Ταξιδέψαμε με την αμιγώς ηλεκτρική Mercedes Vision EQXX

Πιο ηλεκτρική, δεν γίνεται

Mercedes Vision EQXX a

Αν διαβάζεις αυτό το κείμενο, θα το ξέρεις ήδη, ωστόσο θα το ξαναπούμε: το πρωτότυπο Mercedes Vision EQXX ταξίδεψε από το Sindelfingen κοντά στη Στουτγκάρδη μέχρι το Cassis στην Κυανή Ακτή. Σε άκουσα να λες "και τι έγινε;"; Τότε θα προσθέσω ότι αυτό το αμιγώς ηλεκτρικό πρωτότυπο κατάφερε να διανύσει ολόκληρο το ταξίδι των 1.008 χιλιομέτρων με μία μόνο φόρτιση. Τίποτα ακόμα; Nα τονίσουμε ότι όταν έφτασε στον προορισμό του, του είχε απομείνει το 15% της μπαταρίας του, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορούσε εύκολα να έχει διανύσει ακόμα 140 χιλιόμετρα.

Τώρα που εντυπωσιάστηκες μπορείς να πατήσεις εδώ για τα δεδομένα αυτού του επιτεύγματος. Υπάρχει και καλύτερο: αφού ολοκλήρωσε τον μαραθώνιο αποδοτικότητας, η Mercedes κάλεσε το Top Gear στη Νότια Γαλλία για να γνωρίσει το μοναδικό Mercedes Vision EQXX από πρώτο χέρι (καλά, στη ουσία από δεύτερο χέρι, δεδομένου ότι προς το παρόν περιοριστήκαμε στη θέση του συνοδηγού). Παρόλα αυτά, να τι μάθαμε...

Υψηλός δείκτης αεροδυναμικής ευφυίας

Mercedes Vision EQXX

Απλά κοίτα το. Δεν είναι ακριβώς έκπληξη το γεγονός ότι το Vision EQXX έχει ιδιαίτερη αεροδυναμική. Ο συντελεστής οπισθέλκουσας ανέρχεται στο 0,17, κάτι που είναι εξαιρετικά εντυπωσιακό για κάτι που κυκλοφορεί στο δρόμο και έχει τέσσερις πόρτες, τέσσερα καθίσματα και δεν έχει καλυμμένους θόλους τροχών.

Mercedes Vision EQXX

Βασικά χαρακτηριστικά είναι το εξαιρετικά ομαλό μπροστινό μέρος και το σχήμα σταγόνας με το υψηλότερο σημείο του αυτοκινήτου να βρίσκεται αρκετά μπροστά. Η μακριά ουρά και το κοφτό πίσω μέρος βοηθούν στην εξομάλυνση της ροής του αέρα που περνά πάνω από το αυτοκίνητο και υπάρχει ένας ενεργός πίσω διαχύτης που επιμηκύνεται σε ταχύτητες άνω των 60 km/h. Οι στενοί τροχοί 20 ιντσών είναι κατασκευασμένοι από μαγνήσιο και έχουν εντελώς επίπεδη επιφάνεια, ενώ οι μικροσκοπικοί αεραγωγοί μπροστά δημιουργούν αυτό που ο επικεφαλής αεροδυναμικής της Mercedes Dr Teddy Woll περιγράφει ως "εικονικό κάλυμμα του μπροστινού τροχού". Στη συνέχεια, το πίσω μετατρόχιο είναι κατά 50 χιλιοστά στενότερο από το μπροστινό, πράγμα που σημαίνει ότι ο αέρας περνάει γύρω από τους πίσω τροχούς χωρίς να διαταράσσεται. Οι εξωτερικοί καθρέφτες είναι "παραδοσιακοί" - η Mercedes σκέφτηκε για κάμερες, αλλά θα χρειαζόταν να προσθέσει δύο ακόμη οθόνες. Αντ' αυτού, αυτοί οι καθρέφτες έχουν περίπου 50% καλύτερη αεροδυναμική από αυτούς που θα βρίσκατε σε μια C-Class.

Το σύστημα ηλεκτροκίνησης είναι εξίσου έξυπνο

Mercedes Vision EQXX

Η ομάδα που ανέλαβε το task των 1.000 χιλιομέτρων είχε κάποιους αρκετά έξυπνους ανθρώπους να καλέσει για υποστήριξη. Για το σύστημα κίνησης, οι μάγοι της Formula 1 της Mercedes στο Brixworth βοήθησαν στην ανάπτυξη μιας μπαταρίας με σχεδόν 100 kWh ωφέλιμης χωρητικότητας που ζυγίζει 30% λιγότερο από μια παρόμοια μονάδα της EQS. Είναι επίσης στο μισό του μεγέθους της, και επειδή τόσο αυτή όσο και ο ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη είναι εξαιρετικά αποδοτικοί (κατά μέσο όρο 95%), χρειάζονται μόνο αερόψυξη ακόμη και σε θερμότερα κλίματα.

Η Mercedes περιόρισε την τελική ταχύτητα του Vision EQXX στα 140 km/h για λόγους ασφαλείας, αλλά κατάφερε να φτάσει αυτό το νούμερο σε αρκετά τμήματα της Autobahn κατά τη διάρκεια της διαδρομής ρεκόρ. Πάντως ακόμα και από τη θέση του συνοδηγού το αισθάνεσαι ζωηρό -υπάρχει αυτή η άμεση ηλεκτρική ροπή και 241 ίπποι που κινούν μόνο τους πίσω τροχούς.

Το εσωτερικό είναι πραγματικά hi tech

H οθόνη του Vision EQXX

Κοίτα μόνο το μέγεθος αυτής της οθόνης. Η Mercedes χρειάζεται ένα νέο όνομα για αυτό το γιγαντίο πάνελ 47,5 ιντσών, ανάλυσης 8k, δεδομένου ότι έχει ήδη προχωρήσει σε αρκετά μεγάλα μεγέθη με την διακοπτόμενη "Hyperscreen". Είναι πάντως υπέροχα λεπτομερής και "τρέχει" με μία πολύ δυνατή GPU. Μπορεί ακόμη και να εμφανίσει σε πραγματικό χρόνο μια κινούμενη εικόνα της κατεύθυνσης/ταχύτητας του ανέμου πάνω από το αυτοκίνητο, και θα σας δείξει πού στον ουρανό βρίσκεται ο ήλιος και πώς μπορείτε να αντλήσετε καλύτερα ενέργεια από τους ηλιακούς συλλέκτες που είναι τοποθετημένοι στην οροφή.

Το σαλόνι της Vision EQXX

Για εξοικονόμηση βάρους, τα μόνα ηχεία στο αυτοκίνητο είναι τοποθετημένα στο κάθισμα, με δύο μικρές μονάδες σε κάθε προσκέφαλο και ένα woofer χαμηλά στο κάτω μέρος της πλάτης. Η ποιότητα του ήχου είναι εξαιρετική και η Mercedes αρχίζει να χρησιμοποιεί μια φωνή που δημιουργείται από υπολογιστή. Δεν μοιάζει και με της Σκάρλετ Γιόχανσον στην ταινία "Her" και ναι, είναι τόσο ανατριχιαστικό όσο ακούγεται.

Υπάρχει επίσης μια τεράστια ποσότητα βιώσιμων υλικών στο εσωτερικό. Τα φωτεινά μπλε χαλιά είναι απίστευτα -μια πραγματική αναδρομή στις δεκαετίες του 1960 και του 1970- αλλά εδώ είναι κατασκευασμένα 100% από μπαμπού. Στη συνέχεια, υπάρχουν τα καθίσματα -είναι επενδεδυμένα με δέρμα από κάκτους (που σημαίνει ότι δεν χρησιμοποιούνται νερό, φυτοφάρμακα ή ζιζανιοκτόνα κατά την παραγωγή) και παρόλο που είναι λίγο σκληρά, θα μπορούσατε εύκολα να τα δείτε να περνάνε στην παραγωγή.

Παρόλα αυτά, κατά καιρούς αισθανθήκαμε λίγο κλειστοφοβικά. Δεν υπάρχει έλλειψη χώρου στο εσωτερικό του EQXX, αλλά την έλλειψη πίσω παραθύρου χρειάζεται χρόνο για να την συνηθίσεις.

Πολύ ραφιναρισμένο για πρωτότυπο

Πρόκειται για ένα πολύ ελαφρύ αυτοκίνητο. Ζυγίζει μόνο 1.755 κιλά συνολικά και χρησιμοποιεί εξαιρετικά φουτουριστική τεχνολογία για να επιτύχει αυτόν τον στόχο - η Mercedes είναι ιδιαίτερα υπερήφανη για τα τμήματα από χυτό αλουμίνιο που εξοικονομούν βάρος αφήνοντας κενά όπου δεν ασκούνται δυνάμεις. Χρησιμοποιεί επίσης κάποια όχι και τόσο πρωτοποριακά υλικά, όπως τα πολυκαρβονικά παράθυρα, αλλά παρά την έλλειψη γυαλιού είναι πραγματικά ήσυχο από μέσα.

EQB mule

Ο state of the art ηλεκτροκινητήρας δεν κάνει σχεδόν καθόλου θόρυβο. Η Mercedes λέει ότι δοκίμασε εκτενώς το σύστημα κίνησης σε ένα "μουλάρι" EQB κατά τη διάρκεια της εξέλιξης και είναι πολύ ραφιναρισμένο αν σκεφτείς ότι πρόκειται για πρωτότυπο. Υπάρχει ακόμη και ένα επιπλέον επίπεδο ανάκτησης ενέργειας (που ονομάζεται D--) που οι μηχανικοί ανέπτυξαν για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραγωγής της Mercedes ώστε να επιτυγχάνουν μέγιστη ανάκτηση ενέργειας.

Είναι απίστευτα αποδοτικό

Mercedes Vision EQXX

Θα ήταν λίγο απογοητευτικό αν δεν ήταν, έτσι δεν είναι; Στη 45λεπτη βόλτα μας με το Vision EQXX πραγματοποιήσαμε κατά μέσο όρο 11,2 χιλιόμετρα ανά kWh - ακριβώς το ίδιο με αυτό που επιτεύχθηκε στη διαδρομή ρεκόρ και σχεδόν διπλάσιο από αυτό που βλέπουμε στα περισσότερα σημερινά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Mercedes Vision EQXX

Α, και οι ηλιακοί συλλέκτες μπορούν να προσθέσουν περίπου 25 χιλιόμετρα σε κάθε ταξίδι 1.000 χιλιομέτρων. Επιπλέον δεν προσθέτουν πολύ επιπλέον βάρος στην οροφή, επειδή είναι κρυμμένα κάτω από μια οροφή από fiberglass. Η Mercedes ισχυρίζεται επίσης ότι ο ενεργός διαχύτης θα προσαρμοστεί για τα μελλοντικά αυτοκίνητα παραγωγής, επειδή οι δοκιμές δείχνουν ότι μπορεί να προσθέσει από 3 εώς 5% περισσότερη αυτονομία.

Τελικά είναι πραγματικά άνετο

Τα καθίσματα της Vision EQXX

Θα περίμενε κανείς ότι κάτι με ειδικά σχεδιασμένα ελαστικά Bridgestone eco και άκαμπτη ανάρτηση θα ήταν λίγο σκληρό, αλλά το EQXX είναι εκπληκτικά καλά ρυθμισμένο. Υπάρχει μια κάποια σπορτίφ συμπεριφορά στην οδήγηση, καθώς μια χαλαρή ρύθμιση δεν θα ήταν καλή για την αντίσταση κύλισης, αλλά μπορεί να ανταπεξέλθει σε δρόμους της πόλης και σε σαμαράκια, όπως θα έκανε κάθε αυτοκίνητο παραγωγής. Υπάρχει επίσης μια σχεδόν ανησυχητική έλλειψη θορύβου από τον αέρα, αλλά αυτό ήταν μάλλον αναμενόμενο...

Η σημασία του να είναι κανείς ελαφρύς

Προφανώς δεν οδηγούμε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, αλλά ακόμα κι έτσι έχουμε ήδη συνηθίσει το επιπλέον βάρος τους. Το Vision EQXX έχει όμως διαφορετική αίσθηση, είναι αισθητά ελαφρύτερο και πιο ευέλικτο από τα περισσότερα αδέρφια του και αυτό έχει ως αποτέλεσμα το τιμόνι του να είναι πολύ πιο άμεσο.

Mercedes Vision EQXX b

Η μικρότερη μάζα συμβάλλει επίσης στη μείωση της αντίστασης κύλισης αλλά και στον τρόπο που επιταχύνει το Vision EQXX. Ας ελπίσουμε ότι αυτή η φιλοσοφία είναι κάτι που η Mercedes παίρνει σοβαρά για τα μελλοντικά της αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Όχι, δεν θα μπορέσεις να το αγοράσεις αλλά...

Mercedes Vision EQXX

Το EQXX είναι ένα αυτοκίνητο εξέλιξης και μια τεχνική άσκηση για τη Mercedes, οπότε είναι απίθανο να βγει στην παραγωγή σε αυτή τη μορφή, αλλά ο Markus Schäfer άφησε να διαρρεύσει στο Top Gear ότι κάτι που μοιάζει με αυτό μπορεί να κυκλοφορήσει σχετικά σύντομα.

"Θα έλεγα μείνετε συντονισμένοι", δήλωσε ο επικεφαλής τεχνολογίας της Mercedes. "Στο εγγύς μέλλον θα δείτε κάτι που είναι - από άποψη σχεδιασμού - πολύ πολύ κοντά σε αυτό το όχημα".

Best of Network