
Η λειτουργία της ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα, είναι κάτι που διχάζει τους οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Κάποιοι προτιμούν την ελάχιστη παρέμβαση, βασιζόμενοι στον προνοητικό τρόπο οδήγησης και στην "ελεύθερη κύλιση" για καλύτερη απόδοση.
Άλλοι, είναι φανατικοί υποστηρικτές της λειτουργίας one-pedal, που χαρακτηρίζεται από την έντονη επιβράδυνση χάριν της ανάκτησης ενέργειας, όταν ο οδηγός απλώς σηκώσει το πόδι του από το γκάζι.

Ωστόσο, οι αρχές στην Κίνα φαίνεται να μην συμμερίζονται τον ενθουσιασμό γι’ αυτή τη λειτουργία. Νέος εθνικός κανονισμός για τα επιβατικά οχήματα, με κωδικό GB 21670-2025, απαγορεύει στα EVs να διαθέτουν ως προεπιλεγμένη ρύθμιση τη δυνατότητα πλήρους ακινητοποίησης του αυτοκινήτου μέσω του one-pedal. Σημειώνεται, ωστόσο, πως η λειτουργία δεν καταργείται πλήρως.
Η ασφάλεια πάνω από την απόδοση
Ο νέος κανονισμός δεν αποσκοπεί στη βελτίωση της αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, σύμφωνα με ρεπορτάζ της κινεζικής εφημερίδας The Paper.
Αν και εύλογα θα περίμενε κανείς πως το one-pedal αυξάνει την ασφάλεια μειώνοντας τον χρόνο αντίδρασης μεταξύ επιτάχυνσης και φρεναρίσματος, μελέτες δείχνουν το αντίθετο.

Συγκεκριμένα, έχει διαπιστωθεί πως οι οδηγοί που βασίζονται υπερβολικά στην ανάκτηση ενέργειας, ενδέχεται να καθυστερήσουν να πατήσουν το φρένο σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όταν απαιτείται επιπλέον δύναμη πέδησης που δεν μπορεί να προσφέρει μόνο το σύστημα ανάκτησης.
Αλλαγές στα φώτα φρένων και στο ABS
Η απαγόρευση της αυτόματης πλήρους ακινητοποίησης μέσω της λειτουργίας one-pedal τίθεται σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2027. Όμως, άλλες ρυθμίσεις της ίδιας νομοθεσίας θα εφαρμοστούν νωρίτερα.

Από το 2026, όλα τα νέα ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα θα πρέπει να διαθέτουν σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών (ABS). Αν και το χαρακτηριστικό αυτό είναι υποχρεωτικό εδώ και πολλά χρόνια σε Ευρώπη και ΗΠΑ, το ABS δεν ήταν μέχρι τώρα υποχρεωτικό στην κινεζική αγορά.
Από το 2025, τα φώτα φρένων των EVs θα πρέπει να ανάβουν όταν η επιβράδυνση μέσω ανάκτησης ξεπερνά τα 1,3 m/s². Η αλλαγή αυτή αντιμετωπίζει ένα συχνό πρόβλημα. Ο οδηγός πίσω από ένα EV δεν αντιλαμβάνεται πάντα την επιβράδυνσή του, εφόσον δεν ενεργοποιούνται τα συμβατικά φώτα φρένων.
Οι νέες απαιτήσεις αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας της Κίνας να βελτιώσει την ασφάλεια των ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία κυριαρχούν όλο και περισσότερο στους κινεζικούς δρόμους. Αν και περιορίζουν εν μέρει την ελευθερία ρυθμίσεων του οδηγού, θέτουν σαφές πλαίσιο λειτουργίας για ένα πιο ασφαλές μέλλον στην ηλεκτροκίνηση.