Πιο ακριβά τα αυτοκίνητα: γιατί ανεβαίνουν οι τιμές τους

Τα εργοστάσια κατασκευής τσιπ ετοιμάζονται να αυξήσουν τις τιμές τους και αυτό σημαίνει ότι και τα αυτοκίνητα θα γίνουν πιο ακριβά

Οι τιμές των αυτοκινήτων θα ανέβουν κι' άλλο. Είναι μια αναποφεύκτη εξέλιξη εξαιτίας πολλών παραγόντων και ένας από αυτούς είναι η αύξηση των τιμών των ημιαγωγών (τσιπ) που θα κάνουν και τα καινούργια αυτοκίνητα ακόμα πιο ακριβά. Γιατί όσο τα αυτοκίνητα γίνονται πιο "ψηφιακά" θα χρησιμοποιούν και περισσότερα τσιπ.

Σύμφωνα με το CNBC, που επικαλείται αναλυτές, τα εργοστάσια κατασκευής τσιπ ετοιμάζονται να αυξήσουν τις τιμές τους. Μεγάλες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, Samsung και Intel, εξετάζουν περαιτέρω αυξήσεις τιμών.

"Τα εργοστάσια έχουν ήδη αυξήσει τις τιμές κατά 10-20% τον τελευταίο χρόνο", δήλωσε στο CNBC ο αναλυτής ημιαγωγών της Bain, Peter Hanbury. "Αναμένουμε έναν περαιτέρω γύρο αυξήσεων των τιμών φέτος, αλλά σε μικρότερο επίπεδο δηλαδή 5-7%".

Γιατί αυξάνονται οι τιμές των τσιπ

Τα εργοστάσια αυξάνουν τις τιμές τους εν μέρει επειδή μπορούν, αλλά και επειδή γίνεται όλο και πιο ακριβό για αυτά να χρηματοδοτήσουν τις αυξανόμενες δραστηριότητές τους.

"Τα χημικά που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή των τσιπ έχουν αυξηθεί κατά 10-20%", δήλωσε ο Hanbury. "Ομοίως, η εργασία που απαιτείται για την κατασκευή νέων εγκαταστάσεων ημιαγωγών έχει επίσης παρουσιάσει ελλείψεις και αυξημένα μισθολογικά ποσοστά".

Η TSMC προειδοποίησε τους πελάτες της για δεύτερη φορά σε λιγότερο από ένα χρόνο ότι σχεδιάζει να αυξήσει τις τιμές, ανέφερε η Nikkei Asia την περασμένη Τρίτη, επικαλούμενη άτομα με γνώσεις του ζητήματος.

Η εταιρεία φέρεται να σχεδιάζει να αυξήσει τις τιμές της κατά μονοψήφιες ποσοστιαίες μονάδες. Ως λόγο για τις αυξήσεις των τιμών επικαλέστηκε τις ανησυχίες για τον πληθωρισμό, την αύξηση του κόστους και τα δικά της σχέδια επέκτασης. Εκπρόσωπος της TSMC δήλωσε στο CNBC ότι η εταιρεία δεν σχολιάζει τις τιμές της.

Παράλληλα, η ανταγωνίστρια Samsung πρόκειται να αυξήσει τις τιμές κατασκευής τσιπ έως και 20%, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg την περασμένη Παρασκευή. Η Samsung δεν απάντησε σε αίτημα του CNBC για σχολιασμό.

"Με τη συνεχιζόμενη έλλειψη ημιαγωγών οι κατασκευαστές είναι σε θέση να χρεώνουν premium, καθώς οι πελάτες συνεχίζουν να πιέζουν για να εξασφαλίσουν την προμήθεια", δήλωσε ο Hanbury, προσθέτοντας ότι η εταιρεία του αναμένει ότι η έλλειψη θα αρχίσει να μειώνεται σε ορισμένα τσιπ μέχρι το τέλος του έτους.

Πληθωρισμός και πόλεμος ευθύνονται για τις τιμές των τσιπ

Ο αναλυτής της Forrester, Glenn O'Donnell, δήλωσε στο CNBC ότι η αύξηση των τιμών των τσιπ δεν θα πρέπει να εκπλήξει κανέναν στο τρέχον οικονομικό κλίμα, προσθέτοντας ότι αναμένει αύξηση των τιμών κατά 10-15%.

Τα τελευταία δύο χρόνια, η πανδημία του κορονοϊού συνέβαλε στην παγκόσμια έλλειψης τσιπ.

"Οι κατασκευαστές τσιπ αντιμετωπίζουν τα δικά τους αυξανόμενα προβλήματα προσφοράς που επιδεινώνονται από τον πόλεμο στην Ουκρανία και η ζήτηση παραμένει υψηλή, ενώ η προσφορά παραμένει περιορισμένη", δήλωσε ο O'Donnell. "Οι τιμές της ενέργειας είναι επίσης σε άνοδο, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτρικής ενέργειας. Η παραγωγή τσιπ απαιτεί τεράστια ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας".

Παρά την εντεινόμενη κρίση του κόστους ζωής, οι εταιρείες που ενσωματώνουν τσιπ στα προϊόντα τους ενδέχεται να αρχίσουν να μετακυλύουν το κόστος στους καταναλωτές.

Ο O'Donnell δήλωσε ότι αναμένει ότι οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, τα αυτοκίνητα, τα παιχνίδια, τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, οι ηλεκτρικές συσκευές και πολλά άλλα προϊόντα να ακριβύνουν. "Τα περιθώρια κέρδους είναι ήδη στενά σε τέτοια προϊόντα, οπότε δεν έχουν άλλη επιλογή από το να αυξήσουν τις τιμές".  

Ο Syed Alam, υψηλόβαθμο στέλεχος της Accenture, δήλωσε στο CNBC ότι το μέγεθος των όποιων αυξήσεων των τιμών θα εξαρτηθεί από το μερίδιο του κόστους των ημιαγωγών στο συνολικό κόστος του προϊόντος. Πρόσθεσε ότι θα εξαρτηθεί επίσης από την ικανότητα των κατασκευαστών να μειώσουν το κόστος σε άλλους τομείς και από το ανταγωνιστικό τοπίο κάθε κατηγορίας προϊόντων.

Υπάρχουν και τομείς που αρχίζουν να βλέπουν μειωμένη ζήτηση και θα δυσκολευτούν να μεταφέρουν αυτές τις αυξήσεις κόστους στους πελάτες τους, δήλωσε ο Hanbury. "Για παράδειγμα, η αγορά των smartphones έχει μειωμένη ζήτηση, οπότε δεν θα μπορέσουν να μετακυλήσουν αυτές τις αυξήσεις τόσο πολύ", εξήγησε.

Με πληροφορίες από Capital