Η διάρκεια ζωής των μπαταριών αποτελεί σοβαρό πρόβλημα που μπορεί να μειώσει δραστικά την αυτονομία των παλαιότερων ηλεκτρικών οχημάτων, ή να απαιτήσει την αντικατάσταση της μπαταρίας, κάτι που συνεπάγεται ένα σημαντικό κόστος.
Ωστόσο, μια νέα μελέτη από το SLAC-Stanford Battery Center δείχνει ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων ενδέχεται να διαρκούν σημαντικά περισσότερο απ' ότι πιστεύαμε έως τώρα.
Σύμφωνα με την μελέτη του Stanford, οι συνήθεις μέθοδοι υπολογισμού της διάρκειας ζωής των μπαταριών, δεν ανταποκρίνονται σε ρεαλιστικές συνθήκες. Αυτό συμβαίνει επειδή οι μέθοδοι αυτές βασίζονται σε σχετικά σταθερούς κύκλους φόρτισης και αποφόρτισης, κάτι που σπάνια συμβαίνει σε πραγματικές συνθήκες.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται σε μεικτές συθνήκες, που περιλαμβάνουν από σύντομες διαδρομές εντός πόλης, μέχρι μεγάλες αποστάσεις σε αυτοκινητοδρόμους.
Επιπλέον, η πραγματικότητά τους περιλαμβάνει διακοπές κυκλοφορίας, μεγάλα διαστήματα στάθμευσης, και διαφορετικές συνήθειες φόρτισης, με κάποιους ιδιοκτήτες να φορτίζουν καθημερινά και άλλους να περιμένουν μέρες πριν συνδέσουν τα οχήματά τους.
Αυτή η "χαοτική" καθημερινότητα είναι δύσκολο να αναπαραχθεί σε εργαστηριακές δοκιμές. Για να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα, οι ερευνητές ανέπτυξαν τέσσερα διαφορετικά προφίλ αποφόρτισης, βασισμένα σε δεδομένα πραγματικής οδήγησης.
Με βάση αυτά τα προφίλ, δοκίμασαν 92 εμπορικές μπαταρίες ιόντων λιθίου για διάστημα άνω των δύο ετών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όσο πιο ρεαλιστικό ήταν το προφίλ χρήσης, τόσο αυξανόταν η εκτιμώμενη διάρκεια ζωής των μπαταριών, μια αύξηση που μπορεί να φτάσει και το 40%.
Η μελέτη αποκάλυψε ενδιαφέροντα ευρήματα, όπως ότι η απότομη και σύντομη επιτάχυνση μπορεί να επιβραδύνει την υποβάθμιση της μπαταρίας, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με αυτό που πιστεύαμε. Επιπλέον, η ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα και τα διαλείμματα ξεκούρασης για τις μπαταρίες, συμβάλλουν στη μακροζωία τους.
Ένα ακόμη σημαντικό εύρημα, αφορά τη σχέση χρόνου και κύκλων φόρτισης. Οι κύκλοι φόρτισης είναι κρίσιμοι για οχήματα που χρησιμοποιούνται από επαγγελματίες, όπως ταξί, λεωφορεία και φορτηγά διανομών. Ωστόσο, για τους ιδιώτες, ο χρόνος παραμένει ο μεγαλύτερος εχθρός.
Η πλήρης μελέτη είναι διαθέσιμη για ανάγνωση, με τους ερευνητές να επισημαίνουν ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα μπορούσαν να ενημερώσουν το λογισμικό διαχείρισης μπαταρίας των οχημάτων τους, αξιοποιώντας τα νέα ευρήματα ώστε να μεγιστοποιήσουν τη διάρκεια ζωής των μπαταριών σε πραγματικές συνθήκες.