Ηλεκτρικό αυτοκίνητο με 3.900 ευρώ-κι όμως είναι αλήθεια

Δεν είναι τυπογραφικό λάθος, ούτε θέλουμε να τραβήξουμε την προσοχή σου. Είναι αλήθεια γιατί υπάρχουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με 4 και 5 χιλιάδες ευρώ.

Ούτε ηλεκτρικό ποδήλατο δεν παίρνεις με 3.900 ευρώ κι όμως στην Ιταλία μπορεί κανείς να αγοράσει Dacia Spring με αυτά τα χρήματα. Χάρη στο νέο κρατικό πρόγραμμα απόσυρσης και επιδότησης υπάρχουν πλέον μοντέλα εταιρειών που πωλούνται σε "αστείες" τιμές για την αγορά αυτοκινήτου.

Συγκεκριμένα, το Dacia Spring, με αρχική τιμή καταλόγου 17.900 ευρώ, κοστίζει στους τελικούς πελάτες μόλις 3.900 ευρώ. Η μείωση προκύπτει από την κρατική επιδότηση ύψους 11.000 ευρώ και μια επιπλέον έκπτωση 3.000 ευρώ που προσφέρει η Renault μέσω προγράμματος απόσυρσης.

Ακόμη πιο επιθετική είναι η στρατηγική της Leapmotor, της κινεζικής μάρκας που συνεργάζεται με τον όμιλο Stellantis. Το ηλεκτρικό T03, με κανονική τιμή 18.900 ευρώ, διατίθεται για μόλις 4.900 ευρώ. Η εταιρεία μειώνει πρώτα τον τιμοκατάλογο στα 15.900 ευρώ και στη συνέχεια προστίθεται το κρατικό μπόνους των 11.000 ευρώ, φτάνοντας στην εντυπωσιακή τελική τιμή. Μάλιστα, στις διαφημίσεις της η Leapmotor δεν διστάζει να τονίζει ότι "κοστίζει λιγότερο κι από το ποδήλατό σας".

Το πρόγραμμα, που ξεκίνησε τον Οκτώβριο, αφορά αποκλειστικά την απόσυρση αυτοκινήτων τουλάχιστον δεκαετίας με ρύπους προδιαγραφής Euro 5 (ή παλαιότερης). Για να επωφεληθούν του μέγιστου μπόνους, οι οικογένειες πρέπει να έχουν ετήσιο εισόδημα έως 30.000 ευρώ και να κατοικούν σε αστικές περιοχές άνω των 50.000 κατοίκων. Για νοικοκυριά με εισόδημα κάτω των 40.000 ευρώ προβλέπεται μικρότερη ενίσχυση, ύψους 9.000 ευρώ.

Παρά τις γενναίες εκπτώσεις, άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες εμφανίζονται πιο διστακτικές. Η Fiat, για παράδειγμα, διαθέτει το ηλεκτρικό Fiat 500e με τιμή που ξεκινά από 9.950 ευρώ (αντί των 23.900 ευρώ), αλλά μόνο υπό τον όρο ότι ο πελάτης θα λάβει δάνειο με υψηλό επιτόκιο 12,9%.

Το νέο κρατικό πακέτο κινήτρων ανέρχεται συνολικά σε 597 εκατ. ευρώ και φιλοδοξεί να ενισχύσει μια από τις πιο αδύναμες αγορές ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη. Μέχρι τον Αύγουστο, τα αμιγώς ηλεκτρικά κατείχαν μόλις το 5,2% των ταξινομήσεων στην Ιταλία, έναντι μέσου όρου 15,8% στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το μέτρο θα μπορούσε να αυξήσει τις πωλήσεις κατά περίπου 60.000 νέες ταξινομήσεις.

Ωστόσο, στελέχη της αγοράς προειδοποιούν ότι το διαθέσιμο κονδύλι ίσως δεν απορροφηθεί πλήρως μέχρι τον Ιούνιο του 2026, οπότε και λήγει το πρόγραμμα, λόγω των αυστηρών εισοδηματικών κριτηρίων και των γεωγραφικών περιορισμών.