Οδηγήσαμε το Mercedes Vision EQXX που σπάει ρεκόρ αυτονομίας

"Κάνει θαύματα" θα μπορούσε να είναι ένας άλλος τίτλος σε αυτό το άρθρο και δεν θα ήταν υπερβολή. Αυτό το ηλεκτρικό αυτοκίνητο διανύει 12 χιλιόμετρα με 1 kWh κατανάλωση

Mercedes Vision EQXX
Mercedes Vision EQXX
Mercedes Vision EQXX
Mercedes Vision EQXX
Mercedes Vision EQXX
Mercedes Vision EQXX
Mercedes Vision EQXX
Mercedes Vision EQXX
Mercedes Vision EQXX
Mercedes Vision EQXX

Αυτό είναι το Mercedes Vision EQXX, ένα ενδιαφέρον "κινητό εργαστήριο δοκιμών" για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί εξαιρετική αποδοτικότητα, αντί για κολοσσιαίες μπαταρίες, για να επιτύχει μεγάλη αυτονομία. Όπως 1.200+ χιλιόμετρα με μία φόρτιση.

Ο καλύτερος τρόπος για να αυξήσεις την απόδοση είναι να μειώσεις την αντίσταση. Σε ταχύτητα αυτοκινητόδρομου, σχεδόν τα δύο τρίτα της ενέργειας της μπαταρίας ενός κανονικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρησιμοποιούνται για την ώθησή του στον αέρα. Αν μειώσεις αυτή την αντίσταση -και το Mercedes EQXX τα καταφέρνει - είσαι σε καλό δρόμο.

Mercedes Vision EQXX

Μέσω τόσο της εμφανέστατης καινοτομίας (π.χ. ένας μακρύς πίσω διαχύτης) όσο και της εμμονικής εργασίας λεπτομερειών, ο συντελεστής οπισθέλκουσας είναι μόλις 0,17 και η μετωπική επιφάνεια είναι επίσης μικρή. Το EQXX διαθέτει επίσης μια μπαταρία και ένα σύστημα κίνησης που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τις ομάδες Mercedes-AMG Formula 1 και Formula E

Έσπασε και ρεκόρ αυτονομίας -ξανά- το Mercedes Vision EQXX

Πρόσφατα οδήγησε χωρίς επαναφόρτιση από τη Στουτγκάρδη στη νότια Γερμανία στο Silverstone. Έφτασε εκεί με αρκετή φόρτιση, οπότε έκαναν μια παράκαμψη στον αυτοκινητόδρομο M1 και πίσω. Στη συνέχεια, ο οδηγός της Mercedes Formula E, Nyck de Vries, μπήκε μέσα και έκανε 11 γύρους στην πίστα του Grand Prix, και μας είπαν ότι δεν έμεινε με σταυρωμένα τα χέρια.

Mercedes Vision EQXX

Το σύνολο για το ταξίδι αυτό ήταν 1.208 χιλιόμετρα, με έναν "υγιή" μέσο όρο σχεδόν 90 km/h. Και συνολικά είχε 12 χιλιόμετρα ανά kWh. Αν το κάναμε αυτό με ένα κανονικό, μικρό αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα περίμεναμε περίπου 5 km/kWh και θα χρειαζόμασταν  τέσσερις στάσεις για φόρτιση.

Είναι άβολο και αργό επιστημονικό αυτοκίνητο;

Καθόλου. Το αισθάνεσαι εκπληκτικά έτοιμο. Τα πρωτότυπα συνήθως κροταλίζουν και τρίζουν, αλλά εδώ ο κινητήρας είναι ομαλός, τα ηλεκτρονικά δεν βουίζουν και η ανάρτηση είναι εκλεπτυσμένη.

Mercedes Vision EQXX

Παρόλο που η μπαταρία χωράει σχεδόν 100 kWh, το EQXX ζυγίζει μόλις 1.755 κιλά. Αυτό επηρεάζει τα πάντα. Και η ελαχιστοποιημένη αντίσταση επηρεάζει σχεδόν τα πάντα, ειδικά στην ταχύτητα.

Η εξήγηση του "θαύματος"

Κινούμαστε με περίπου 80 Km/h σε μια μεγάλη ευθεία που στην πραγματικότητα είναι ελαφρώς κατηφορική, αλλά τόσο ελαφρώς ώστε να φαίνεται επίπεδη. Σηκώνουμε το πόδι από το γκάζι. Απολύτως τίποτα δεν αλλάζει. Συνεχίζουμε. Το ταχύμετρο παραμένει σταθερό και μετά ανεβαίνει κατά 1 km/h. Η απόλυτη απουσία αντίστασης εδώ είναι απίστευτη.

Mercedes Vision EQXX

Μπορείτε φυσικά να κάνετε κλικ στα paddles για να επιβραδύνετε το αυτοκίνητο με ανάκτηση, και μάλιστα στη μέγιστη ρύθμιση θα φρενάρει αρκετά έντονα μέχρι να σταματήσει. Πραγματικά πολύ σπάνια χρειάζεται να αγγίξετε το πεντάλ του φρένου. Αλλά όταν το κάνετε, είναι σταθερό και αξιοπρεπώς προοδευτικό.

Το να έχεις άφθονη δύναμη ανάκτησης είναι συνέπεια της αξιοπρεπούς επιτάχυνσης. Έχει περίπου 200 ίππους στον κινητήρα, που το κάνουν να αισθάνεται ζωηρό και να φτάνει στα 100 km/h σε κάπου λιγότερο από οκτώ δευτερόλεπτα, με ωραία ώθηση στις στροφές, επειδή όπως με κάθε EV, δεν υπάρχει ανάγκη για downshifting.

Το χαμηλό αμάξωμα είναι ευέλικτο στις στροφές. Έχουμε γρήγορο, ακριβές σύστημα διεύθυνσης και μικρή κλίση του αμαξώματος, που επιτυγχάνεται χωρίς ένα σκληρό σετ ελατηρίων. Η δομή του αμαξώματος μοιάζει σταθερή, ώστε να μην απορροφά την ακρίβεια από το τιμόνι.

Mercedes Vision EQXX

Χρησιμοποιήστε δύναμη έξω από μια στροφή και απομακρύνεται όμορφα, ενώ υπάρχει αδιάλειπτη πρόσφυση σε αυτή τη στεγνή μέρα. Η πίσω κίνηση σημαίνει ότι δεν υπάρχει υποστροφή. Στην πραγματικότητα, ο οδηγός δοκιμής λέει ότι αν είναι βρεγμένο, απολαμβάνει να χρησιμοποιεί το αναγεννητικό φρενάρισμα μόνο στους πίσω τροχούς για να κάνει το πίσω μέρος να βγαίνει προς τα έξω κατά την είσοδο στις στροφές. Σε ένα ανεκτίμητο μοναδικό πρωτότυπο. Μπράβο του.

Πόσο καίει να μας πεις

Κάναμε δύο γύρους σε μια μικτή διαδρομή, κυρίως ελαφρώς ανηφορική και μεσαίας ταχύτητας. Την πρώτη φορά οδήγησαμε σαν κανονικός άνθρωπος και καταφέραμε κατανάλωση πάνω από 9,5 km/kWh. Αυτό είναι δύο φορές πιο οικονομικό από ό,τι θα περίμεναμε με οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε αυτές τις συνθήκες.

Mercedes Vision EQXX

Μετά γίναμε πιο "αγωνιστικοί". Στην πραγματικότητα κινηθήκαμε λίγο πιο σβέλτα απλά για θυμόμασταν την διαδρομή και ξέραμε πού θα μπορούσαμε να μπούμε με λίγο περισσότερη ταχύτητα σε μια στροφή, ώστε να επιταχύνουμε πιο ήπια μετά, και πού θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε καλύτερα την ορμή μέσα από λόφους και κοιλάδες. Αυτό μας έδωσε ένα αρκετά εντυπωσιακό 12 km/kWh. Αρκετά για  δικαιώσουμε την αυτονομία των 1.200+ χιλιομέτρων που λέει η Mercedes.

Τελικά γιατί είναι τόσο αποδοτικό;

Αρχίζει με το ηλεκτρικό σύστημα. Η μπαταρία περιέχει την ίδια ενέργεια με εκείνη που υπάρχει σε ένα EQS παραγωγής. Αλλά έχει το μισό μέγεθος και είναι κατά ένα τρίτο ελαφρύτερη. Μέρος αυτής της συρρίκνωσης οφείλεται στο γεγονός ότι είναι αερόψυκτη. Τα περισσότερα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν υδρόψυξη για τις μπαταρίες. Στο EQXX η αερόψυξη εξοικονομεί βάρος και πολυπλοκότητα και αεροδυναμική αντίσταση.

Mercedes Vision EQXX

Τα ηλεκτρονικά συστήματα υψηλής τάσης και εκείνα που ελέγχουν τον κινητήρα είναι επίσης εμμονικά σχεδιασμένα για ελάχιστες απώλειες. Το ίδιο ισχύει και για τον ίδιο τον ηλεκτροκινητήρα. Θυμηθείτε, οι απώλειες σημαίνουν παραγωγή θερμότητας. Όλη αυτή η εστίαση στην αποδοτικότητα είχε ένα αποτέλεσμα που οι μηχανικοί δεν περίμεναν: αντί να χρειάζεται να κάνουν μεγάλη ψύξη, κατέληξαν να τυλίξουν τον κινητήρα και τον μετατροπέα σε μια θερμική κουβέρτα για να τον κρατήσουν ζεστό. 

Οδηγήσαμε ένα δοκιμαστικό "μουλάρι" με αυτό το σύστημα κίνησης. Οι μηχανικοί το ονομάζουν EMMA και είναι ένα αυτοκίνητο παραγωγής EQB, του οποίου έχουν αφαιρεθεί τα σωθικά και έχουν αντικατασταθεί από την μπαταρία EQXX, τα ηλεκτρονικά υψηλής τάσης, τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων. Είδαμε 6,1 km/kWh από αυτό, ενώ θα περιμέναμε περίπου 5,1 km/kWh από ένα EQB. Αυτό δείχνει ότι το νέο σύστημα μετάδοσης κίνησης προσφέρει περίπου 20% εξοικονόμηση ενέργειας.

Mercedes Vision EQXX

Αλλά είναι η μικροσκοπική αντίσταση που πραγματικά κάνει το EQXX να κυλάει με τόσο λίγη ενέργεια. Το κύριο χαρακτηριστικό είναι αυτή η ουρά σε σχήμα δάκρυ, με ένα απότομο σπάσιμο για την ελαχιστοποίηση των αναταράξεων. Όταν αυξάνεται η ταχύτητα, ένας διπλός διαχύτης ξεπροβάλλει και κατεβαίνει κάτω από την ουρά, μειώνοντας το Cd από 0,18 σε 0,17.

Τα πάντα, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος κίνησης, είναι βελτιστοποιημένα για ταχύτητες αυτοκινητόδρομου, έτσι ώστε σε αντίθεση με τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η οικονομία (και η αυτονομία) να μην καταρρέουν όταν ξεπεράσεις τα 110 km/h.

Τέλος, η οροφή και το πίσω παράθυρο καλύπτται από ηλιακούς συλλέκτες. Σε μια ηλιόλουστη μέρα μπορούν να προσθέσουν περίπου 25 χιλιόμετρα αυτονομίας.

Πώς κατάφεραν να μειώσουν τόσο πολύ το βάρος;

Υπάρχουν μερικά έξυπνα κόλπα και εδώ. Για να φτιάξουν λεπτά, ελαφριά χυτά για τη δομή και την ανάρτηση, χρησιμοποίησαν τη βιομιμητική. Με άλλα λόγια, υπολογισμοί που αφαιρούν υλικό από όπου δεν χρειάζεται. Το τελικό αποτέλεσμα είναι κυριολεκτικά σκελετικό - μοιάζει με οστά.

Θα μπορούσατε να φωνάξετε σε αυτό το σημείο ότι το BMW i3, με το μεγαλύτερο μέρος του αμαξώματος και του πλαισίου του κατασκευασμένο από ανθρακονήματα, είναι 400 κιλά ελαφρύτερο από το EQXX. Και είναι εξίσου ευρύχωρο. (Ο πίσω χώρος του EQXX συμπιέζεται από τη στενή χαμηλή γραμμή οροφής.) Αλλά το i3 έχει μια μπαταρία λίγο μεγαλύτερη από το ένα τρίτο της χωρητικότητας του EQXX και πολύ μεγαλύτερη μετωπική επιφάνεια. Η αυτονομία του είναι περίπου στο 1/5 αυτής του EQXX.

Πού το πάει λοιπόν η Mercedes;

Πολλές από τις καινοτομίες στην πλατφόρμα, τη δομή και το σύστημα κίνησης θα εμφανιστούν στην επόμενη γενιά των συμπαγών έως μεσαίων EV της Mercedes. Αυτό είναι που η Mercedes ονομάζει πλατφόρμα MMA, η οποία αναμένεται από το 2024 και μετά. Αλλά δεν μπορώ να σας πω ποια ακριβώς, επειδή είναι τέτοιος ο ρυθμός της καινοτομίας των EV στη βιομηχανία που δεν θέλουν να οριστικοποιήσουν την πλατφόρμα μέχρι την τελευταία στιγμή.

Το αν θα κατασκευάσουν ένα αυτοκίνητο που θα μοιάζει με το EQXX επίσης δεν έχει αποφασιστεί. Θα έχει συμβιβασμούς στους χώρους και την πρακτικότητα σε σχέση με ένα ψηλότερο hatchback ή τα crossover / SUV που όλοι θέλουν να αγοράσουν. Θα είναι και ακριβό.

Και η Mercedes γνωρίζει καλά ότι ακόμη και μεταξύ των premium αυτοκινήτων, η βελτίωση της οικονομίας μέσω έξυπνης μηχανικής δεν σημαίνει μεγάλες πωλήσεις αν το αυτοκίνητο καταλήξει ελαφρώς παράξενο σε εμφάνιση. 

Best of Network