Ενώ η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ φαίνεται να βρίσκεται σε αναταραχή, η ευρωπαϊκή αγορά ακολουθεί διαφορετική πορεία, παρουσιάζοντας σταθερή ανάπτυξη και σημαντικές εξελίξεις.
Ευρωπαίοι κατασκευαστές αρχίζουν να βρίσκουν τη "συνταγή επιτυχίας" για επιθυμητά και ανταγωνιστικά ηλεκτρικά μοντέλα, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα Renault 4 και 5 που αποσπούν διθυραμβικές κριτικές.
Ωστόσο, βρίσκονται αντιμέτωποι με μια νέα πρόκληση, που δεν είναι άλλη από την ταχύτατη διείσδυση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η εταιρεία επιχειρηματικών αναλύσεων JATO Dynamics, οι πωλήσεις κινεζικών οχημάτων στην Ευρώπη παρουσίασαν εντυπωσιακή αύξηση κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025. Μάλιστα μερικές εταιρείες καταγράφουν κυριολεκτικά διπλασιασμό των πωλήσεων σε σχέση με το 2024.
Τεράστια άνοδος για MG και BYD
Η MG, που ανήκει στον κινεζικό όμιλο SAIC, ηγήθηκε των πωλήσεων με περίπου 151.600 μονάδες στο πρώτο εξάμηνο, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα από αμιγώς ηλεκτρικά, έως υβριδικά και θερμικά οχήματα.
Η BYD, η οποία κινείται καθαρά στον χώρο των νέων ενεργειακών οχημάτων, ακολουθεί με 70.500 πωλήσεις, ξεπερνώντας ήδη τις συνολικές της επιδόσεις για το 2024 (57.000 μονάδες).
Εντυπωσιακή άνοδο καταγράφει και η Xpeng, η οποία με 8.400 μονάδες το πρώτο εξάμηνο του 2025, ξεπέρασε ήδη το περσινό σύνολο των 8.100 μονάδων, προδιαγράφοντας μια άνοδο άνω του 200%.
Πολλά νέα μοντέλα
Η επιτυχία των BYD και Xpeng αποδίδεται κυρίως στην επιθετική στρατηγική λανσαρίσματος νέων μοντέλων. Η BYD έχει παρουσιάσει τουλάχιστον τρία νέα μοντέλα το 2025, ανάμεσά τους το Dolphin Surf και το Atto 2, που στοχεύουν στα πιο προσιτά EV.
Ενδεικτικό της απήχησης είναι ότι το BYD Seal U PHEV μαζί με το Volkswagen Tiguan, βρίσκονται στην πρώτη θέση των πωλήσεων υβριδικών SUV στην Ευρώπη.
Η Xpeng από την πλευρά της, επεκτάθηκε πέραν του P7 sedan, προσθέτοντας τα G9 SUV και G6 crossover, με το τελευταίο να αποτελεί τη βασική κινητήρια δύναμη για την εκτόξευση των πωλήσεών της.
Η Nio δυσκολεύεται
Στον αντίποδα, η Nio σημείωσε απογοητευτική επίδοση, με μόλις 370 πωλήσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οι υψηλές τιμές και το μεγάλο μέγεθος των μοντέλων της, φαίνεται πως μέχρι στιγμής δεν συγκινούν τους Ευρωπαίους αγοραστές, που συνεχίζουν να εμπιστεύονται τα καθιερωμένα premium ονόματα όπως BMW, Audi και Mercedes.
Ελπίδες για αναστροφή της πορείας δίνει η προσεχής άφιξη του νέου brand Firefly.
Στο μεταξύ, οι ευρωπαϊκές παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν να νιώθουν την πίεση. Ο όμιλος Stellantis είδε το μερίδιό του στην ευρωπαϊκή αγορά να πέφτει από 16,7% στο 15,3%, ενώ το συνολικό μερίδιο όλων των κινεζικών εταιρειών, πλησιάζει πλέον εκείνο της Mercedes.
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί σαφή ένδειξη ότι τα κινεζικά οχήματα έχουν αρχίσει να κερδίζουν έδαφος και εκτός της εγχώριας αγοράς τους, ενώ οι κινεζικές φίρμες συνεχίζουν να παρουσιάζουν μοντέλα με ανταγωνιστικές τιμές και αυξημένο ρυθμό ανανέωσης.
Η απειλή για τους παραδοσιακούς κατασκευαστές είναι πλέον υπαρκτή. Οι ευρωπαίοι καταναλωτές αγοράζουν κινεζικά αυτοκίνητα και μάλιστα με αυξανόμενη αυτοπεποίθηση.