
Η Τουρκία εμφανίζεται αρκετά δραστήρια στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας εσχάτως τόσο με το Togg και την ευρωπαϊκή επέκτασή του, όσο και με συμφωνίες με μεγάλες εταιρείες για παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων. Έτσι προσπαθεί να διασφαλίσει πως οι Τούκοι δεν θα αγοράζουν τόσο εύκολα εισαγόμενα αυτοκίνητα.

Ακριβώς για αυτό το τουρκικό Υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε νέους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων, οι οποίοι τίθενται σε ισχύ στο δεύτερο μισό του Νοεμβρίου.
Οι αυξήσεις πλήττουν περισσότερο τα ηλεκτρικά οχήματα, σε σχέση με τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και συνδυάζονται με το γεγονός πως η τουρκική Togg βρίσκεται στο στάδιο της ανάπτυξης και της επέκτασης προς την ευρωπαϊκή αγορά όσο ποτέ άλλοτε.
Η ρύθμιση εφαρμόζεται σε οχήματα που εισάγονται από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και εκτός χωρών με τις οποίες η Τουρκία έχει συνάψει συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου. Σύμφωνα με το Υπουργείο Εμπορίου, στόχος είναι η προστασία της εγχώριας παραγωγής και η διατήρηση θέσεων εργασίας, ενώ παράλληλα επιδιώκεται η μείωση του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών.
Μετά τη δημοσίευση της απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, οι νέοι δασμοί εφαρμόζονται 60 ημέρες αργότερα. Οι δασμοί επηρεάζουν αρκετά αυτοκίνητα και συνοψίζονται σε αυξήσεις τιμών που κυμαίνονται από 5.600 ευρώ έως 8.000 ανά όχημα και κατ' ελάχιστο, καθώς κριτήριο θα είναι βασικά η τελωνειακή αξία των αυτοκινήτων.

Ταυτόχρονα, οι ειδικοί δασμοί ύψους 60% που ισχύουν από το 2018 για τις εισαγωγές αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ καταργούνται, με αποτέλεσμα τα αμερικανικά οχήματα να υπάγονται πλέον στις ίδιες κατηγορίες δασμών με τα υπόλοιπα.
Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα Türkiye Today, η απόφαση επηρεάζει άμεσα γνωστές διεθνείς μάρκες που δεν παράγουν οχήματα στην Τουρκία, όπως οι Toyota, Honda, Nissan, Hyundai, Kia, αλλά και οι κατασκευαστές ηλεκτρικών Tesla και BYD.
Για την BYD, ωστόσο, οι επιπτώσεις φαίνεται να είναι περιορισμένες, καθώς η εταιρεία κατασκευάζει ήδη εργοστάσιο στην Τουρκία, με προγραμματισμένη έναρξη παραγωγής στα τέλη του 2026. Παράλληλα, η Hyundai ετοιμάζει να ξεκινήσει την παραγωγή του ηλεκτρικού Ioniq 3 στο εργοστάσιό της στο Ιζμίτ τον Αύγουστο του 2026. Ωστόσο, μόνο τα μοντέλα που κατασκευάζονται τοπικά εξαιρούνται από τους δασμούς· όλα τα υπόλοιπα παραμένουν στο νέο καθεστώς.
Η Τουρκία διαθέτει ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία, με το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής να κατευθύνεται στην Ευρώπη. Στους μεγαλύτερους κατασκευαστές συγκαταλέγονται οι Ford Otosan, Toyota (εκτός ηλεκτρικών), Hyundai, Renault, Tofas (Fiat/Stellantis) και η εγχώρια Togg. Με περισσότερα από 1,47 εκατ. οχήματα ετησίως, η χώρα κατατάσσεται τέταρτη στην Ευρώπη, ενώ οι εξαγωγές της για φέτος εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 38,5 δισ. ευρώ.