Είναι σαφές πως κάθε εποχή έχει τους δικούς της ήρωες, όμως σε ότι αφορά την κατηγορία των supercars, η δεκαετία του 1970 υπήρξε το σημείο καμπής. Θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει βάσιμα, πως πριν από περίπου μισό αιώνα προέκυψαν τα πιο ριζοσπαστικά μοντέλα επιδόσεων.
Σχεδόν όλα τα μεγάλα ονόματα και όλες οι σχολές ανεξαρτήτως προέλευσης, παρουσίασαν μέσα σε εκείνη τη δεκαετία κάποια από τα πιο εμβληματικά μοντέλα της ιστορίας τους. Ας κάνουμε μια αναδρομή σε 9 από τα σημαντικότερα, που σε μεγάλο βαθμό καθόρισαν την μετέπειτα πορεία των supercars.
1. Maserati Bora (1971)
Το μοντέλο που αποτέλεσε ένα μιξ της κομψότητας του ιταλικού στυλ και της ακατέργαστης δύναμης ενός κινητήρα V8. Η πρώτη Maserati με κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο, με την υπογραφή του Giorgetto Giugiaro. Κομψή και συνάμα ισχυρή, σηματοδότησε τη μετάβαση της εταιρείας σε μια νέα εποχή.
Εφοδιαζόταν με κινητήρα V8 4.7 και 4.9 λίτρων με απόδοση 310 και 330 ίππων αντίστοιχα. Είχε επιτάχυνση 0-100 km/h σε 6,5 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 275 km/h. Κατασκευάστηκαν μόλις 564 κομμάτια.
2. De Tomaso Pantera (1971)
Ακόμη ένα μυώδες αμάξωμα με στιλιστικές αναφορές από την Ιταλία. Σχεδιασμένη από τον αμερικανό Tom Tjaarda και την Ghia, διέθετε κινητήρα V8 της Ford. Ένα icon των 70s από τη θέση οδήγησης του οποίου πέρασε ακόμη και ο Elvis Presley.
Ο αμερικάνικος V8 5.8 λίτρων απέδιδε 330 ίππους, εξασφαλίζοντας επιτάχυνση 0-100 km/h σε 5,5 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 255 km/h. Η παραγωγή της ανήλθε σε 7.000 μονάδες.
3. Ferrari 365 GT4 BB (1973)
Το μοντέλο που σηματοδοτεί την είσοδο της θρυλικής ιταλικής εταιρείας στην εποχή των αυτοκινήτων με κεντρικά τοποθετημένους κινητήρες. Δημιουργήθηκε από την πένα του Leonardo Fioravanti στο στούντιο Pininfarina. H 365 GT4 ΒΒ έστειλε το ξεκάθαρο μήνυμα πως η Ferrari θα άρχιζε να παίρνει αποστάσεις από την κλασική διάταξη με τους V12 τοποθετημένους μπροστά.
Το 12κύλινδρο σύνολο των 4.4 λίτρων με ισχύ 380 ίππους, της χάριζε εξαιρετικές επιδόσεις, καθώς ας μην ξεχνάμε πως μιλάμε για μια εποχή που το βάρος των αυτοκινήτων ήταν πολύ χαμηλότερο απ' ότι σήμερα. Σημειώστε επιτάχυνση 0-100 km/h σε 5,4 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 302 km/h. Μόλις 387 μονάδες κατασκευάστηκαν.
4. Lamborghini Countach LP400 (1974)
Αν μιλάμε για το απόλυτο icon της εποχής, τότε η Countach είναι περίπου μονόδρομος. Το αριστούργημα του Marcello Gandini της Bertone, αποτέλεσε ένα μοναδικό σχεδιαστικό statement, κερδίζοντας επάξια μια θέση ανάμεσα στα πόστερ που κοσμούσαν κάθε παιδικό υπνοδωμάτιο.
Ο V12 των 4.0 λίτρων είχε ισχύ 375 ίππων και επιδόσεις που ζαλίζουν. 0-100 km/h σε 5,6 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 309 km/h, για ένα αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε σε μόλις 157 αντίτυπα (έκδοση LP400).
5. Porsche 911 Turbo (1975)
Το αυτοκίνητο που εγκαινιάζει την εποχή Turbo. Χρειάζεται να πούμε κάτι άλλο; Ίσως ένα σχόλιο για την εμφάνιση, με τα φουσκωμένα φτερά και την τεράστια αεροτομή να την καθιστούν άμεσα αναγνωρίσιμη. Απέκτησε φήμη τόσο για την ακαριαία επιτάχυνση όσο και για την tricky οδική της συμπεριφορά.
Ο επίπεδος 6κύλινδρος των 3.0 λίτρων, δεν είχε κάποια εξωπραγματική ισχύ, όμως και πάλι, οι 260 ίπποι ήταν αρκετοί για επιτάχυνση της τάξης των 5,4 δευτερολέπτων και τελική ταχύτητα 250 km/h. Η παραγωγή της ήταν 2.850 μονάδες.
6. Lotus Esprit S1 (1976)
Ακόμη ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σχήματα διαχρονικά. Το σφηνοειδές σχήμα που δημιούργησε ο Giorgetto Giugiaro βοηθήθηκε βέβαια και από τον ρόλο της Esprit ως αμφίβιου οχήματος για τις ανάγκες της ταινίας του James Bond, "Η κατάσκοπος που με αγάπησε". Δεν είχε κάποιο εξωτικό στοιχείο, καθώς ο κινητήρας του ήταν ένας "ταπεινός" δίλιτρος 4κύλινδρος απόδοσης 160 ίππων.
Η Esprit S1 όμως, υπήρξε η απόδειξη πως η ευελιξία ήταν σε θέση να υπερισχύσει της ακατέργαστης δύναμης. Σε επίπεδο επιδόσεων τα νούμερα είναι επίσης αρκετά χαμηλού προφίλ, με την επιτάχυνση 0-100 km/h να έρχεται σε 8,4 δευτερόλεπτα και την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 214 km/h. Από την έκδοση S1 ωστόσο, κατασκευάστηκαν μόνο 718 μονάδες.
7. Ferrari 512 BB (1976)
H Ferrari αρχίζει να τελειοποιεί την ιδέα του επίπεδου 12κύλινδρου κινητήρα. Ο αντικαταστάτης της 365 GT4 BB είχε ένα μεγαλύτερου κυβισμού και πιο ραφιναρισμένο σύνολο, που διατηρούσε την μάρκα σε αντιστοιχία με τις δημιουργίες της Lamborghini.
Εδώ ο flat-12 των 5.0 λίτρων, απέδιδε 360-380 ίππους, ικανούς για επιτάχυνση 0-100 km/h σε 5,4 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 302 km/h. Η παραγωγή περιορίστηκε στις 929 μονάδες.
8. Aston Martin V8 Vantage (1977)
Θα μπορούσες να κάνεις λόγο για βρετανικό muscle car, με πολυτελές περιτύλιγμα. Σχεδιαστής της ήταν ο Βρετανός William Towns και στόχος του, να παντρέψει την βρετανική κομψότητα με την ωμή δύναμη. Ο Τύπος της εποχής το χαρακτήρισε ως το "πρώτο supercar της Βρετανίας". Στο πρόσωπό του, αρκετοί θα αναγνωρίσουν και όχι άδικα, τις Aston που βρέθηκαν στο πλευρό του James Bond την δεκαετία του '80.
Μια ματιά στα τεχνικά χαρακτηριστικά, αποκαλύπτει έναν V8 5.3 λίτρων, με την ισχύ να ανέρχεται σε 390 ίππους. Μόλις 457 αντίτυπα κυκλοφόρησαν με τις επιδόσεις να αναφέρουν επιτάχυνση 0-100 km/h σε 5,4 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 270 km/h.
9. BMW M1 (1978)
Θεωρείται το μοναδικό supercar της BMW, έστω κι αν ακούγεται κάπως καταχρηστικό. Σχεδιασμένη από τον Giorgetto Giugiaro και εξελιγμένη από κοινού από την Lamborghini και το αγωνιστικό τμήμα της BMW. Ένα αυτοκίνητο φτιαγμένο για αγώνες, αλλά και για χρήση σε δημόσιους δρόμους. Ίσως τώρα η κουβέντα περί supercar να αποκτά λίγο περισσότερο νόημα.
Ο κινητήρας της ήταν 6κύλινδρος 3.5 λίτρων και είχε απόδοση 273 ίππων. Η επιτάχυνση 0-100 km/h ερχόταν σε 5,6 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 265 km/h. Μόλις 453 μονάδες πέρασαν τη γραμμή παραγωγής.