Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να ανακοινώσει μέσα στον Δεκέμβριο τη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας προσιτών, μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με στόχο να αντιμετωπίσει τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα και να τονώσει την ευρωπαϊκή αγορά, όπως αποκάλυψε ο Επίτροπος Βιομηχανίας Στεφάν Σεζουρνέ.

Η νέα κατηγορία θα λειτουργεί ως ενδιάμεση λύση ανάμεσα στα ελαφριά τετράκυκλα, όπως τα microcars που ζυγίζουν μερικές εκατοντάδες κιλά, και τα συμβατικά αυτοκίνητα.
Είναι άγνωστο αν τελικά θα επιλεγεί το E-Car ως ονομάσια, καθώς σύμφωνα με την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν το Ε αφορά το περιβάλλον (environment), την οικονομία (economy) αλλά και την Ευρώπη (Europe), αλλά αυτό δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμη αν είναι επίσημη θέση ή ένα απλό τσιτάτο της Επιτροπής.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει τη μείωση των κανονιστικών απαιτήσεων ασφαλείας και τεχνολογίας για αυτά τα οχήματα, έτσι ώστε να μειωθεί σημαντικά το κόστος παραγωγής και τελικά η τιμή τους. Μέχρι σήμερα, το χρονοδιάγραμμα αυτής της μεταρρύθμισης παρέμενε ασαφές.

"Ο στόχος για τους κατασκευαστές είναι να φέρουν στην αγορά νέα, μικρά ηλεκτρικά οχήματα με τιμή μεταξύ 15.000 και 20.000 ευρώ. Επειδή όμως οι ρυθμιστικοί περιορισμοί επηρεάζουν άμεσα το τελικό κόστος, θα δημιουργήσουμε ένα νέο κανονιστικό πλαίσιο ειδικά για αυτά τα μοντέλα", δήλωσε ο Σεζουρνέ στις 4 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της εκδήλωσης Automotive Industry Day στο Παρίσι.
Η επίσημη ανακοίνωση του σχεδίου αναμένεται να ενταχθεί στις ανακοινώσεις της Επιτροπής στις 10 Δεκεμβρίου. Το εγχείρημα αυτό φαίνεται να αποτελεί και μια έμμεση απάντηση στον ολοένα πιο έντονο ανταγωνισμό από κινεζικές εταιρείες, οι οποίες έχουν αυξήσει σημαντικά το μερίδιό τους στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων χάρη στις χαμηλότερες τιμές και τα κίνητρα που προσφέρει το Πεκίνο.
Η πρωτοβουλία της Κομισιόν έρχεται σε μια περίοδο που αρκετοί Ευρωπαίοι κατασκευαστές πιέζουν για αλλαγές στους κανονισμούς, ώστε να καταστεί εφικτή η παραγωγή προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων εντός Ευρώπης. Στο Automotive News Europe Congress τον Ιούνιο, ο πρόεδρος της Stellantis, John Elkann, είχε καλέσει την ΕΕ να εγκρίνει νέους κανόνες που θα επιτρέπουν την οικονομικά βιώσιμη κατασκευή μικρών αυτοκινήτων, παρόμοια με τα ιαπωνικά kei cars.

Στο ίδιο πνεύμα, ο επικεφαλής της Renault, Francois Provosrt, τόνισε στις 4 Νοεμβρίου ότι η Ευρώπη πρέπει να "παγώσει" το ρυθμιστικό της πλαίσιο για 10 έως 15 χρόνια, ώστε να επιτρέψει την ανάπτυξη μιας νέας κατηγορίας μικρών ηλεκτρικών οχημάτων μήκους έως 4,2 μέτρων.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, είχε ήδη προαναγγείλει στις 10 Σεπτεμβρίου ότι οι ευρωπαϊκές αρχές θα συνεργαστούν με τους κατασκευαστές για μια νέα Πρωτοβουλία Προσιτών Μικρών Αυτοκινήτων (Affordable Small Cars Initiative), με στόχο να επανεκκινήσει η αγορά ηλεκτρικών μοντέλων χαμηλού κόστους στην Ευρώπη.
Αν επιβεβαιωθεί, η νέα κατηγορία ενδέχεται να ανοίξει τον δρόμο για την αναγέννηση των μικρών αυτοκινήτων πόλης στην ήπειρο – ενός τομέα που μέχρι πρότινος θεωρούνταν οικονομικά μη βιώσιμος λόγω των αυστηρών κανονισμών και του υψηλού κόστους παραγωγής.



