Πώς είναι να δίνεις εξετάσεις οδήγησης με Lamborghini Revuelto 1.000 ίππων

Τα σύγχρονα supercars είναι τόσο καλόβολα, που μπορούν να αντεπεξέρχονται σε κάθε είδους πρόκληση. Τι θα έλεγες για μια δοκιμασία σαν και εκείνες των εξετάσεων οδήγησης, στο πιο απαιτητικό κέντρο οδήγησης;

Βρίσκομαι στο κάθισμα μιας Lamborghini Revuelto στο στο κέντρο δοκιμών και εξετάσεων οδήγησης Speke του Ηνωμένου Βασιλείου. Ελέγχω τους καθρέφτες μου και, ακολουθώντας τις οδηγίες, σταματάω στην άκρη του δρόμου για την προκαταρκτική ενημέρωση. Κοιτάζω ξανά τους καθρέφτες.

Αδύνατο να συγκεντρωθώ. "Θα ήθελα τώρα να κάνετε ένα φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης. Όταν σηκώσω το χέρι μου και πω stop, θέλω να...".

Κείμενο: Ollie Marriage - Φωτογραφίες: Jonny Fleetwood

Ενώ ο εξεταστής μου μιλάει, αντιλαμβάνομαι αμυδρά μια φιγούρα να βγαίνει από το Best One που βρίσκεται απέναντι. Δύο γόνατα εμφανίζονται στο παράθυρο, μετά ένα παγωτό που στάζει και τελικά ένα πρόσωπο. Πρέπει να σκύψει πολύ χαμηλά. Ποια είναι τώρα η διαδικασία; Επιτρέπεται να έρθω σε επικοινωνία με κάποιον τρίτο κατά τη διάρκεια των εξετάσεων οδήγησης; Εξετάσεις δεν είναι αυτές που δίνω;

Δεδομένου ότι το αυτοκίνητο είναι ασφαλές, σταθμευμένο και με το χειρόφρενο στο on, αποφασίζω ότι όλα είναι ΟΚ και μπορώ να μιλήσω. Κατεβάζω το παράθυρο. Ακούγεται ένα ήχος σαν ρούφηγμα. Και μετά η ατάκα "Ω, ρε φίλε, τι ήχος είναι αυτός". Εδώ που τα λέμε, δεν έχει κι άδικο.

Μια Lamborghini Revuelto φτιαγμένη σαν εκπαιδευτικό Corsa. Αυτό που θέλω απλά να πω είναι ότι το υβριδικό μοντέλο της Lamborghini με τους 1.000 ίππους θα έκανε αρκετή αίσθηση εδώ πέρα και χωρίς τις πινακίδες L. Αλλά έτσι είναι τα πράγματα αν πραγματικά θέλεις να βάλεις φωτιά κάπου χωρίς να παραβιάσεις ούτε έναν κανόνα του Κ.Ο.Κ.

Πόσο δύσκολο είναι, λοιπόν, να περάσεις τις εξετάσεις οδήγησης με ένα supercar; Με άλλα λόγια, με ένα όχημα που διαθέτει πόρτες που ανοίγουν προς τα πάνω, ένα αυτοκίνητο με τραγικό κύκλο στροφής και μηδενική ορατότητα προς τα πίσω, αλλά και ύψος που οριακά περνά ξύνοντας τα σαμαράκια του δρόμου; Αυτό ήρθα να μάθω.

Παρέα μου είναι η ισχυρότερη πρόταση της Lamborghini, η ολοκαίνουρια Revuelto, που διαθέτει έναν V12 6.5 λίτρων με απόδοση 814 ίππων, που φτάνει τους 1.001 με τη βοήθεια τριών ηλεκτροκινητήρων.

Τα 0-100 χλμ./ώρα πραγματοποιείται σε αδιανόητο χρόνο, ενώ η τελική του ταχύτητα σε οδηγεί κατευθείαν στη φυλακή έχοντας αποτύχει στις εξετάσεις. Επίσης, έχει λειτουργία ανύψωσης ρύγχους. Αυτό θα αποδειχθεί πολύ σημαντικό. Και παραδόξως αρκετά ανεπαρκές.

Κέντρο εξετάσεων οδήγησης Speke

Βρίσκομαι στο Speke, ακριβώς νότια του Λίβερπουλ, ένα μέρος που επιλέχθηκε για έναν σημαντικό λόγο: έχει το χαμηλότερο ποσοστό επιτυχίας από οποιοδήποτε άλλο κέντρο εξετάσεων οδήγησης στο Ηνωμένο Βασίλειο. Διπλός κίνδυνος, λοιπόν. Και ζητώ συγγνώμη από όλους τους ντόπιους μαθητές που δεν το γνώριζαν αυτό.

Αν και δεδομένου του τρόπου με τον οποίο αυτή τη στιγμή γίνονται οι κρατήσεις για τις εξετάσεις, θα πρέπει ούτως ή άλλως να ταξιδέψεις μέχρι το Ντόβερ για να τις ολοκληρώσεις. Και δεν υπάρχει διαθέσιμη ημερομηνία πριν από το 2028.

Τώρα, ας ξεκαθαρίσουμε ένα διαδικαστικό θέμα. Δεν υπάρχει τίποτα στην ιστοσελίδα της DVSA που να λέει ότι δεν μπορείς να δώσεις εξετάσεις οδήγησης με μια Lamborghini Revuelto. Ωστόσο, αν το προσπαθούσες, θα σου το απαγόρευαν, καθώς, όπως ακριβώς συμβαίνει με τα Smart Fortwo, Toyota iQ και Mini Convertible (μεταξύ άλλων κατάφωρων παραβατών των κανόνων που είχαν την ατυχία να προκαλέσουν τις αρχές), η περιμετρική ορατότητα δεν είναι αρκετά καλή.

Σε όλα τα υπόλοιπα η Revuelto είναι σύννομη, τουλάχιστον απ’ όσο μπορώ να καταλάβω. Δεν υπάρχουν ειδικά φώτα, ενώ τα ελαστικά έχουν βάθος πέλματος πάνω από 1,6 χιλιοστά.

Επίσης, έχω τοποθετήσει έναν επιπλέον εσωτερικό καθρέφτη (με ό,τι αυτό συνεπάγεται), έχω ελέγξει τη ζώνη ασφαλείας του συνοδηγού και το προσκέφαλο, έχω διαπιστώσει ότι η Revuelto είναι ικανή να αναπτύξει πάνω από 100 χλμ./ώρα και έχω τοποθετήσει τις πινακίδες L. Και μια ταμπέλα οροφής. Γιατί θέλω ο κόσμος να πάρει το μήνυμα.

Και, ναι, είμαι ήδη κάτοχος κανονικής άδειας οδήγησης στο Ηνωμένο Βασίλειο. Στην πραγματικότητα, την έχω περισσότερο καιρό από οποιονδήποτε άλλο στο Top Gear. Ή, για να το θέσω αλλιώς, κανείς δεν έχει λιγότερες πιθανότητες επιτυχίας από μένα στις εξετάσεις.

Η εξεταστής μου Aman Sanghera

Το μόνο που χρειάζομαι τώρα είναι ένας εξεταστής. Η Aman Sanghera είναι εκπαιδεύτρια οδήγησης εδώ και 12 χρόνια, με τα κανάλια της σχολής της Clearview Driving στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να έχουν πάνω από 1 εκατ. followers. Συνήθως βρίσκεται στη θέση του συνοδηγού σε μια Mercedes A-Class, δίπλα σε έναν νευρικό μαθητή.

Σήμερα βρίσκεται σε ένα supercar δίπλα σε έναν υπερβολικά σίγουρο μεσήλικα, του οποίου και τα δύο παιδιά πέρασαν με την πρώτη φορά και θέλουν απεγνωσμένα να αποτύχει. Θα προσπαθήσω να μην απογοητεύσω κανέναν.

Βρίσκομαι στην αίθουσα αναμονής στο κέντρο εξετάσεων οδήγησης του Speke. Ξέρεις για τι πράγμα μιλάω. Είναι ακριβώς σαν αυτό που πήγες κι εσύ. Θυμίζει κάτι από αίθουσα αναμονής ιατρείου ή από εκείνη ενός αστυνομικού τμήματος. Προφανώς, δεν ξέρω.

Γύρω μου βρίσκονται φτηνές καρέκλες και μερικοί άχαροι πίνακες ανακοινώσεων με καρφιτσωμένες πάνω τους "χρήσιμες" οδηγίες. Η μοκέτα στο δάπεδο καταλαμβάνει όλη την επιφάνεια, ενώ τα φυλλάδια βρίσκονται σε προθήκες μαζί με χρήσιμα τηλέφωνα. Με άλλα λόγια, τίποτα το παρήγορο, φιλόξενο ή υποστηρικτικό. Μπορείς να μυρίσεις τον πανικό, να γευτείς τον φόβο. Οι αναμνήσεις με κατακλύζουν.

Απέτυχα στις εξετάσεις μου την πρώτη φορά. "Υπερβολική αυτοπεποίθηση". Αυτό θυμάμαι να μου λέει ο εξεταστής. Ξεπέρασα το όριο ταχύτητας και δεν έβγαλα φλας πριν αλλάξω λωρίδα και στη συνέχεια, αφού βγήκα έξαλλος από το αυτοκίνητο, ρώτησα τον εξεταστή τι είδους ικανοποίηση του δίνει να κόβει ανθρώπους. Το μετάνιωσα αμέσως και τρεις δεκαετίες μετά νιώθω ακόμη βαθιά ντροπή γι’ αυτό.

Παρακολουθώ από την άλλη πλευρά του πάρκινγκ την άφιξη της πρώτης ομάδας εξεταζομένων. Αναγνωρίζω τα σφιγμένα βήματα και τα αφηρημένα βλέμματά τους. Το μυαλό τους είναι γεμάτο με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Καταφθάνουν με τους εκπαιδευτές τους και 10 λεπτά αργότερα αναχωρούν με τους εξεταστές, που παραδοσιακά φορούν τα φωσφοριζέ τους ρούχα. Αφού πρώτα έκαναν το τεστ όρασης. Ω, Θεέ μου.

Βρίσκομαι στο στάδιο της ζωής μου όπου η όρασή μου αλλάζει ραγδαία και οι επισκέψεις μου στον οφθαλμίατρο δε συμβαδίζουν με αυτή την απαίτηση. Πρέπει να διαβάσω πινακίδα κυκλοφορίας που βρίσκεται στα 20,5 μέτρα... κι εγώ τη βλέπω σαν μουτζούρα. Φτου.

Και αρχίζουμε να τσουλάμε. Ή, μάλλον, να σερνόμαστε. Εξασκήθηκα σε όλη τη διαδρομή μέχρι εδώ χθες, περιστρέφοντας συνεχώς το τιμόνι. Και το μίσησα.

Η Revuelto έχει ελαφρύ και άμεσο τιμόνι, που είναι μικρό σε μέγεθος και με λεπτή στεφάνη, με μικρό κύκλο στροφής. Το τιμόνι αφήνει άφθονο χώρο για να κινούνται τα χέρια πάνω από τους μηρούς και κάτω από το τελείωμα της οροφής. Καμία Lamborghini δεν ήταν ποτέ καταλληλότερη για εξετάσεις οδήγησης.

Οδηγώντας, αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι γιατί το Speke έχει ποσοστό επιτυχίας μόλις 27%. Οι δρόμοι είναι φαρδιοί και ελάχιστα πολυσύχναστοι. Στρίβουμε δεξιά και τότε συναντάμε τον Αρμαγεδδώνα των υποψηφίων. Οδικά έργα κατά μήκος ενός κυκλικού κόμβου και αμέσως μετά αριστερά σε στενούς δρόμους με πεζούλες.

Μου αποσπούν τόσο πολύ την προσοχή τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα, η παιδική χαρά στα δεξιά μου και οι μπάλες που εμφανίζονται ξαφνικά στον δρόμο, με αποτέλεσμα να μη δω καθόλου το πρώτο (μη σηματοδοτημένο) σαμαράκι.

Την πλήρωσε το splitter. Η Aman ουρλιάζει από τρόμο, εγώ τινάζομαι από φόβο – είναι αποτυχία το να μην καταφέρεις να περάσεις ένα σαμαράκι; Το τιμόνι της Revuelto περιλαμβάνει τέσσερα περιστροφικά χειριστήρια και 16 κουμπιά. Συν άλλα οκτώ περίπου στο πίσω μέρος. Ένα από αυτά ανυψώνει το ρύγχος. Κάτσε να το βρω όμως… Και τη στιγμή που πάω να το κάνω, ένα ακόμα σαμαράκι αναδύεται. Ο αριστερός μου αντίχειρας το ψάχνει και τότε το βρίσκει.

Σερνόμαστε, με την ανάρτηση να είναι τρομακτικά άκαμπτη. Ο επόμενος δρόμος μοιάζει με βομβαρδισμένο τοπίο. Πρέπει να πηγαίνω τόσο αργά, που αρχίζω να αναρωτιέμαι αν οι εξετάσεις οδήγησης έχουν χρονικό όριο. Το αποκορύφωμα είναι ένα σαμαράκι που ίσα που χωράει από κάτω παρά το σηκωμένο ρύγχος. Και για μια ακόμα φορά νικητής είναι το σαμαράκι. Την πλήρωσε ξανά το splitter.

Κάνουμε μερικούς ελιγμούς αριστερά και δεξιά, και τότε, ακριβώς τη στιγμή που ένα παιδί σε ένα ηλεκτρικό ποδήλατο και κρατά το τηλέφωνο ψηλά εμφανίζεται από το πουθενά στο τυφλό μου σημείο, ο V12 παίρνει μπροστά. Τον είδα, πιστέψτε με. Κάνει έναν tank slapping και προσπαθεί να σταματήσει την πορεία του προς τον μικρό κυκλικό κόμβο που ακολουθεί βγάζοντας έξω τα πόδια του. Χριστέ και Κύριε. Ναι, νομίζω ότι μπορεί όντως να ελπίζει σε μια θεία δύναμη, δεδομένου του τρόπου που προσπαθεί να κατέβει και να περπατήσει με 40 χλμ./ώρα.

Μέχρι τώρα προφανώς και οδηγούσα στο ηλεκτρικό πρόγραμμα. Ας το ονομάσουμε ως τα "τρία αθόρυβα μίλια". Τώρα ο κινητήρας αναλαμβάνει τα ηνία και τα πράγματα είναι πολύ πιο έντονα, τόσο ακουστικά όσο και οπτικά.

Λυπάμαι, γιατί σίγουρα κάτι βρόμικο παίχτηκε με τη Lamborghini και τους νομοθέτες ώστε να επιτρέψουν στη Revuelto να κάνει τόσο θόρυβο.

Ο κόσμος αρχίζει να βγαίνει από τα σπίτια πριν φτάσουμε εκεί. Βλέπω ανθρώπους με γατιά να στριμώχνονται ανάμεσα στα πόδια τους και σκυλιά να βάζουν την ουρά στα σκέλια. Άσε που μπορεί να σκάσουν ξαφνικά μύτη παιδάκια με πατίνια. Οπότε, καλύτερα να εξασκηθώ στο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης.

Και όταν σταματάμε, εμφανίζονται μπροστά μας ένα δυο άτομα. Στην αρχή, γιατί στη συνέχεια πολλαπλασιάζονται σαν μύγες. Δεν φαίνονται να απογοητεύονται όταν ανακαλύπτουν ότι δεν είμαι ένας 17χρονος σούπερ σταρ της Έβερτον. Το αυτοκίνητο είναι ο σταρ. Κι αυτό είναι πρόβλημα κατά τη διάρκεια μιας εξέτασης οδήγησης.

Πλήθη πάνω από το κεφάλι μου στριμώχνονται για να δουν, κινητά τηλέφωνα περιφέρονται στο οπτικό μου πεδίο και απαιτητικές φωνές με παρακαλούν να μαρσάρω. Η Revuelto, πρέπει να επισημάνω, συμπεριφέρεται άψογα.

Κινείται με ανάλαφρο και εύκολο τρόπο στις χαμηλές ταχύτητες, το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη αλλάζει αβίαστα ταχύτητες, ενώ οι εκκινήσεις σε ανηφόρες είναι παιχνιδάκι όταν το χειρόφρενο απελευθερώνεται αυτόματα. Αυτά είναι εξαιρετικά νέα αν είσαι κάτοικος του Knightsbridge και έχεις παραγγείλει μια Revuelto. Χωρίς να μπαίνω σε λεπτομέρειες, το Speke δεν είναι Knightsbridge.

Ωστόσο, το φιλαράκι μου, ρουφώντας το παγωτό του, το είπε ξεκάθαρα. "Είναι γ@μημένα περίεργα εδώ γύρω, καλύτερα να προσέχετε". Μας το είπε με φιλικό τρόπο, όχι όμως και τόσο πολύ ώστε να θέλω να τον ρωτήσω γιατί δεν ήταν στο σχολείο.

Φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης

Παρεμπιπτόντως, η Revuelto τα έκανε θάλασσα στο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης. Είχα ξεχάσει να ενεργοποιήσω τη ρύθμιση για μέγιστη κάθετη δύναμη και δεν είχα ζεστάνει αρκετά τα carbon φρένα και τα ελαστικά, οπότε το αυτοκίνητο απλά πλανάρισε από τα 40 χλμ./ώρα μέχρι να ακινητοποιηθεί. Ακολούθησε αυτό που περίμενα. Σταμάτημα σε κράσπεδο στην απέναντι πλευρά του δρόμου και κίνηση με όπισθεν για μια απόσταση ίση με δύο μήκη αυτοκινήτου.

Ο μεσαίος καθρέφτης βρίσκεται εκεί πολύ περισσότερο για να σε βοηθά να βλέπεις τον V12. Και παρά το γεγονός ότι οι εξωτερικοί καθρέφτες κάνουν καλά τη δουλειά τους, βρήκα κάτι καλύτερο να κάνω: άνοιξα την πόρτα και έσκυψα έξω για να δω. Μπορούσα σχεδόν να δω γύρω από τα πίσω ελαστικά και ήταν εύκολο να βεβαιωθώ ότι δε θα χτυπήσω κάποιο πολύτιμο κράμα. Δεν είμαι σίγουρος ότι η Aman είχε την ίδια άποψη.

Παρ’ όλα αυτά, όλα καλά με τις "στημένες" καταστάσεις. Πρόκειται για δοκιμασίες τις οποίες έχεις προβάρει από πριν, οπότε ο εξεταστής δε θα σε στριμώξει με κάτι τέτοια. Απλά ακολουθείς το ίδιο μοτίβο κάθε φορά.

Αυτό που πραγματικά σε δοκιμάζει είναι οι άλλες καταστάσεις, οι πιο συνηθισμένες. Όπως το λεωφορείο που έρχεται από την αντίθετη κατεύθυνση στο βάθος, το συγκεχυμένο χρώμα των διαγραμμίσεων στο δρόμο, το van διανομών που βγαίνει από μια στροφή, οι περίπλοκες διασταυρώσεις, το ποιος δίνει προτεραιότητα σε ποιον σε έναν δρόμο κ.ά.

Κοπήκατε, δοκιμάστε ξανά

Δεν κόβομαι σε αυτά. Κόβομαι για τρεις άλλους λόγους. Με άλλα λόγια, κόβομαι δίκαια. Δεν είδα ότι κάπου άλλαξε το όριο ταχύτητας, με αποτέλεσμα να συνεχίζω να κινούμαι με 42 χλμ./ώρα. Δεν ελέγχω ικανοποιητικά το τυφλό μου σημείο, ούτε έκανα αρκετούς ελέγχους όταν ξεκίνησε αμέσως μετά το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης. Και έσκυψα έξω από την πόρτα του αυτοκινήτου για να κάνω όπισθεν. Αυτό δε με βγάζει αυτόματα εκτός, αλλά κόβομαι επειδή δεν έλεγξα καθόλου τον καθρέφτη στην άλλη πλευρά ενώ έκανα όπισθεν.

Δεν μπορώ να ρίξω το φταίξιμο στο αυτοκίνητο για πολλά από αυτά, γιατί, πέραν της μικρής της απόστασης από το έδαφος, η Revuelto ήταν αλάνθαστη. Βέβαια, τα μπουτόν ενεργοποίησης των φλας που βρίσκονται στο τιμόνι, τα οποία διαθέτουν μάλιστα ξεχωριστό κουμπί για την ακύρωσή τους, είναι αναθεματισμένα εκνευριστικά.

Επίσης, το να καταφέρεις να παρκάρεις με όπισθεν ένα supercar πλάτους 2.033 χλστ. (χωρίς τους καθρέφτες) στον προβλεπόμενο χώρο ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα, που χρειαζόταν και δεύτερη προσπάθεια. Ευτυχώς, αλλιώς θα ήταν άλλη μια αποτυχία.

Τι κάνει το Speke τόσο απαιτητικό και δύσκολο; Σύμφωνα με την Aman και τους άλλους εκπαιδευτές και εξεταστές με τους οποίους μίλησα, πολλά πράγματα μαζί, όπως οι στενοί δρόμοι, οι παράξενες και διαδοχικές διασταυρώσεις και η συγκεχυμένη σε αρκετές περιπτώσεις οδική σήμανση.

Συμβουλές προς ναυτιλλομένους

Θέλεις μια συμβουλή, υποψήφιε εξεταζόμενε του Speke; Πήγαινε στο Montrose στη Σκωτία, όπου το ποσοστό επιτυχίας φτάνει το 74,8%. Δύο ημέρες μετά την εξέτασή μου η Ένωση Εκπαιδευτών Οδήγησης δημοσίευσε ένα άρθρο που ισχυρίζεται ότι το Speke είναι πλέον το δεύτερο πιο δύσκολο μέρος για να πάρεις το δίπλωμά σου. Το Swindon κατέχει τώρα τα πρωτεία.

Τελικά, δεν πρόκειται να το προσπαθήσω ξανά. Και είμαι πραγματικά ευγνώμων που αυτή μου η εξέταση δε μέτρησε ως κανονική.

Τις ευχαριστίες μας στην DVSA, στον Ian Guy, στο κέντρο δοκιμών οδήγησης Speke και στην Aman Sanghera στο Clearview Driving.

 

 

 

TopGear Lamboghini Revuelto
TopGear Lamboghini Revuelto
TopGear Lamboghini Revuelto
TopGear Lamboghini Revuelto
TopGear Lamboghini Revuelto
TopGear Lamboghini Revuelto
TopGear Lamboghini Revuelto
TopGear Lamboghini Revuelto
TopGear Lamboghini Revuelto
TopGear Lamboghini Revuelto