Γιατί οι οδηγοί της Formula 1 ζυγίζονται μετά από το τέλος κάθε αγώνα

Έχεις δει τον Oscar Piastri ή τον Lewis Hamilton να βγαίνουν από το μονοθέσιο και να τρέχουν να ζυγιστούν; Δεν πρόκειται για κρίση ματαιοδοξίας ή ιατρικό θέμα, αλλά για ένα από τα πιο απαιτητικά "τελετουργικά" του σύγχρονου μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Αν δεν έχει συμβεί κάτι συνταρακτικό και δεν χρειάζεται ο ένας οδηγός να ζητήσει τα "ρέστα" από κάποιον άλλον, το πρώτο μέλημα όλων των πιλότων της F1 είναι να ζυγιστούν μετά το τέλος κάθε Grand Prix. Βασικά δεν είναι κάτι που πρέπει να θυμούνται καθώς υπάρχει άνθρωπος της FIA που έχει ακριβώς αυτή την αρμοδιότητα. 

Να υπενθυμίσει όσο πιο ευγενικά μπορεί στους οδηγούς να περάσουν από τη ζυγαριά, πριν εναποθέσουν κράνη γάντια και όλα τα υπόλοιπα. Μερικές φορές μάλιστα τυχαίνει να ζυγιστούν πριν καν τρέξουν στους μηχανικούς τους να πανηγυρίσουν. Δεν πρόκειται για καπρίτσιο ούτε για απλό φυσικό έλεγχο, αλλά για αυστηρό κανονισμό της FIA που στοχεύει στην εγγύηση ενός δίκαιου και ασφαλούς αγώνα.

Ζήτημα ισορροπίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης

Στη Formula 1 κάθε λεπτομέρεια μετράει. Οι κανονισμοί ορίζουν ότι το μονοθέσιο χωρίς καύσιμα πρέπει να ζυγίζει τουλάχιστον 740 κιλά, συμπεριλαμβανομένου του οδηγού και όλου του εξοπλισμού ασφαλείας (κράνος, πυρίμαχη στολή, γάντια και μπότες). Εάν το συνολικό βάρος πέσει κάτω από αυτό το όριο μετά τον αγώνα, η ομάδα μπορεί να τιμωρηθεί ή ακόμα και να αποκλειστεί.

Για αυτόν τον λόγο, στο τέλος κάθε αγώνα, οι οδηγοί πρέπει να ζυγιστούν προτού πιουν νερό ή ισοτονικά ποτά, καθώς κάθε γραμμάριο μπορεί να επηρεάσει το τελικό αποτέλεσμα. Τα δεδομένα που καταγράφονται από τους τεχνικούς επιτρόπους προστίθενται στο βάρος του αυτοκινήτου για να επιβεβαιωθεί ότι όλα βρίσκονται εντός των επιτρεπόμενων ορίων.

Photo by Kym Illman/Getty Images / Ideal Image
Photo by Kym Illman/Getty Images / Ideal Image

Στόχος δεν είναι μόνο να μη γίνονται αδικίες εις βάρος τον οδηγών, αλλά και να γνωρίζουν ότι είναι ασφαλείς. Ένα αυτοκίνητο που είναι υπερβολικά ελαφρύ μπορεί να αλλοιώσει την κατανομή βάρους, να θέσει σε κίνδυνο τη σταθερότητα και να αυξήσει τους κινδύνους στην πίστα.