
Η Ford συμφώνησε σε ένα πολυετές σχέδιο προστασίας θέσεων εργασίας για το εργοστάσιο της στην Κολωνία, στηρίζοντας πάνω από 10.000 εργαζόμενους, την ώρα που η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα αποδεικνύεται πιο αργή απ’ ό,τι αναμενόταν. Το πλάνο αυτό περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο εθελούσιες αποχωρήσεις και συνοδεύεται από γενναιόδωρα πακέτα αποζημιώσεων, όπως ανακοίνωσαν από κοινού η εταιρεία και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στη Γερμανία.

Η συμφωνία, η οποία θα έχει ισχύ έως το 2032, αποτελεί μέρος της ευρύτερης αναδιάρθρωσης που πραγματοποιεί η Ford στην Ευρώπη, μια διαδικασία που έχει ήδη στοιχίσει αρκετές χιλιάδες θέσεις εργασίας και θα κορυφωθεί με το επικείμενο κλείσιμο του εργοστασίου στο Saarlouis. Οι αλλαγές αυτές επιφέρουν ακόμη ένα πλήγμα στη βαριά βιομηχανική κληρονομιά της Γερμανίας ως κέντρου κατασκευής αυτοκινήτων.
Συγκεκριμένα, η συμφωνία περιλαμβάνει τις 2.900 απολύσεις που είχαν ήδη ανακοινωθεί τον Νοέμβριο του 2024. Ο επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων στην Κολωνία, Benjamin Gruschka, δήλωσε πως "οι περικοπές θέσεων βασίζονται κυρίως σε εθελούσιες αποχωρήσεις, με αποζημιώσεις που υπερβαίνουν κατά πολύ τα συνήθη επίπεδα της αυτοκινητοβιομηχανίας".
Αν και η IG Metall σημειώνει ότι το μέλλον της παραγωγής στην Κολωνία παραμένει ασαφές, χαιρέτισε τη συμφωνία ως ένα "δίχτυ ασφαλείας" για τους εργαζόμενους. Παράλληλα, έγινε γνωστό πως οι υπάλληλοι που επηρεάζονται από τις περικοπές έχουν τη δυνατότητα να ανταλλάξουν τις θέσεις τους με εργαζομένους από άλλα τμήματα της Ford που επιθυμούν να αποχωρήσουν οικειοθελώς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ford έχει επενδύσει 2 δισ. δολάρια για τη μετατροπή του εργοστασίου της στην Κολωνία σε κόμβο παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων. Εκεί κατασκευάζονται το ηλεκτρικό SUV Ford Explorer και το νέο ηλεκτρικό crossover Ford Capri, αμφότερα βασισμένα στην ηλεκτρική πλατφόρμα MEB του Ομίλου Volkswagen – την ίδια που χρησιμοποιούν τα VW ID.4 και ID.5.

Η παραγωγή του Explorer ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2024 και μέχρι τα τέλη Μαΐου του 2025 έχουν ήδη πουληθεί 15.764 μονάδες, σύμφωνα με τα στοιχεία της Dataforce. Το Capri, που παρουσιάστηκε στα τέλη Σεπτεμβρίου 2024, κατέγραψε 5.068 πωλήσεις στο ίδιο διάστημα.
Ωστόσο, οι πωλήσεις αυτές δεν αρκούν ώστε να διασφαλίσουν τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της παραγωγής, με τη Ford να ζητά από τη γερμανική κυβέρνηση ισχυρότερα οικονομικά κίνητρα και καλύτερες υποδομές φόρτισης, προκειμένου να ενισχυθεί η μετάβαση των οδηγών στην ηλεκτροκίνηση.
Το σχέδιο προστασίας θέσεων εργασίας θα τεθεί προς έγκριση από το προσωπικό της Ford στην Κολωνία μέσω εσωτερικής ψηφοφορίας. Το αποτέλεσμά της θα κρίνει εάν το φιλόδοξο αυτό πλαίσιο θα ενεργοποιηθεί, με την εταιρεία να προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην ανάγκη περιορισμού του κόστους και στη διατήρηση της παραγωγικής της παρουσίας στη Γερμανία.