
Σε μια περίοδο που η κουβέντα περιστρέφεται ολοένα και περισσότερο γύρω από την ηλεκτροκίνηση και η κατηγορία των roadster μετρά τα λιγότερα μέλη από ποτέ, μια επέτειος έρχεται να μας θυμίσει πόσο διαφορετικά ήταν τα πράγματα όταν τα σπορ αυτοκίνητα γνώριζαν μέρες δόξας.
Ο χρόνος κυλά γρήγορα και για τους λάτρεις των αυτοκινήτων, η ταχύτητά του γίνεται ακόμη πιο αισθητή όταν συνειδητοποιούν ότι κάποια εμβληματικά μοντέλα κλείνουν φέτος τριάντα χρόνια ζωής. Ειδικά μάλιστα από τη στιγμή που ανήκουν στην ίδια κατηγορία, στοιχείο ενδεικτικό της δημοφιλίας των ανοιχτών αυτοκινήτων εκείνη την εποχή.

Το 1995, σηματοδότησε την πρεμιέρα κάποιων εξαιρετικών μοντέλων, που αν και ξεχώριζαν στην εποχή τους, σήμερα έχουν βυθιστεί στη λήθη. Ήρθε λοιπόν η ώρα να ρίξουμε μια δεύτερη ματιά σε τρία ξεχωριστά roadster του 1995, τα οποία αξίζουν περισσότερη αναγνώριση με αφορμή τα 30ά τους γενέθλια.
Fiat Barchetta: Ιταλική κομψότητα

Από το 1972 έως το 1989, η Fiat και ο οίκος Bertone συνεργάστηκαν για την παραγωγή του X1/9, ενός μικρού διθέσιου σπορ αυτοκινήτου με κινητήρα στο κέντρο και προσιτή τιμή. Η επιτυχία του, ωστόσο, δεν είχε άμεση συνέχεια, καθώς η Fiat έστρεψε το ενδιαφέρον της σε άλλα εμπορικά τμήματα.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, η ιταλική φίρμα αναθεώρησε τη στρατηγική της και αποφάσισε ότι ένα μικρό σπορ μοντέλο είχε πλέον εμπορική λογική. Έτσι, το 1995 παρουσιάστηκε η Barchetta, ένα πανέμορφο διθέσιο roadster που σχεδιάστηκε εσωτερικά από την Fiat (Centro Stile).
Η Barchetta βασίστηκε στο πάτωμα του Fiat Punto Mk1, αλλά με μικρότερο μεταξόνιο, και αποτέλεσε έναν μοντέρνο φόρο τιμής στα ιταλικά roadsters των δεκαετιών του ’50 και ’60.
Φορούσε έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 1.8 λίτρων απόδοσης 129 ίππων, ο οποίος αν και επαρκής για καθημερινή χρήση, δεν ενθουσίασε τους πιο απαιτητικούς οδηγούς.
Η περιορισμένη ισχύς και η μέτρια αξιοπιστία ήταν οι λόγοι που η Barchetta δεν απέκτησε ποτέ τη φήμη που της άξιζε. Ωστόσο, 30 χρόνια μετά, παραμένει ένα πανέμορφο και απολαυστικό μοντέλο για όσους αναζητούν την εμπειρία ενός ανοιχτού αυτοκινήτου με στυλ.
MG F: Επιστροφή στις ρίζες

Πριν αποκτήσει κινεζική ταυτότητα, η MG αποτελούσε εμβληματικό όνομα της βρετανικής σπορ αυτοκίνησης. Από το 1982 έως το 1991, το λογότυπο της MG κοσμούσε κυρίως sedan και hatchback της Rover, χωρίς να υπάρχει κάποιο αυθεντικό σπορ μοντέλο στη γκάμα της.
Αυτό άλλαξε πρώτα με το MG RV8 του 1992, μια ανανεωμένη εκδοχή του κλασικού MGB, και στη συνέχεια, το 1995, με την έλευση του MG F, του πρώτου αυθεντικού σπορ αυτοκινήτου της φίρμας έπειτα από δεκαετίες.
Με κινητήρα στο κέντρο, καλοστημένη ανάρτηση και δυναμική εμφάνιση, το MG F επανέφερε το όραμα της MG για "προσιτή οδηγική απόλαυση". Κυκλοφόρησε έως το 2002, οπότε και αντικαταστάθηκε από το ανανεωμένο TF. Η ισχυρότερη εκδοχή του, εφοδιαζόταν με τον γνωστό K-Series κινητήρα της Rover με 158 ίππους.
Παρότι εξακολουθεί να έχει ένα μικρό αλλά πιστό κοινό στη Μ. Βρετανία, το MG F έχει κατά τα άλλα ξεχαστεί από την παγκόσμια κοινότητα των φίλων των σπορ αυτοκινήτων. Άδικα, καθώς αποτελούσε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις της εποχής του.
BMW Z3: Το roadster που ξεπέρασε την Ζ1

Μετά την εκκεντρική Z1 (1989–1991), η BMW επανήλθε το 1995 στη μικρή κατηγορία των διθέσιων σπορ μοντέλων με την Z3. Το νέο roadster είχε πιο ρεαλιστικό σχεδιασμό, βελτιωμένο πλαίσιο βασισμένο στην Σειρά 3 Ε36, και ισχυρότερους κινητήρες.
Αρχικά διατέθηκε με τετρακύλινδρους κινητήρες έως 140 ίππους, που όμως κρίθηκαν "λίγοι" για ένα αυτοκίνητο με το σήμα της BMW. Η γκάμα εμπλουτίστηκε σταδιακά με εξακύλινδρες εκδόσεις, φτάνοντας στο απόγειό της με την έκδοση Z3 M, η οποία φορούσε τον εξακύλινδρο S54 κινητήρα των 321 ίππων της M3 E46.
Η Z3 γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία, κάτι στο οποίο αναμφίβολα έπαιξε ρόλο και η εμφάνιση του James Bond πίσω από το τιμόνι της, μέχρι την αντικατάστασή της το 2002. Ακόμα και στις απλές εκδόσεις της, προσφέρει οδηγική ευχαρίστηση και διατηρεί τη γοητεία ενός κλασικού BMW roadster.
Φόρος τιμής στην οδηγική απόλαυση
Είτε πρόκειται για την ιταλική κομψότητα της Barchetta, την αγγλική παράδοση του MG F, ή τη γερμανική ακρίβεια της Z3, τα παραπάνω μοντέλα δείχνουν ότι το 1995 ήταν μια χρονιά πλούσια σε προτάσεις για τον πραγματικό οδηγό.
Κι αν σήμερα έχουν ξεχαστεί, ίσως είναι η κατάλληλη ευκαιρία να τα ξαναδούμε με φρέσκο βλέμμα γιατί, τελικά, κάποια αυτοκίνητα αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία στην καρδιά μας.