
Αν και ακόμη δεν έχει ξεκινήσει καλά καλά την εμπορική του σταδιοδρομία, το Hyundai Ioniq 5 έχει αρχίσει να συγκεντρώνει βραβεία, με σημαντικότερο αυτό του World Car of the Year 2022. Δεν είναι μόνο το γεγονός της σχεδίασης και των χαρακτηριστικών του. Είναι σε μεγάλο βαθμό και το ότι πρόκειται για hatchback. Μην μπερδεύεσαι, παρά την κατακλυσμό από SUV που δέχεται η αγορά, τα hatchback αποτελούν ακόμη μία από τις διαχρονικές αγάπες των αγοραστών αυτοκινήτων.
Ένα ακόμη γεγονός, είναι πως η διεύρυνση της ηλεκτροκίνησης δημιουργεί και νέους τρόπους εκμετάλλευσης της ηλεκτρικής ενέργειας των αυτοκινήτων, όταν αυτά παραμένουν ακίνητα. Η ολλανδική πόλη της Ουτρέχτης, αποτελεί το πεδίο εφαρμογής του πειράματος της αμφίδρομης φόρτισης, με πρωταγωνιστή το Ioniq 5. To μοντέλο της Hyundai, θα μετατραπεί σε δημόσιο σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας χρησιμοποιώντας τεχνολογία που δημιουργήθηκε από την κορεατική εταιρεία και την We Drive Solar και ονομάζεται V2G (Vehicle-to-Grid).

Έχοντας αναπτύξει έναν στόλο από 25 Ioniq 5 με τεχνολογία V2G, οι δύο εταιρείες έχουν το εξής πλάνο: τα αυτοκίνητα θα αποθηκεύουν ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, την οποία και θα διοχετεύουν πίσω στο δίκτυο της πόλης κατά τις ώρες αιχμής, όπου απαιτείται μεγαλύτερο φορτίο ρεύματος. Η βασική ιδέα πίσω από το εγχείρημα, είναι πως όταν ένα ηλεκτρικό όχημα βρίσκεται σταθμευμένο, ουσιαστικά αποτελεί έναν αναξιοποίητο σταθμό ηλεκτρικής ενέργειας.
Στη λογική πως ακόμα η ηλεκτροκίνηση δεν έχει φτάσει τα μεγάλα ποσοστά αποδοχής που -είναι βέβαιο πως- θα φτάσει στο μέλλον, η συγκεκριμένη χρήση τους ακούγεται πράγματι ως πείραμα. Τι θα συμβεί όμως όταν τα EVs φτάσουν να καλύψουν το σύνολο της αγοράς; Εκεί είναι σαφές πως η προσθήκη επιπλέον παραμέτρων στη χρήση τους, ενδεχομένως αποτελέσει μια πειστική απάντηση στο ζητούμενο που είναι η δημιουργία βιώσιμων οικοσυστημάτων ενέργειας.

Υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα που απασχολεί εδώ και καιρό την επιστημονική κοινότητα. Δεν είναι άλλο από το πρόβλημα της αποθήκευσης της ενέργειας που προκύπτει από ανανεώσιμες πηγές, όπως η ηλιακή και η αιολική ενέργεια, όταν αυτή παράγεται αλλά δεν χρησιμοποιείται άμεσα. Και εδώ ίσως να έχουμε μπροστά μας την λύση του προβλήματος. Ίσως το μέρος που ψάχνουν όλοι, να είναι οι εκατομμύρια μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων που θα βρίσκονται στους δημόσιους δρόμους τις επόμενες δεκαετίες.

Για να είμαστε δίκαιοι, η ιδέα του V2G δεν είναι αποκλειστικότητα της Hyundai. Εταιρείες όπως οι Nissan, Honda, GM και Ford έχουν κάνει σχετικές αναφορές κατά το παρελθόν, με κλασικότερο παράδειγμα αυτό του Nissan Leaf, το οποίο χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία των γραφείων και του κέντρου σχεδιασμού της Nissan στις ΗΠΑ, από το 2018. Σε παρόμοιο μήκος κύματος και η GM, που αναφέρει πως σύντομα ηλεκτρικά μοντέλα όπως τα Chevrolet Bolt και Silverado, θα συμβάλλουν στην τροφοδοσία με ρεύμα του δικτύου της Καλιφόρνιας.

Το συμπέρασμα όλων αυτών, είναι πως τα πάντα εξαρτώνται από τον αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων που βρίσκονται σε κυκλοφορία. Μια χούφτα από αυτά, δεν μπορούν να αποτελέσουν σοβαρή λύση στο ζήτημα της αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και της διάθεσής της στα δίκτυα των πόλεων. Εκατομμύρια από αυτά όμως, ίσως να είναι σε θέση ακόμη και να λύσουν το πρόβλημα.