Η δουλειά του Michele Pignatti Morano φαίνεται απλή, μέχρι να εξετάσεις πραγματικά τις λεπτομέρειες. Ως διευθυντής των μουσείων της Ferrari, είναι αυτός που αποφασίζει τελικά τι θα δουν οι 860.000 επισκέπτες που καταφθάνουν κάθε χρόνο στα εκθέματα του μουσείου στη Μόντενα και το Μαρανέλο.
Δεν του λείπουν οι επιλογές, δεδομένης της ιστορικής διαδρομής του κατασκευαστή και του μεταδοτικού φανατισμού των οπαδών του. Θα πείτε "σιγά το δύσκολο". Αλλά δεν είναι διαλέγω μερικά μοντέλα της φίρμας σε κόκκινο χρώμα και μετά πάω για ένα εσπρεσάκι.
'Αλλωστε για το μεγάλο αφεντικό Enzo Ferrari, η ίδια η ιδέα ενός μουσείου Ferrari ήταν ένα οξύμωρο."Η νοοτροπία του ήταν: 'Δεν θέλω να κρατήσω το παλιό, γιατί το επόμενο είναι καλύτερο'", είπε ο Pignatti Morano στο TG σε μια γωνιά των κεντρικών γραφείων της Maranello κατά τη διάρκεια μιας ασυνήθιστης για την εποχή καύσωνα. "Έτσι, κυριολεκτικά κατέστρεφε τα παλιά αυτοκίνητα. Για αυτόν, δεν άξιζε να τα κρατήσει".
Η άποψη του Enzo Ferrari ότι τα αυτοκίνητά του ανήκαν στην πίστα και όχι κάτω από τα φώτα μιας θερμοκρασιακά ελεγχόμενης αποθήκης δημιουργεί μια μικρή διαφορά, και ακόμη και ένταση, στη δουλειά του Pignatti Moreno. Φυσικά, οι καιροί έχουν αλλάξει στη Ferrari. Δεν θα δείτε κανέναν να διαλύει παλιά California και να τα πετάει σε σκουπιδότοπους έξω από το εργοστάσιο, αλλά θα δείτε πράγματι πολλά πολύτιμα αυτοκίνητα να εκτίθενται. Όχι χωρίς να ληφθεί υπόψη και να γίνουν παραχωρήσεις στο όραμα του Enzo, φυσικά.
"Κατανοώ τη φιλοσοφία και ελπίζω να μην θυμώσει", είπε ο Pignatti Morano. "Αλλά τώρα πλησιάζουμε την 80ή επέτειό μας και, προφανώς, μετά από 80 χρόνια, ένα αυτοκίνητο αξίζει να βρίσκεται περιστασιακά σε ένα μουσείο και να ξεκουράζεται".
Και όντως ξεκουράζονται. Τοποθετημένα σε εντυπωσιακές γωνίες και διαφορετικά ύψη σε δύο μουσεία, μια λίστα με τα πιο επιθυμητά σούπερ αυτοκίνητα από όλες τις δεκαετίες απολαμβάνουν τώρα την λατρεία κάτω από τα φώτα της δημοσιότητας. Αλλά αν κάποιος αμφισβητεί την αξία τους, είναι επίσης έτοιμα να αποδείξουν ξανά την απόδοσή τους ανά πάσα στιγμή.
"Βασικά, όλα είναι σε λειτουργική κατάσταση", είπε ο Pignatti Morano. "Ειδικά αυτά που προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές. Είναι σε άριστη λειτουργική κατάσταση, επειδή οι άνθρωποι που τα φροντίζουν το κάνουν με τρελό τρόπο. Κάθε αυτοκίνητο είναι ένα αριστούργημα στις μέρες μας, οπότε το φροντίζουν σαν να ήταν αριστούργημα".
Δεδομένης της προηγούμενης τάσης της εταιρείας να πετάει τα παλιά αποθέματα, περίπου το 80% της συλλογής του μουσείου προέρχεται από ιδιωτικούς συλλέκτες. Αυτό περιλαμβάνει οχήματα που έχουν υπηρετήσει τον χρόνο τους στην πίστα.
"Προφανώς, αν ένα αυτοκίνητο είναι 70 ετών και έχει περάσει όλη του τη ζωή στις πίστες, θα υπάρχει κάτι που δεν είναι σωστό, αλλά αυτό είναι το ωραίο", είπε ο Pignatti Morano.
"Έχουμε ειδικούς που έρχονται και αναγνωρίζουν τα αυτοκίνητα που βρίσκονται στο μουσείο από τον αριθμό του σασί. Δεν είναι απλά θέμα να πούμε ότι αυτό είναι ένα 166 MM, αλλά έρχονται και λένε: 'Α, αυτό είναι το σασί με αριθμό 40. Είναι το πρώτο αυτοκίνητο που εισήχθη στην Πορτογαλία. Οδηγούσε αυτός ο τύπος και συμμετείχε σε αυτόν τον αγώνα. Αυτό το εξάρτημα δεν θα έπρεπε να είναι εκεί, αλλά θα έπρεπε να είναι εκεί΄".Και προσθέτει: "Επειδή στο παρελθόν, τα αυτοκίνητα που συμμετείχαν σε αγώνες τράκαραν και μετά επισκευάζονταν με έναν απλό τρόπο. Και αυτό για μένα είναι εκπληκτικό".
Πρόσφατα, η Ferrari βρήκε έναν άλλο τρόπο να τιμήσει τη φιλοσοφία του Enzo για το μουσείο. Εκτός από τα μοντέλα που είναι έτοιμα για αγώνες και βρίσκονται στους διαδρόμους της Μόντενα και της Μαρανέλο, τώρα μπορείτε να βρείτε και τις εικονικές εκδόσεις τους – μαζί με βινιέτες του ίδιου του Pignatti Morano – στη λίστα αναπαραγωγής "Ferrari Supercars" της σεζόν 7 του The Crew Motorfest.
Είναι ένας τρόπος για να γιορτάσουμε τα ιστορικά supercars του κατασκευαστή με μια σπάνια αναδρομή στο παρελθόν, αντί να ορμάμε προς τα εμπρός για την απόλυτη απόδοση, χωρίς να υποβαθμίζουμε τα GTO, F40, F50 και LaFerrari που κάποτε αντιπροσώπευαν την κορυφή του σχεδιασμού των supercars. Ένα μουσείο που μπορείς να παίξεις.
Δεδομένου ότι για τη συντριπτική πλειοψηφία των οπαδών αυτών των οχημάτων, αυτά έχουν υπάρξει μόνο ως αφίσες στους τοίχους μας και εικονοστοιχεία στις οθόνες μας, ένα βιντεοπαιχνίδι φαίνεται το πιο κατάλληλο μέρος για να τα εκθέσουμε.
"Προσπαθήσαμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό", είπε ο Pignatti Morano, "επειδή ένα μουσείο είναι κάτι παλιομοδίτικο. Δεν επισκέπτονται όλοι τα μουσεία, ειδικά η νεότερη γενιά που παίζει βιντεοπαιχνίδια. Οπότε, το να έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε σε αυτούς τους ανθρώπους με έναν διαφορετικό τρόπο, νομίζω ότι ήταν μια ευκαιρία που δεν μπορούσαμε να χάσουμε".