Έχουμε δει ηλιακά αυτοκίνητα που θα έφταναν στην παραγωγή ή έφτασαν κιόλας, αλλά καταβαραθρώθηκαν εμπορικά με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το Lightyear.
Τώρα, όσο και αν η συγκεκριμένη τεχνολογία φαντάζει δύσκολη, προκύπτει μια ακόμη τέτοια προσπάθεια από το πανεπιστήμιο του Αϊντχόβεν. Το Stella Terra είναι "το πρώτο ηλιακό off road SUV" και απέχει από την παραγωγή, μοιάζει όμως αποτελεσματικό.
Αυτό γιατί κατάφερε πρόσφατα να ολοκληρώσει μια εξαντλητική δοκιμή στην βόρεια Αφρική και σε δύσβατες διαδρομές στις περιοχές της Σαχάρα. Σύμφωνα με την ενημέρωση το πανεπιστημιακό αυτό πρωτότυπο κάλυψε περισσότερα από 1.000 χλμ. χωρίς να χρειαστεί καμία φόρτιση, καθώς εξασφάλιζε την απαιτούμενη ενέργεια από τους ηλιακούς συλλέκτες που διαθέτει.
Η τελική του ταχύτητα είναι 145 km/h, ενώ ζυγίζει μόνο 1.200 κιλά που σημαίνει πως είναι κατά πολύ ελαφρύτερο από οποιοδήποτε SUV της εποχής μας. Παράλληλα έχει αυτονομία τουλάχιστον 710 χλμ. σε μια ηλιόλουστη ημέρα, ενώ όταν καλείται να κινηθεί σε off road εδάφη η αυτονομία του μπορεί να πέσει στα 550 χλμ.
Ο Wisse Bos, υπεύθυνος της ομάδας Solar Team Eindhoven, δήλωσε ότι η τεχνολογία που χρησιμοποιείται, συμπληρώνοντας ένα ελαφρύ πλαίσιο με εξαιρετικά αποδοτικούς ηλιακούς συλλέκτες, είναι μια δεκαετία μπροστά από οτιδήποτε άλλο κυκλοφορεί στην αγορά.
Το αυτοκίνητο περιέχει μια επαναφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου, η οποία θα του επιτρέψει επίσης να λειτουργεί σε λιγότερο ηλιόλουστα κλίματα αλλά σε μικρότερες αποστάσεις.
Το επίπεδο ενέργειας που παρέχουν οι ηλιακοί συλλέκτες του αυτοκινήτου είναι τέτοιο που μπορεί να παρέχει επαρκή ηλεκτρική ενέργεια για το μαγείρεμα και τη φόρτιση συσκευών όπως ένα τηλέφωνο ή μια κάμερα στις περιπτώσεις που χρειάζεται κανείς να βρεθεί σε συνθήκες camping.
Οι 22 φοιτητές ηλικίας μεταξύ 21 και 25 ετών που βρίσκονται πίσω από το αυτοκίνητο έδωσαν ζωή στο έργο αφού πήραν ένα χρόνο άδεια από τις σπουδές τους.
Το σύστημα διεύθυνσης του χακί αυτοκινήτου παρουσίασε βλάβη κατά τη διάρκεια του πειράματος που διήρκεσε μιάμιση εβδομάδα στα ξηρά και ποικίλα τοπία της βόρειας Αφρικής, από την Ταγγέρη μέχρι τη Σαχάρα, αλλά διορθώθηκε γρήγορα, σύμφωνα με τον Bob van Ginkel, 24 ετών, τεχνικό υπεύθυνο του προγράμματος.
Ο ίδιος δήλωσε: "Ελπίζουμε ότι αυτό μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, όπως η Land Rover και η BMW, ώστε να γίνει μια πιο βιώσιμη βιομηχανία. Το αυτοκίνητο ήταν πραγματικά πολύ άνετο στις συνθήκες εκτός δρόμου, καθώς είναι πολύ ελαφρύ και δεν κολλάει".
Ο προσαρμοσμένος μετατροπέας του αυτοκινήτου για τα ηλιακά πάνελ βρέθηκε να είναι 97% αποδοτικός στη μετατροπή του ηλιακού φωτός που απορροφάται από τα φωτοβολταϊκά τους κύτταρα σε ηλεκτρικό φορτίο. Συνεπώς το Stella Terra αποδείχτηκε κατά ένα τρίτο πιο αποδοτικό από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί.
Ο Britt van Hulst, 21 ετών, οικονομικός διευθυντής του έργου, δήλωσε ότι πρέπει να γίνουν περαιτέρω εργασίες προτού ο σχεδιασμός αυτός βγει στην αγορά, αλλά ότι προσφέρει μια διέξοδο για τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που θα μπορούσαν να εξερευνήσουν.
Η μεγαλύτερη πρόκληση για τους σχεδιαστές που επιδιώκουν να κατασκευάσουν αυτοκίνητα με ηλιακή ενέργεια είναι η περιορισμένη επιφάνεια στην οποία μπορούν να τοποθετηθούν τα πάνελ.
Τα υψηλής απόδοσης πάνελ που μπορούν να παράγουν αρκετή ενέργεια για την τροφοδοσία οχημάτων σε μεγάλη απόσταση είναι ακριβά στην παραγωγή. Τα πιο αποδοτικά πάνελ που κυκλοφορούν στην αγορά φτάνουν γενικά σε απόδοση περίπου 45%, ενώ τα περισσότερα πάνελ έχουν απόδοση περίπου 15% έως 20%.