Πριν από μερικές ημέρες ο Marcus Ericsson παρέλαβε το τρόπαιο από την νίκη του στα 500 μίλια της Ινδιανάπολης τον Μάιο. Η ημέρα της απονομής είναι ξεχωριστή για τους διοργανωτές, για την διοίκηση της πίστας και φυσικά για τον οδηγό γιατί είναι κάτι σημαντικό για όλους όσοι εμπλέκονται στο IndyCar και κυρίως για την Borg-Warner την εταιρεία που έχει δώσει το όνομα της στο βαρύτιμο αυτό τροπαιο.
Και γιατί τόσος χαμός για ένα τρόπαιο;
Πρώτα από όλα μιλάμε για την Αμερική. Εκεί όλα είναι μια γιορτή και επίσης όλα είναι χορηγούμενα. Όμως το τρόπαιο Borg-Warner έχει ξεπεράσει αυτό το στάδιο, της απλής χορηγίας ή της εταιρικής προσφοράς. Ίσως ήταν έτσι το 1936 όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά. Τώρα όμως είναι ένα σύμβολο του Indy 500 και ένα κομμάτι, αναπόσπαστο από την ιστορία του. Το πιο εντυπωσιακό ωστόσο είναι πως από εκείνη την εποχή, από το 1936 μέχρι και σήμερα δηλαδή, το τρόπαιο δεν έχει αλλάξει καθόλου.
Το ίδιο το τρόπαιο, όχι ο σχεδιασμός του ή η κατασκευή του. Είναι το ίδιο τρόπαιο από τότε, το οποίο συντηρείται με μεγάλη επιμέλεια και προσοχή αυτά τα 86 χρόνια που έχουν περάσει και η απονομή του στον νικητή κάθε χρόνο, συνοδεύεται από ξεχωριστή Συνέντευξη Τύπου και παρουσίαση του οδηγού, όπως μπορείς να δεις και στο σχετικό video (το οποίο ξεκινά μετά το 6.20 λεπτό).
Τι είναι η Borg-Warner;
Η Borg-Warner είναι μια εταιρεία παροχής εξαρτημάτων και ανταλλακτικών αυτοκινήτων. Ιδρύθηκε το 1928 και σήμερα διαθέτει 93 γραμμές παραγωγής και σημεία πώλησης σε 22 χώρες. Το 1936 δεν παρείχε εξαρτήματα, παρά σε κάποιες μεμονωμένες συμμετοχές στους αγώνες και ειδικά στους οδηγούς που συμμετείχαν στο Indy 500. Από το 2012 όμως είναι ο αποκλειστικός πάροχος των turbo στις ομάδες του Indycar και έχει ενεργή συμμετοχή και στενή επαφή με τους αγώνες μονοθεσίων στην Αμερική.
Τρόπαιο με προσωπογραφίες
Από το 1936 όμως ακολουθείται μια συνήθεια που είναι πρωτότυπη και ιδιαίτερη. Τότε, o Louis Meyer έγινε ο πρώτος νικητής που παρέλαβε το τρόπαιο Borg-Warner και πάνω σε αυτό ήταν σκαλισμένο το πρόσωπό του, μαζί με τα πρόσωπα των προηγούμενων νικητών στα 500 μίλια της Ινδιανάπολης. Από τότε κάθε χρόνο προστίθεται ένα ακόμη πρόσωπο στο ανάγλυφο του Borg-Warner και όταν ο οδηγός κατακτά για πρώτη φορά τη νίκη στο Indy 500, ακολουθείται και η διαδικασία του καλουπιού.
Ο οδηγός ταξιδεύει στην Νέα Υόρκη, στο εργαστήριο του επίσημου γλύπτη του αγώνα, του William Behrends, ο οποίος φτιάχνει το εκμαγείο και στη συνέχεια με τη βοήθεια της τεχνολογίας τώρα πια, το πρόσωπο μεταφέρεται στο κύπελλο.
Βαρύτιμο με όλη τη σημασία
Το τρόπαιο Borg-Warner είναι σχεδιασμένο σε στυλ Art Deco, που ήταν δημοφιλές στη δεκαετία του 1930. Είναι κατασκευασμένο από ασήμι 925, έχει ύψος λίγο πάνω από 1,5 μέτρο και ζυγίζει περίπου 110 κιλά, εκ των οποίων περίπου 80 κιλά είναι ασήμι 925. Τα βασικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν τα "φτερά" σε κάθε πλευρά του τροπαίου που συμβολίζουν την ταχύτητα και τον σημαιοφόρο στην κορυφή του τροπαίου με την καρό σημαία.
Ο μοναδικός που είχε την τιμή να υπάρχει το πρόσωπό του στο έπαθλο, χωρίς να είναι νικητής σε αγώνα της Ινδιανάπολης, είναι ο Anton "Tony" Hulman, ιδιοκτήτης της πίστας της Ινδιανάπολης από το 1945 έως το θάνατό του, το 1977. Το πρόσωπο του Hulman είναι επίσης το μοναδικό στο τρόπαιο που είναι χυτό σε χρυσό και όχι σε ασήμι.
Επεκτάσεις λόγω χώρου
Το αρχικό τρόπαιο κατασκευάστηκε για να φιλοξενήσει 70 νικητές αγώνων. Μια ασημένια βάση από ασήμι έχει προστεθεί δύο φορές από το 1984 για να φιλοξενήσει τους επιπλέον νικητές. Σήμερα το τρόπαιο έχει διαθέσιμο χώρο για τους νικητές των αγώνων μέχρι το 2033. Φυσικά οι πολλαπλοί νικητές απολαμβάνουν το πρόσωπό τους όσες φορές έχουν κερδίσει, όπως ο Louis Meyer που ήταν ένας από τους δέκα οδηγούς που έχουν κερδίσει τον αγώνα τουλάχιστον τρεις φορές.
Ωστόσο εκείνοι που δεσπόζουν πάνω στο τρόπαιο είναι οι τέσσερις νικητές τεσσάρων αγώνων, δηλαδή οι A.J. Foyt, Rick Mears, Al Unser και Helio Castroneves. Επίσης υπάρχουν και δύο ζεύγη προσώπων στα κουτιά του 1924 και του 1941, τις χρονιές δηλαδή που η νίκη είχε πάει σε πλήρωμα οδηγών και όχι σε μονή συμμετοχή.
Τα baby borgs
Το τρόπαιο Borg-Warner εκτίθεται μόνιμα στο Μουσείο του αυτοκινητοδρόμου Indianapolis Motor Speedway στην Ινδιανάπολη της Ιντιάνα. Ακριβώς επειδή κανείς οδηγός δεν παίρνει ποτέ το κύπελλο της νίκης για την προσωπική του προθήκη, από το 1988 η Borg-Warner έχει φτιάξει το Baby Borg, μια μικρότερη σε διαστάσεις, ρέπλικα του κανονικού τροπαίου που απονέμεται στους οδηγούς. Το 1998 ακολούθησε και το Baby Borg για τις ομάδες που κατακτούν τη νίκη.