H Toyota επέλεξε ιαπωνική φίρμα για να φτιάξει κινεζικούς ηλεκτροκινητήρες

H Toyota αποφάσισε να φτιάξει ηλεκτροκινητήρες στην Κίνα και επέλεξε μια ιαπωνική φίρμα, την Nidec. Να δούμε πόσο καλά θα πάει αυτό.

Μια ιδιαίτερα φιλόδοξη συνεργασία μεταξύ της ιαπωνικής Nidec και της Toyota φαίνεται πως αλλάζει τα δεδομένα στον ανταγωνιστικό κόσμο της ηλεκτροκίνησης στην Κίνα. Η Nidec, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κινητήρων ακριβείας παγκοσμίως, κατασκευάζει έναν σχεδόν εξ ολοκλήρου "made in China" ηλεκτρικό κινητήρα για να ενισχύσει τη θέση της Toyota στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Nidec, Mitsuya Kishida, το 99% των υλικών και εξαρτημάτων του νέου κινητήρα E-axle προέρχεται από την Κίνα. Ο ίδιος παραδέχθηκε ότι η ανάπτυξη ενός τέτοιου ολοκληρωμένου συστήματος μετάδοσης ήταν "απίστευτα δύσκολη".

Παρ’ όλα αυτά, ο κινητήρας έχει ήδη αρχίσει να ενσωματώνεται στα νέα ηλεκτρικά οχήματα της Toyota, όπως το bZ3X, ένα SUV που λανσαρίστηκε τον Μάρτιο στην κινεζική αγορά με τιμή εκκίνησης περίπου περίπου 13.900 ευρώ. Μέχρι στιγμής έχουν πωληθεί περίπου 20.000 μονάδες, σύμφωνα με εκπρόσωπο της Toyota.

Το συγκεκριμένο όχημα αποτελεί το πρώτο μοντέλο της ιαπωνικής εταιρείας που χρησιμοποιεί τον νέο αυτόν ηλεκτροκινητήρα και εντάσσεται στο γενικότερο στρατηγικό σχέδιο της Toyota να ανακτήσει το χαμένο έδαφος στην Κίνα, όπου οι τοπικοί κατασκευαστές κερδίζουν συνεχώς μερίδια αγοράς.

Η απόφαση της Nidec να βασιστεί σχεδόν αποκλειστικά σε κινεζικά εξαρτήματα δεν είναι τυχαία. Μειώνει σημαντικά το κόστος παραγωγής, επιτρέποντας την προσφορά ανταγωνιστικότερων τιμών σε μια εξαιρετικά σκληρή αγορά, όπου οι τιμές και η τεχνολογία παίζουν καθοριστικό ρόλο στην τελική επιλογή των καταναλωτών.

Παράλληλα, η στρατηγική αυτή βοηθά και τη Nidec, που βρίσκεται σε φάση αναδιοργάνωσης μετά από χρόνια εξαγορών και επεκτάσεων. Ο νέος επικεφαλής, Mitsuya Kishida, ανέλαβε καθήκοντα το 2024 και έχει ήδη ανακοινώσει σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας, που περιλαμβάνει ακόμη και πιθανές πωλήσεις μονάδων, ώστε να βελτιωθεί η εικόνα της απέναντι στους επενδυτές και να ενισχυθεί η μετοχή της, η οποία έχει παρουσιάσει καθοδική πορεία το τελευταίο διάστημα.

Κατά την πρόσφατη παρουσία του στα εγκαίνια ενός νέου εργοστασίου στην Τσινγκντάο της βόρειας Κίνας, ο Kishida επεσήμανε ότι πριν επιδιώξει η εταιρεία εκρηκτική ανάπτυξη, πρέπει πρώτα να αποκτήσει πιο αποτελεσματική δομή. Η νέα αυτή μονάδα, κόστους περίπου 92 εκατ. ευρώ, συγκεντρώνει δραστηριότητες από δύο παλαιότερες εγκαταστάσεις και θα παράγει κινητήρες, συμπιεστές και ηλεκτρονικά για οικιακές συσκευές.

Η επένδυση στην Τσινγκντάο ξεχωρίζει, καθώς οι περισσότερες ιαπωνικές εταιρείες μειώνουν την παρουσία τους στην Κίνα, εν μέσω επιβράδυνσης της οικονομίας και αυξανόμενων γεωπολιτικών εντάσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ιαπωνικού Υπουργείου Οικονομικών, οι καθαρές επενδύσεις της Ιαπωνίας στην Κίνα αυξήθηκαν μόλις κατά 3% στο πρώτο πεντάμηνο του 2025, έναντι 6% το προηγούμενο έτος.

Ωστόσο, η Toyota φαίνεται να ακολουθεί διαφορετική πορεία. Τον Απρίλιο ανακοίνωσε νέα επένδυση ύψους περίπου 1,8 δισ. ευρώ για την κατασκευή εργοστασίου Lexus στη Σανγκάη. Ο Kishida εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι η Nidec μπορεί να συνεργαστεί και σε αυτό το project, σημειώνοντας ότι ήδη προμηθεύει στην Toyota διάφορα εξαρτήματα για τα αυτοκίνητά της.