Η Tesla αντιμετωπίζει ξαφνικά ένα απροσδόκητο πρόβλημα

Το 2025 και οι χαμηλές πωλήσεις των εταιρειών έχουν προκαλέσει ένα πρόβλημα στην Tesla που δεν το έβλεπαν πολλοί να έρχεται.

Ένας από τους βασικούς μοχλούς κερδοφορίας της Tesla φαίνεται πως οδεύει προς εξαφάνιση, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες αλλάζουν πολιτική όσον αφορά τις περιβόητες "ρυθμιστικές πιστώσεις" – ένα περιβαλλοντικό εργαλείο που για χρόνια στήριξε τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας.

Καθώς η Tesla ετοιμάζεται να ανακοινώσει τα οικονομικά της αποτελέσματα για το δεύτερο τρίμηνο, οι επενδυτές αναμένεται να στρέψουν την προσοχή τους σε καίρια ζητήματα. Πόσο γρήγορα μπορεί να μετατραπεί το πιλοτικό πρόγραμμα ρομποταξί σε βιώσιμη επιχειρηματική δραστηριότητα; Πώς θα αποφύγει η εταιρεία μια δεύτερη συνεχόμενη χρονιά με πτώση πωλήσεων; Και –όχι λιγότερο σημαντικό– ποια είναι τα πολιτικά σχέδια του Elon Musk;

Ωστόσο, ένα θέμα πιο "τεχνικό" και λιγότερο φανταχτερό, αλλά κρίσιμο, είναι η δραστική μείωση των εσόδων από τις ρυθμιστικές πιστώσεις. Πρόκειται για τις πιστώσεις που αγοράζουν οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες (που παράγουν οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης) από εταιρείες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως η Tesla, προκειμένου να συμμορφώνονται με τα περιβαλλοντικά πρότυπα.

Χωρίς αυτά τα έσοδα, η Tesla θα είχε ανακοινώσει ζημιές για το πρώτο τρίμηνο του 2025, και είναι βέβαιο πως ο Μασκ θα κληθεί να απαντήσει για το πόσο ακόμα μπορεί η εταιρεία να στηρίζεται σε αυτό το μοντέλο.

Η αλλαγή στους κανόνες και η πολιτική στροφή

Οι ρυθμιστικές πιστώσεις θεσπίστηκαν ως κίνητρο για την παραγωγή μηδενικών εκπομπών. Η κυβέρνηση επιβράβευε τους EV κατασκευαστές με credits και ταυτόχρονα επέβαλε αυστηρά πρόστιμα στις εταιρείες που δεν πληρούσαν τα πρότυπα κατανάλωσης καυσίμου (CAFE). Αυτές οι εταιρείες μπορούσαν να αποφύγουν τα πρόστιμα αγοράζοντας credits από την Tesla.

Όμως, σύμφωνα με την πρόσφατη νομοθεσία που ψηφίστηκε υπό την ηγεσία του Donald Trump, τα πρόστιμα αυτά καταργούνται – ουσιαστικά εξαλείφοντας τον λόγο ύπαρξης ενός τεράστιου μέρους αυτών των συναλλαγών.

"Kαθιστούν τα παραδοσιακά θερμικά αυτοκίνητα πιο ανταγωνιστικά και τα ηλεκτρικά λιγότερο ανταγωνιστικά", δήλωσε χαρακτηριστικά ο Batt Odgerel, διευθυντής του Energy Policy Research Foundation. Ο ίδιος προειδοποιεί ότι η Tesla όχι μόνο χάνει ένα πολύτιμο έσοδο, αλλά και μερίδιο αγοράς.

Αβέβαιο παραμένει και το μέλλον των υπόλοιπων συστημάτων πίστωσης, όπως αυτό της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA) και το γνωστό πρόγραμμα της Καλιφόρνια για μηδενικές εκπομπές, αφού και εκεί απειλούνται με τροποποιήσεις ή ακόμα και με δικαστικές εμπλοκές.

Απότομη πτώση

Οι αναλυτές της William Blair εκτιμούν ότι περίπου το 75% των εσόδων της Tesla από ρυθμιστικές πιστώσεις βασιζόταν στα πρότυπα CAFE. Με την αλλαγή στη νομοθεσία, αναθεώρησαν τις προβλέψεις τους μειώνοντας τα αναμενόμενα έσοδα του 2025 κατά σχεδόν 40%, στα περίπου 1,38 δισ. ευρώ (από 2,3 δισ. δολάρια σε 1,5 δισ. δολάρια). Για το 2026, προβλέπεται περαιτέρω πτώση στα 549 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι το 2027 τα συγκεκριμένα έσοδα θα έχουν σχεδόν εξαφανιστεί.

Την ίδια στιγμή, αναλυτές της Visible Alpha που ρωτήθηκαν αυτόν τον μήνα εκτιμούν ότι τα φετινά έσοδα από τις πιστώσεις θα μειωθούν κατά 21%, αγγίζοντας τα 2 δισ. ευρώ, με την πτωτική πορεία να συνεχίζεται τα επόμενα χρόνια.

Καθοριστικό για την κερδοφορία

Αν και οι ρυθμιστικές πιστώσεις δεν έχουν κόστος παραγωγής για την Tesla, υπήρξαν καθοριστικής σημασίας για να διατηρείται η εταιρεία σε τροχιά κερδοφορίας – ιδιαίτερα τα προηγούμενα χρόνια. Ενώ η ραγδαία ζήτηση για το Model Y είχε παλαιότερα εξισορροπήσει την εξάρτηση από τις πιστώσεις, σήμερα η επιβράδυνση των πωλήσεων και οι συνεχείς εκπτώσεις έχουν επαναφέρει τα έσοδα από τις πιστώσεις στο επίκεντρο της κερδοφορίας.

Η απώλεια αυτών των εσόδων αποτελεί μια ανακουφιστική είδηση για τους "παραδοσιακούς" ανταγωνιστές – όπως η General Motors, η Ford και η Honda – οι οποίοι πλέον έχουν λιγότερους περιβαλλοντικούς περιορισμούς και μικρότερη ανάγκη να καταφεύγουν στην Tesla για credits.