Όλα ξεκίνησαν απο την ΧΤ 500. Μια αξιόπιστη μοτοσυκλέτα με όπλο της την ροπάτη απόδοση και σημαία την αξιοπιστία. Κάτι όχι και τόσο βέβαιο στον δίτροχο κόσμο στη δύση των '70s. H ιαπωνική μοτοσυκλέτα έβγαλε κόσμο σε ένα ταξίδι αναζήτησης πέρα από τους ασφαλτοστρωμένους δρόμους και ώθησε ανήσυχους τύπους στην έμπνευση αγώνων αντοχής και πλοήγησης, με τη μπίλια να πέφτει στο Rally Paris - Dakar.
Το πνεύμα της περιπέτειας γοήτευσε πολλούς, η ζήτηση απογειώθηκε και η εξέλιξη έφερε το πρώτο Ténéré του 1983, που ήταν ουσιαστικά ένα υπερκυβισμένο ΧΤ 550 με 30λιτρο ρεζερβουάρ και βγήκε στην παραγωγή ως ρέπλικα της μοτοσυκλέτας του Cyril Neveu.
Το πρώτο Ténéré εμπνευσμένο από τις αγωνιστικές Yamaha του Dakar, άνοιξε κυριολεκτικά έναν νέο κόσμο για κάθε αναβάτη με επιθυμία την απόδραση.
Στην πρόσφατη ιστορία της η Ténéré 700 ήρθε το 2019
Ήρθε μάλιστα ως μάνα εξ ουρανού για την Adventure κοινότητα. Προσιτό και ελαφρύ, ήταν η απάντηση στα πληθωρικά και δύσχρηστα on-off.
Σε σύντομο χρονικό διάστημα, δημιούργησε ένα ευχάριστο σούσουρο γύρω απο τα κατορθώματά της με ουσιαστικά όπλα τον αποδοτικό δικύλινδρο CP2 και την ευελιξία της. Φτασμένοι αναβάτες του enduro όπως ο Nick Sanders, και ο Pol Tarrés, το επιβεβαιώνουν, ενώ την επιτυχία των Ténéré 700 και Ténéré 700 Rally Edition, η Yamaha την αντιμετωπίζει με μια ακόμα δημιουργική έκδοση που αναμένεται φλογερή.
Η Yamaha Ténéré 700 World Raid ατενίζει τον ορίζοντα
Τώρα, περνά σε μια νέα διάσταση όσον αφορά στις μοτοσυκλέτες Adventure, με τη νέα Ténéré 700 World Raid να διακρίνεται για τις premium λεπτομέρειες. Το τρίτο μέλος της οικογένειας Ténéré 700 έρχεται εξοπλισμένο για ακόμα πιο μακρινές διαδρομές.
Δύο πλαϊνά ρεζερβουάρ καυσίμου χωρητικότητας 23 λίτρων προσφέρουν την αγχολυτική δυνατότητα για ταξίδι χωρίς αναζήτηση ανεφοδιασμού. Η εκτίμηση για αυτονομία έως 500 km, το τοποθετούν στους τοπ ταξιδευτές ανεξαρτήτου κυβισμού - κατηγορίας.
Τα δύο ξεχωριστά ρεζερβουάρ κατεβαίνουν χαμηλά, ωφελώντας το κέντρο βάρους με ιδανικότερη κατανομή μεταξύ μπροστινού και πίσω μέρους, χωρίς απώλεια ευελιξίας - παρά το αυξημένο βάρος απο το επιπλέον φορτίο καυσίμου. Στα πλεονεκτήματα, είναι ο περιορισμός των μετατοπίσεων βενζίνης συγκριτικά με ένα αντίστοιχο ενιαίο ρεζερβουάρ. Κάτι ευεργετικό και στην δυναμική του συμπεριφορά.
Τα νέα ρεζερβουάρ χαμηλώνουν την κορυφή τους σε σχέση με το μονό μιας απλής Ténéré 700 και φέρνουν σε μια ισορροπία τη διαφορά ύψους μεταξύ σέλας.
Η επίπεδη και ψηλότερη σέλα στα 890 mm επιτρέπει στον αναβάτη να μετακινείται με περισσότερη ευκολία κάτι εξαιρετικά χρήσιμο οδηγώντας σε ανώμαλο έδαφος. Επίσης, η νέα εργονομία διευκολύνει τον χειρισμό τόσο σε όρθια όσο και σε καθιστή θέση οδήγησης. Η σέλα δυο τμημάτων επιτρέπει την εύκολη αφαίρεση του πίσω, για solo οδήγηση και τοποθέτηση περισσότερων αποσκευών. Είναι κατασκευασμένη από δύο διαφορετικά είδη δέρματος, προσφέρει υψηλή πρόσφυση στο κέντρο και μια πιο λεία περιοχή για ελευθερία κινήσεων στα πλαϊνά. Η μεγαλύτερη επιφάνεια των νέων μαρσπιέ προσφέρει καλύτερο κράτημα για τις μπότες του αναβάτη και εμποδίζει τη συσσώρευση λάσπης, όταν αφαιρεθούν οι ελαστικές τους προσθήκες.
Νέα δεδομένα έχουμε και για τον ανεμοθώρακα που ψήλωσε κατά 15 mm, στάνταρ είναι τα φλας LED, ενώ ευκολότερη είναι η αφαίρεση των διάφανων πλευρικών εκτροπέων του αέρα.
Για βελτιωμένη απόδοση εκτός δρόμου
Το σύστημα ανάρτησης της Ténéré 700 World Raid διαθέτει μια σειρά από σημαντικές αναβαθμίσεις. Το νέο 43άρι μπροστινό της KYB προσφέρει διαδρομή 230 mm, 20 mm μεγαλύτερη από την Ténéré 700, για καλύτερη συμπεριφορά σε ανώμαλο τερέν. Με ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίων, επαναφοράς και συμπίεσης καθώς και βίδα εξαέρωσης ( υπάρχει στην Ténéré 700), ο αναβάτης να μπορεί να φέρει την ανάρτηση στα μέτρα του ανάλογα με το έδαφος, το οδηγικό στιλ και το φορτίο.
Η αντοχή έρχεται με μειωμένες εσωτερικές τριβές, το μπροστινό διαθέτει ανθεκτική επικάλυψη Kashima (σκούρα μπρονζέ απόχρωση) στον εξωτερικό σωλήνα, ενώ τα εσωτερικά εξαρτήματα έχουν υποστεί δίαιτα. Για καλύτερο έλεγχο, ιδιαίτερα σε συνθήκες οδήγησης εκτός δρόμου, στον βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται σταμπιλιζατέρ τιμονιού Öhlins με 18 διαφορετικές ρυθμίσεις, το οποίο βρίσκεται σε άμεση πρόσβαση απο τον αναβάτη
Eπίσης αναβαθμισμένη είναι η πίσω ανάρτηση για αντιστοίχηση με το νέο μπροστινό πιρούνι και διαθέτει αμορτισέρ τύπου piggyback με μεγαλύτερη διαδρομή (σύνολο 220 mm). Τα χαρακτηριστικά απόσβεσης της πίσω ανάρτησης, το ελατήριο και οι σχέσεις άρθρωσης κερδίζουν προδιαγραφές για ιδανική απόδοση τόσο σε οδήγηση στον δρόμο, όσο και στο χώμα. Πλήρες ρυθμίσεων (προφόρτιση ελατηρίου, απόσβεση συμπίεσης και επαναφοράς), διαθέτει σώμα από αλουμίνιο που απομακρύνει γρήγορα τη θερμότητα, ενώ το ξεχωριστό δοχείο, περιορίζει το βράσιμο του λαδιού σε ρυθμό επίθεσης.
Για αυξημένη προστασία κατά την εκτός δρόμου οδήγηση, η μοτοσυκλέτα διαθέτει μια νέα γρίλια, σχεδιασμένη για προστασία του ψυγείου από τις πέτρες που πετά ο μπροστινός τροχός.
Νέα είναι και η προστατευτική ποδιά του κινητήρα αποτελούμενη απο αλουμίνιο τριών τμημάτων, απομακρύνοντας πιθανούς κινδύνους απο αιχμηρά αντικείμενα που μπορεί να τραυματίσουν το κάρτερ. Χάρη στη μεγαλύτερη συνολικά διαδρομή των νέων αναρτήσεων, κερδισμένη είναι και η απόσταση από το έδαφος που αγγίζει τα 250 mm.
Ο πετυχημένος υγρόψυκτος δικύλινδρος εν σειρά CP2
Είναι ο γνωστός κινητήρας των 689 cc που παραμένει η κινητήρια δύναμη πίσω από τη νέα Yamaha Ténéré 700 World Raid. Φυσικά είναι EU5 και διαθέτει ένα νέο φιλτροκούτι, με ψαγμένη εισαγωγή αέρα απο μπροστά ώστε να αποφεύγει την απρόσκοπτη είσοδο σκόνης και χαλικιών που πετάγονται από τον πίσω τροχό.
Με στροφαλοφόρο 270° που του παρέχει τη χαρακτηριστική ανομοιόμορφη ακολουθία ανάφλεξης, ο crossplane κινητήρας φημίζεται για την ισχυρή ροπή, την αμεσότητα απόκρισης και τη γραμμική απόδοση για επιδόσεις ζωηρές. Με μικρές διαστάσεις και χαμηλό βάρος, ενσωματώνει ένα ιδανικό συνδυασμό απόδοσης, οικονομίας και συνδυάζει ζωηρές επιδόσεις και αποδεδειγμένη αξιοπιστία.
Η Ténéré 700 εκσυγχρονίζεται σε ηλεκτρονικά
Μια νέα έγχρωμη οθόνη TFT 5" είναι συνδεδεμένη με την μονάδα ελέγχου επικοινωνίας (CCU) της μοτοσυκλέτας. Επικοινωνεί με την εφαρμογή MyRide και παρέχει συνδεσιμότητα με μορφή γραπτών μηνυμάτων και ειδοποιήσεων εισερχόμενων κλήσεων, ενώ εμφανίζει και την κατάσταση της μπαταρίας του κινητού τηλεφώνου, εφόσον δημιουργηθεί σύνδεση με αυτό. H δυνατότητα διασύνδεσης προσφέρει και στην αντιμετώπιση πιθανών τεχνικών προβλημάτων.
Ο αναβάτης της Ténéré 700 World Raid μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε 3 διαφορετικά θέματα. Η διάταξη οθόνης Explorer διαθέτει την ψηφιακή απεικόνιση που περιέχει όλα τα βασικά δεδομένα λειτουργίας της μοτοσυκλέτας, σε κλασικό και ευανάγνωστο στυλ. Στην Street, περιλαμβάνει αναλογική προσομοίωση με στρογγυλό στροφόμετρο και βελόνα, ενώ στην Raid είναι εμπνευσμένη από roadbook αγώνων ράλι και διαθέτει δύο χιλιομετρητές με αντίστροφη μέτρηση, που επιτρέπουν στον αναβάτη να βλέπει την απόσταση έως το επόμενο σημείο πορείας. Στα δεξιά του πίνακα οργάνων υπάρχει πρίζα USB type A, για φόρτιση συσκευών πλοήγησης, κ.ά.
Στην νέα Ténéré 700 World Raid, υπάρχει ABS με 3 θέσεις λειτουργίας που μπορούν να επιλεγούν από τον δεξιό διακόπτη στο τιμόνι, με τη μοτοσυκλέτα ακίνητη, εμφανίζοντας τις πληροφορίες στον πίνακα οργάνων. Η θέση 1 ενεργοποιεί πλήρως το ABS και στους δύο τροχούς, όπως απαιτεί η νομοθεσία για την οδήγηση στο δημόσιο οδικό δίκτυο. Οι θέσεις λειτουργίας 2 και 3 έχουν σχεδιαστεί για οδήγηση εκτός του οδικού δικτύου. Πιο συγκεκριμένα, η θέση 2, ενεργοποιεί το σύστημα στον μπροστινό τροχό και το απενεργοποιεί στον πίσω και είναι η προτεινόμενη για μονοπάτια με χαμηλή πρόσφυση όπως χαλίκι. Η θέση 3 απενεργοποιεί πλήρως το σύστημα και απευθύνεται σε έμπειρους αναβάτες που θέλουν την απολαύση συμμετοχική. Ο πίνακας οργάνων δείχνει πότε είναι ενεργές οι θέσεις 2 και 3. Ο αναβάτης μπορεί να επιστρέψει ανά πάσα στιγμή στη θέση 1, με κουμπί στην αριστερή πλευρά του πίνακα οργάνων, είτε κινείται η μοτοσυκλέτα, είτε όχι.
Η Yamaha θα προσφέρει τη νέα Ténéré 700 World Raid σε δύο χρωματικές επιλογές. Το Icon Blue είναι ένα δυναμικό νέο χρώμα εμπνευσμένο από τις αγωνιστικές εργοστασιακές μοτοσυκλέτες ενώ το Midnight Black έχει τη μονόχρωμη σοβαρότητα που αναζητούν τα πιο διακριτικά γούστα. Οι τιμές σύντομα θα αποκαλυφθούν πριν τις παραδόσεις μοτοσυκλετών στην Ελλάδα το Μάιο. Υπομονή!