
Η αγορά του αυτοκινήτου αλλάζει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο με τις κινεζικές φίρμες να κάνουν ακόμη πιο αισθητή την παρουσία τους μέσα στο 2025 και μάλιστα δυναμικά σε σχέση με το 2024. Η ανοδική πορεία που σημείωσαν οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση τον Ιούλιο, καταγράφηκε στο 7,4% σε σχέση με πέρυσι.

Ωστόσο, πίσω από τα θετικά συνολικά στοιχεία, η εικόνα για τις εταιρείες ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι αρκετά διαφοροποιημένη. Η Tesla δείχνει να χάνει δυναμική, την ώρα που οι Κινέζοι κατασκευαστές κερδίζουν συνεχώς έδαφος.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), οι πωλήσεις της Tesla κατέρρευσαν στην ΕΕ. Συγκεκριμένα, την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2025 οι ταξινομήσεις της μειώθηκαν κατά 43,5%, ενώ μόνο τον Ιούλιο η πτώση έφτασε το 42,4% σε σχέση με το 2024. Μάλιστα, η καθοδική πορεία ξεκίνησε από τη στιγμή που ο διευθύνων σύμβουλος Elon Musk εντάχθηκε στην πολιτική εκστρατεία του Αμερικανού Προέδρου Donald Trump και αργότερα ανέλαβε κυβερνητικό ρόλο στις ΗΠΑ.
Την ίδια ώρα, η BYD εξελίσσεται σε βασικό αντίπαλο. Ο κινεζικός κολοσσός τριπλασίασε τις πωλήσεις του στο επτάμηνο (+250%) και μόνο τον Ιούλιο παρουσίασε άνοδο άνω του 200%. Το αποτέλεσμα ήταν να ξεπεράσει την Tesla σε μηνιαίο μερίδιο αγοράς, με 1,1% έναντι 0,7%. Σε επίπεδο επταμήνου, η Tesla διατηρεί ακόμη ελαφρύ προβάδισμα (1,2%), αλλά έχει χάσει σχεδόν τη μισή δύναμή της σε σχέση με το περσινό 2,1%. Η BYD, από την πλευρά της, ανέβηκε στο 0,9% από μόλις 0,3% το 2024.

Εκτός από την BYD, και η SAIC Motor – κρατικός κινεζικός όμιλος που περιλαμβάνει μάρκες όπως IM Motors, Roewe και MG – ενισχύεται στην Ευρώπη, κατακτώντας μερίδιο 1,9% στο επτάμηνο, μετά από άνοδο πωλήσεων άνω του 30%.
Πού αυξήθηκαν περισσότερο οι πωλήσεις ηλεκτρικών
Συνολικά, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευσαν το 15,6% των νέων ταξινομήσεων στην ΕΕ στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2025, έναντι 12,5% πέρυσι. Στη Γερμανία, η άνοδος ήταν 38,4%, ενώ στην Ιταλία έφτασε το +29%. Στο Ηνωμένο Βασίλειο η αύξηση ήταν +31%, αλλά στη Γαλλία, αντίθετα, καταγράφηκε πτώση -4,3%.
Ωστόσο στην Ισπανία η άνοδος άγγιξε επίπεδα ρεκόρ φτάνοντας το εντυπωσιακό ποσοστό του 89,6%, το οποίο αφορά το σύνολο του πρώτου επταμήνου. Για τον Ιούλιο η άνοδος ξεπέρασε το 150% με αποτέλεσμα να πουληθούν περισσότερα από 21.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που έφερε το μερίδιο αγοράς για τον συγκεκριμένο μήνα στο 21,4%.
Παρά την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, η συνολική ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου εμφάνισε μικρή κάμψη -0,7% στο επτάμηνο. Την ίδια στιγμή, τα υβριδικά εξακολουθούν να είναι η πιο δημοφιλής επιλογή, με μερίδιο 34,7%.