και ο Wolfgang Bernhard, επικεφαλής της μάρκας VW από το 2005-2007, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις θέσεις τους μετά από επανειλημμένες συγκρούσεις με το συμβούλιο εργαζομένων της VW.

Ο Diess ξεκίνησε με όραμα να δώσει ώθηση στην παραγωγή μπαταριών, ενώ προχώρησε και το σχέδιό του για  ΑΜΚ της Porsche, η οποία έχει προγραμματιστεί για το τέταρτο τρίμηνο. Ταυτόχρονα όμως, επέτρεψε να διαρρεύσουν δημόσια οι τριβές που είχε με τα συνδικάτα της VW. Παρομοίασε τη VW με ένα "δεξαμενόπλοιο” με "παλιές, εγκλωβισμένες δομές” που χρειάζονται διάλυση, υποσχόμενος να εκσυγχρονίσει την εταιρεία και να κινηθεί πιο γρήγορα. Αυτό ήταν κάτι που απ’ ότι φάνηκε δεν άρεσε στις οικογένειες Porsche και Piech, οι οποίες κατέχουν πάνω από το ήμισυ των δικαιωμάτων ψήφου και το 31,4% των μετοχών της VW, και οι οποίες φέρονται να άσκησαν πιέσεις για αλλαγή στο τιμόνι του VW γκρουπ.

Άλλαξε σημαντικά την VW

Θυμίζουμε, πως ο Diess ανέλαβε τα ηνία του Ομίλου VW σε μία ιδιαίτερα δύσκολη χρονική συγκυρία, στον απόηχο του dieselgate. Προσέφερε ένα νέο όραμα, βρισκόμενος υπό πίεση για σημαντικές αλλαγές στη στρατηγική της εταιρείας. Εξέχουσα θέση μεταξύ αυτών, η προσπάθεια του Diess να δημιουργήσει μια επιχείρηση λογισμικού με επίκεντρο τη Γερμανία, την CARIAD, εντός της VW, και μια υποσχόμενη εισαγωγή στο χρηματιστήριο της πολυτελούς μάρκας Porsche, η οποία σχεδιάστηκε για να βοηθήσει στη χρηματοδότηση των επενδύσεων της VW στην ηλεκτροκίνηση.

Επικεντρώθηκε περισσότερο στο τι ήθελαν οι επενδυτές, παρά στο να ικανοποιήσει τα εργατικά συνδικάτα της VW. Πίστευε σε μεγάλο βαθμό στην επένδυση σε ηλεκτρικά οχήματα. Καλλιέργησε μια παιχνιδιάρικη παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και έθεσε ως σημείο αναφοράς της VW την Tesla και όχι τους παραδοσιακούς αντιπάλους, όπως η Toyota ή η GM. Ο Diess πήρε ρίσκα, τόσο με τη στρατηγική των προϊόντων και της τεχνολογίας, όσο και με την τάση του να λέει τη γνώμη του, προκαλώντας αναταραχές στους κόλπους της VW.

Τελικά, ο Diess θα αποχωρήσει από τον Όμιλο VW την 1η Σεπτεμβρίου, τρία χρόνια πριν από τη λήξη του συμβολαίου του, με πολλούς από τους στόχους που έθεσε ως επικεφαλής του ομίλου, να είναι ημιτελείς και αβέβαιοι. Το πρόσωπο του αντικαταστάτη του, οδηγεί ορισμένους παρατηρητές στην σκέψη πως αυτή η επιλογή σηματοδοτεί μια επιστροφή στα βασικά και λιγότερο φιλόδοξα οράματα για την VW. Ο επενδυτής επιχειρηματικών κεφαλαίων της Silicon Valley, Ευάγγελος Σιμούδης, αναφέρει χαρακτηριστικά: "Ο Diess είχε ένα πολύ ευρύτερο όραμα για το αυτοκίνητο. Αυτό προφανώς δημιούργησε ορισμένες τριβές. Βλέποντας όμως τον Blume να έρχεται, βλέπω να επιστρέφει ένας άνθρωπος του αυτοκινήτου”.

Best of Network