Στον απόηχο της ανακοίνωσης στους επενδυτές της Stellantis, των ιδιαίτερα θετικών οικονομικών αποτελεσμάτων για το 2021, ο Carlos Tavares, CEO της νεοσύστατης πολυεθνικής που έχει υπό την σκέπη της 14 εταιρείες αυτοκινήτων, υπήρξε σαφής αναφορικά με τις προκλήσεις και τα μελλοντικά της σχέδια. Για όσους δεν το γνωρίζουν, η Stellantis προέκυψε στις αρχές του 2021, από τη συγχώνευση των FCA (Fiat Chrysler Automobiles) και PSA (Peugeot, Citroen, DS, Opel-Vauxhall) και αποτελεί τον 6ο μεγαλύτερο κατασκευαστή αυτοκινήτων στον κόσμο.
Στο πρόσφατο παρελθόν, ο Tavares υπήρξε πρόεδρος και CEO της PSA και η προσέγγισή του αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Το διάστημα που βρισκόταν στο τιμόνι της FCA, o συγχωρεμένος Sergio Marchionne, είχε επιχειρήσει ουσιαστικά να αποτρέψει τον κόσμο από την αγορά της ηλεκτρικής έκδοσης του Fiat 500, λέγοντας χαρακτηριστικά πως η Fiat χάνει λεφτά από κάθε τέτοια πώληση. Με 34 μερικώς ή αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα στο portfolio της Stellantis, ο Tavares προφανώς διαθέτει πληθώρα αυτοκινήτων που θα ήταν χαρούμενος να πουλάει, ωστόσο το κόστος κατασκευής τους εξακολουθεί να αποτελεί πονοκέφαλο.
Κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με τους επενδυτές της εταιρείας που πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο διάστημα, ο Tavares ανακοίνωσε σημαντικά κέρδη για τη Stellantis τη χρονιά που πέρασε, κυρίως λόγω των υψηλών τιμών των ηλεκτρικών μοντέλων και των κινήτρων για την απόκτησή τους. Επισήμανε ωστόσο, πως το κόστος κατασκευής τους είναι υψηλότερο κατά 40-50% σε σύγκριση με το κόστος κατασκευής ενός μοντέλου με συμβατικό κινητήρα.
Και μπορεί αυτή τη στιγμή το υψηλότερο κόστος παραγωγής και κατ' επέκταση η υψηλή τιμή πώλησης να φέρνουν στα ταμεία της Stellantis περισσότερα χρήματα, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα είναι μεγάλη, όμως η πρόκληση που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες αυτοκινήτων, είναι η μείωση του κόστους παραγωγής.
Είναι λογικό. Οι εταιρείες αποσκοπούν στο κέρδος, κάτι που σημαίνει πως το επιπλέον κόστος που απαιτεί η κατασκευή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν μπορεί να απορροφηθεί πλήρως από την κατασκευάστρια, ούτε όμως και να μετακυλίεται στον αγοραστή. Κατά τον Tavares, η λύση στο πρόβλημα, είναι η διαπραγμάτευση μείωσης των τιμών, με τους προμηθευτές που διαχειρίζονται το 85% της αλυσίδας εξαρτημάτων των αυτοκινήτων.
Παράλληλα, θέλοντας να τονίσει την ανάγκη για στροφή στην ηλεκτροκίνηση, ο Tavares κατέστησε σαφές προς όλες τις εταιρείες που ανήκουν στην Stellantis, πως θα πρέπει να ορίσουν ημερομηνίες-στόχους για τον πλήρη εξηλεκτρισμό της γκάμας τους. Στο πλαίσιο αυτό, ανέφερε πως μέχρι το τέλος του 2023, 17 ακόμη ηλεκτρικά μοντέλα (13 αμιγώς ηλεκτρικά και 4 plug-in υβριδικά) θα προστεθούν στο line up των εταιρειών του ομίλου.
Ήδη η Chrysler έχει ανακοινώσει πως σχεδιάζει να διαθέτει αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα στη γκάμα της το 2028, με την αντίστοιχη ημερομηνία για τις Fiat και Alfa Romeo να είναι το 2027. Την ίδια ώρα, τόσο η Opel όσο και η Peugeot, έχουν συμπεριλάβει στη γκάμα των νέων Astra και 308, ηλεκτρικές και plug in υβριδικές εκδόσεις, με την γαλλική εταιρεία, να έχει στα σκαριά και ένα plug in μικρομεσαίο crossover.