
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να ανοίξει τον δρόμο για μια νέα κατηγορία μικρών και οικονομικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με στόχο να αντιμετωπίσει τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και τις ιδιαίτερα χαμηλές τιμές που προσφέρουν.

Η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ανακοίνωσε την πρόθεσή της να συνεργαστεί με τη βιομηχανία για τη δημιουργία μιας πρωτοβουλίας "Small Affordable Cars", εμπνευσμένης από την ιαπωνική κατηγορία kei cars. Πρόκειται για μικρά αυτοκίνητα με αυστηρά όρια σε μήκος, πλάτος, ύψος και ισχύ, τα οποία στην Ιαπωνία αποτελούν θεμέλιο της αστικής κινητικότητας από το 1949.
Την ιδέα για μια ευρωπαϊκή εκδοχή της κατηγορίας είχαν προτείνει ήδη από το καλοκαίρι ο πρόεδρος της Stellantis, Τζον Έλκαν, και ο πρώην επικεφαλής της Renault, Λούκα ντε Μέο. Ο στόχος είναι πιο φθηνή παραγωγή, μικρότερες εκπομπές ρύπων σε όλο τον κύκλο ζωής και χαλαρότερα πρότυπα ασφαλείας, που θα καθιστούν τα αυτοκίνητα προσιτά στο ευρύ κοινό.
Η φον ντερ Λάιεν, στην ομιλία της για την Κατάσταση της Ένωσης, τόνισε: "Εκατομμύρια Ευρωπαίοι θέλουν να αγοράσουν οικονομικά ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Δεν μπορούμε να αφήσουμε την Κίνα και άλλους να κατακτήσουν αυτήν την αγορά. Η Ευρώπη πρέπει να έχει το δικό της e-car: E για environmental – καθαρό και αποδοτικό, E για economical – οικονομικό και προσιτό, E για European – κατασκευασμένο εδώ με ευρωπαϊκές αλυσίδες εφοδιασμού".

Η Stellantis υποδέχθηκε με θέρμη την πρωτοβουλία, χαρακτηρίζοντάς την "οραματική και επείγουσα", τονίζοντας ότι η υπερβολική ρύθμιση έχει εκτοξεύσει το κόστος και έχει κάνει σχεδόν αδύνατη την κερδοφόρα παραγωγή προσιτών μοντέλων. Ενδεικτικό είναι πως το 2019 κυκλοφορούσαν 49 μοντέλα με τιμή κάτω των 15.000 ευρώ, ενώ το 2025 έχει απομείνει μόλις ένα.
Ένα από τα μέτρα που εξετάζονται για τη μείωση του κόστους είναι η εξαίρεση ορισμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS), όπως το Lane Keeping Assist, τα οποία είναι ακριβά στην παραγωγή και συχνά δεν μπορούν να αποσβεστούν μέσω της τελικής τιμής πώλησης.

Παράλληλα, οι κατασκευαστές ζητούν από την ΕΕ να αξιολογεί τις εκπομπές CO₂ με βάση ολόκληρο τον κύκλο ζωής του οχήματος και όχι μόνο τις εκπομπές από την εξάτμιση, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία στην ανάπτυξη διαφόρων τεχνολογιών κίνησης.
Αν και η δημιουργία αυτής της νέας κατηγορίας μικρών ηλεκτρικών θεωρείται καλή είδηση για τη βιωσιμότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, η υιοθέτηση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου θα απαιτήσει χρόνο. Έτσι, δύσκολα θα δούμε τέτοια "ευρωπαϊκά kei cars" στους δρόμους μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια.