Ποια αυτοκίνητα πουλάνε σαν τρελά το 2025

Μήνα με το μήνα ενισχύεται η αυξητική εικόνα μιας κατηγορίας αυτοκινήτων που διανύει την κορυφαία της περίοδο μέσα στο 2025 με πωλήσεις που έχουν ήδη ξεπεράσει τις 100.000 στην Ευρώπη.

Οι πωλήσεις μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη σημειώνουν εντυπωσιακή άνοδο το 2025, καθώς νέα μοντέλα, με κορυφαίο το Renault 5, έδωσαν σημαντική ώθηση σε μια κατηγορία που μέχρι τώρα ακολουθούσε πιο αργούς ρυθμούς στην απεξάρτηση από τους βενζινοκινητήρες.

Σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών μικρών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 128% στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου, φτάνοντας τις 102.864 μονάδες. Έτσι, το μερίδιο των BEV στην κατηγορία έφτασε στο 8,4%, από μόλις 3,8% την αντίστοιχη περίοδο του 2024 – αν και παραμένει χαμηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 17,6% σε όλες τις κατηγορίες.

Ποιες φίρμες κυριαρχούν στα μικρά EV

Η Γαλλία εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη αγορά μικρών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με τους τοπικούς κατασκευαστές να οδηγούν και τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Η Renault κατέγραψε 43.863 ταξινομήσεις του νέου Renault 5, με τη ρετρό αισθητική. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε το νέο Citroen e-C3 με 26.631 πωλήσεις, ενώ τρίτο ήταν το ηλεκτρικό Peugeot 208, παρά τη μείωση στις πωλήσεις του κατά 56%. Τα τρία αυτά μοντέλα συγκέντρωσαν το 80% των πωλήσεων BEV στο segment, το οποίο ο όμιλος VW ακόμα δεν έχει μπει δυναμικά.

Το απόλυτο best-seller

Συνολικά στον τομέα των μικρών αυτοκινήτων, ο όμιλος Renault παραμένει κυρίαρχος. Το Dacia Sandero είναι το κορυφαίο σε πωλήσεις μοντέλο τόσο στην κατηγορία όσο και στην Ευρώπη συνολικά, με 166.760 μονάδες στο οκτάμηνο (παρά πτώση 9,4%). Στη δεύτερη θέση το Renault Clio με 150.110 πωλήσεις (+5,7%), ενώ τρίτο έμεινε το Peugeot 208.

Πολιτική διάσταση και ρυθμιστικό "τείχος"

Τα μικρά αυτοκίνητα έχουν μετατραπεί σε πολιτικό ζήτημα γύρω από τη μείωση των εκπομπών CO₂. Οι κατασκευαστές υποστηρίζουν ότι το υψηλό κόστος εξηλεκτρισμού και οι αυστηρότεροι κανονισμοί ασφαλείας εκτοξεύουν τις τιμές, αποθαρρύνοντας τους πιο ευαίσθητους οικονομικά αγοραστές. 

Παρά την αύξηση 1,5% του segment σε μια γενικά στάσιμη αγορά, η ποικιλία επιλογών είναι περιορισμένη καθώς μόλις 28 μοντέλα μικρών πωλούνται φέτος, έναντι 47 μικρών SUV. Σημαντικές αποχωρήσεις ήταν τα Ford Fiesta, Kia Rio, Mitsubishi Space Star και Mazda 2 (βενζίνης).

Ο CEO της Renault, Francois Provost, έκανε λόγο για "τσουνάμι κανονισμών" που αυξάνουν υπερβολικά το κόστος και προκαλούν "άνευ προηγουμένου γήρανση" του ευρωπαϊκού στόλου. Ο ίδιος ζήτησε ένα σύστημα "πιστώσεων" για μικρά θερμικά μοντέλα, ώστε οι κατασκευαστές να επιτυγχάνουν πιο εύκολα τους στόχους CO₂. Σημείωσε μάλιστα ότι η αντικατάσταση ενός 15ετούς Clio με νέο μειώνει τις εκπομπές κατά 95%.

Η νέα, έκτη γενιά του Clio περιλαμβάνει πλέον υβριδική έκδοση με νέο 1.8 βενζίνης που ρίχνει τις εκπομπές στα 89 g/km (από 95), ενώ εγκαταλείπει εντελώς το diesel – κλείνοντας ένα κεφάλαιο 40 και πλέον ετών για την κατηγορία.

Ευρωπαϊκή στήριξη και απάντηση στην Κίνα

Η πρόεδρος της Κομισιόν, Ursula von der Leyen, δήλωσε στις 10 Σεπτεμβρίου ότι η ΕΕ θα στηρίξει τους κατασκευαστές όγκου με την πρωτοβουλία "Small Affordable Cars", τονίζοντας: "Η Ευρώπη πρέπει να έχει το δικό της ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Περιβαλλοντικό, οικονομικό και ευρωπαϊκό. Δεν μπορούμε να αφήσουμε την Κίνα να κυριαρχήσει στην αγορά. Το μέλλον είναι ηλεκτρικό και πρέπει να κατασκευάζεται στην Ευρώπη".

Οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν περιορισμένη παρουσία στα μικρά αυτοκίνητα (μερίδιο 3,7%), έναντι 8,2% στα compact SUV. Το κορυφαίο κινεζικό μικρό στην Ευρώπη είναι το MG3, με 38.115 πωλήσεις (κυρίως σε Ιταλία, Ην. Βασίλειο και Ισπανία). Ακολουθεί το BYD Dolphin Surf, πέμπτο σε πωλήσεις μικρό EV με 5.463 μονάδες, το οποίο σύντομα θα παράγεται στο νέο εργοστάσιο της BYD στην Ουγγαρία ώστε να αποφύγει τους ευρωπαϊκούς δασμούς.

Νέες αφίξεις από το 2026

Οι πωλήσεις αρκετών παραδοσιακών best-sellers, όπως τα VW Polo και Seat Ibiza (αμφότερα από το 2017), συνεχίζουν να μειώνονται. Ωστόσο, η UBS προβλέπει "μαζική επίθεση νέων προϊόντων" το 2026, με τα νέα Opel Corsa, Peugeot 208 σε πλατφόρμα STLA Small της Stellantis, ανανεώσεις για Ibiza και Polo, νέο Hyundai i20 και το πρώτο πλήρες έτος του νέου Nissan Micra (το οποίο βασίζεται στο Renault 5).

Το πιο αναμενόμενο λανσάρισμα είναι το VW ID Polo, μέλος της νέας ηλεκτρικής οικογένειας πόλης της VW μαζί με το Cupra Raval και δύο μικρά SUV. Ο επικεφαλής της μάρκας, Thomas Schaefer, τόνισε ότι το ID Polo θα έχει αρχική τιμή κάτω από 25.000 ευρώ.