Οδηγοί ηλεκτρικών: Από το άγχος αυτονομίας στο άγχος φόρτισης

Όσο τα ηλεκτρικά οχήματα θα αυξάνονται στους δημόσιους δρόμους, τόσο το άγχος των οδηγών τους θα μετατοπίζεται από το πεδίο της αυτονομίας, σε εκείνο της φόρτισης.

Μέχρι σήμερα, γνωρίζαμε για το range anxiety, το άγχος αυτονομίας που προκαλεί στον οδηγό του ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Με τα πράγματα όμως να αλλάζουν γύρω μας με γρήγορους ρυθμούς και την κατηγορία των ηλεκτρικών οχημάτων να διευρύνεται, θα πρέπει να συνηθίσουμε και σε νέα ορολογία.

Έτσι λοιπόν, με τον στόλο των ηλεκτρικών οχημάτων σε Ευρώπη και ΗΠΑ το περασμένο έτος να ανέρχεται σε περίπου 3 εκατομμύρια, η ανησυχία για την αυτονομία των οχημάτων εξελίσσεται σε ένα νέο πρόβλημα, την "ανησυχία για την φόρτιση" ή αλλιώς charge anxiety.

Σύμφωνα με έρευνα της Shell από τον Ιούλιο του 2024, σχεδόν το 60% των κατόχων ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ, θα έκαναν μεγαλύτερα ταξίδια αν είχαν μια καλύτερη εμπειρία φόρτισης.

Με αυτή την ανάγκη στο προσκήνιο, κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως οι Mercedes, Mini και Cadillac, προσφέρουν λύσεις που κάνουν τη διαδικασία φόρτισης λιγότερο κουραστική.

Για παράδειγμα, η Mini έχει συνεργαστεί με την τεχνολογική εταιρεία Parkopedia, για να ενσωματώσει δεδομένα φόρτισης EV στην κεντρική οθόνη OLED του οχήματος.

Η ανησυχία για τους φορτιστές

"Αναφερόμαστε σε μια ανησυχία για τους φορτιστές, όχι τόσο για την αυτονομία", δήλωσε ο Tom Clarke, διευθυντής προϊόντων EV της Parkopedia, μιλώντας στην Automotive News Europe. "Οι οδηγοί χρειάζονται διαβεβαίωση ότι μπορούν να βρουν φορτιστές που λειτουργούν, όποτε και όπου τους χρειάζονται".

Τα ακριβή δεδομένα για τους σταθμούς φόρτισης μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Η βάση δεδομένων της Parkopedia περιλαμβάνει λεπτομερείς πληροφορίες όπως η διαθεσιμότητα των φορτιστών, αξιολογήσεις χρηστών, ακόμα και φωτογραφίες των σταθμών φόρτισης.

"Η ακριβής πληροφόρηση είναι κρίσιμη", δήλωσε ο Clarke. "Έχουμε διαπιστώσει ότι μέχρι και το 30% των φορτιστών έχουν λανθασμένες πληροφορίες τοποθεσίας κατά την αρχική καταχώριση. Η ομάδα μας επαληθεύει αυτές τις λεπτομέρειες για να εξασφαλίσει την αξιοπιστία για τους οδηγούς".

Υπηρεσία Mercedes me Charge

Η Mercedes, από την πλευρά της, αντιμετωπίζει τις προκλήσεις φόρτισης μέσω της υπηρεσίας Mercedes me Charge. Η ψηφιακή πλατφόρμα παρέχει πρόσβαση σε περισσότερους από 2 εκατομμύρια φορτιστές παγκοσμίως, προσφέροντας δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για τη διαθεσιμότητα και το κόστος.

Η Parkopedia παρέχει επίσης λεπτομερή δεδομένα για τις ανέσεις κοντά στους σταθμούς φόρτισης. "Οι οδηγοί EV συχνά θέλουν να χρησιμοποιήσουν τον χρόνο φόρτισης τους παραγωγικά", είπε ο Clarke. "Προσφέρουμε δεδομένα για καφετέριες, τουαλέτες και πάρκα, έτσι ώστε οι οδηγοί να μπορούν να οργανώσουν τις στάσεις τους πιο αποτελεσματικά".

Η Mercedes προσφέρει κλιμακωτά σχέδια τιμολόγησης μέσω της υπηρεσίας Mercedes me Charge, επιτρέποντας στους πελάτες να επιλέξουν τα τιμολόγια που ταιριάζουν με τις συνήθειες οδήγησής τους.

"Αυτό διασφαλίζει ότι το κόστος είναι ανάλογο με τις προσωπικές συνήθειες φόρτισης, προσφέροντας ευκολία και προβλεψιμότητα στους πελάτες μας", δήλωσε η Eva Greiner, Διευθύντρια Τεχνολογίας της Mercedes.

Το εργαλείο δυναμικής τιμολόγησης της Parkopedia επιτρέπει στους οδηγούς να συγκρίνουν τις τιμές από διαφορετικούς παρόχους, βοηθώντας τους να επιλέξουν τις πιο οικονομικές.

"Απλοποιούμε μια σύνθετη διαδικασία, τυποποιώντας τα δεδομένα και ενσωματώνοντας τις επιλογές πληρωμής απευθείας στα συστήματα ψυχαγωγίας των οχημάτων", δήλωσε ο Clarke. Ο Πρόεδρος της GM Ευρώπης, Pere Brugal, συμφωνεί ότι "η διαφάνεια στις τιμές είναι κρίσιμη".

Η Cadillac αλλάζει τη στρατηγική της

Η GM με τη σειρά της, μέσω της Cadillac, επανεξετάζει τη στρατηγική της στην Ευρώπη, με στόχο την εξάλειψη της "ανησυχίας για τους φορτιστές". Η εφαρμογή Cadillac Charge επιτρέπει στους χρήστες να αναζητούν σταθμούς φόρτισης, να σχεδιάζουν διαδρομές και να πληρώνουν για τις συνεδρίες φόρτισης.

Με πρόσβαση σε περισσότερους από 800.000 φορτιστές σε όλη την Ευρώπη, η εφαρμογή διαθέτει δυναμική βάση δεδομένων που προσφέρει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για τις τιμές, τη διαθεσιμότητα και τους τύπους φόρτισης.

"Οι οδηγοί μπορούν να δουν το κόστος ανά kW σε διάφορους σταθμούς, στοιχείο που τους βοηθάει να οργανώσουν τα ταξίδια τους με πιο αποτελεσματικό και οικονομικό τρόπο", δήλωσε ο Brugal.

Όμως ένα άλλο μεγάλο ζήτημα παραμένει: η έλλειψη ταχυφορτιστών. Σύμφωνα με έκθεση του περασμένου Δεκεμβρίου από το Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αν και η ικανοποίηση από τα ηλεκτρικά οχήματα είναι υψηλή, η περιορισμένη διαθεσιμότητα ταχυφορτιστών παραμένει μια κορυφαία ανησυχία, γεγονός που υποδεικνύει ότι η επέκταση των υποδομών φόρτισης θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα.

Φτιάχνουν δικά τους δίκτυα

Στο ίδιο μήκος κύματος με την Tesla και το δίκτυο των Superchargers, η Mercedes κατασκευάζει το δικό της παγκόσμιο δίκτυο ταχυφορτιστών, το οποίο θα περιλαμβάνει περίπου 10.000 σταθμούς μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Αυτοί οι σταθμοί, ενώ θα είναι ανοιχτοί για οδηγούς όλων των εταιρειών, θα προσφέρουν αποκλειστικά οφέλη για τους κατόχους Mercedes, όπως η δυνατότητα κράτησης για την ελαχιστοποίηση του χρόνου αναμονής.

Όπως χαρακτηριστικά είπε η Greiner, "Η φόρτιση θα πρέπει να αποτελεί μια θετική επέκταση της μάρκας, όχι μια πηγή απογοήτευσης". Άλλωστε από τις εταιρείες αυτοκινήτων και τους πάροχους ενέργειας, μέχρι τις εταιρείες τεχνολογίας, όλοι έχουν συμφέρον να εξασφαλίσουν ότι υπάρχουν αρκετοί φορτιστές και ότι λειτουργούν όταν τους χρειάζονται.