F1: Γιατί έχει τόσα πολλά κουμπιά το τιμόνι του μονοθεσίου

Με τις δυνατότητες ρυθμίσεων που δίνει πλέον η τεχνολογία στην F1 το τιμόνι είναι ένας υπερυπολογιστής χειρός τον οποίο οι οδηγοί πρέπει να ξέρουν απ'έξω και ανακατωτά.

F1 τιμονι Mercedes F1 2018
F1 τιμονι McLaren
F1 τιμονι McLaren Piastri
F1 τιμονι Williams BMW F1 ιστορικό
F1 τιμονι Aston Martin
F1 τιμονι Aston Martin
F1 τιμονι Mercedes F1 2018
F1 τιμονι Mercedes F1 2018

Το τιμόνι σε ένα μονοθέσιο της Formula 1 δεν είναι απλώς ένα τιμόνι — είναι ένας πίνακας ελέγχου υψηλής τεχνολογίας. Αντί να ελέγχει ένα εργοστάσιο ή ένα βιομηχανικό σύστημα, ελέγχει ένα αυτοκίνητο που κινείται με πάνω από 300 χλμ./ώρα. Κάθε πάτημα κουμπιού μπορεί να καθορίσει το αποτέλεσμα ενός Grand Prix.

F1 τιμονι Aston Martin

Όταν σκεφτόμαστε ένα σπορ αυτοκίνητο, ίσως φανταζόμαστε ένα τιμόνι με paddle shifters και μια "επιθετική" αισθητική. Αλλά το σύγχρονο τιμόνι της F1 είναι κάτι εντελώς διαφορετικό: είναι ένα εργονομικό και απόλυτα εξατομικευμένο ηλεκτρονικό εργαλείο, που επιτρέπει στον οδηγό να ρυθμίζει δεκάδες παραμέτρους σε πραγματικό χρόνο. Και στην πραγματικότητα, κανένα τιμόνι δεν είναι ίδιο με το άλλο.

Διαβάστε Επίσης

Από το απλό τιμόνι στον υπερουπολογιστή στα χέρια των οδηγών

Όπως όλα στη Formula 1, έτσι και το τιμόνι ξεκίνησε απλά. Τη δεκαετία του ’50 και του ’60 ήταν συνήθως ένα ξύλινο ή μεταλλικό στεφάνι με τρεις ακτίνες – και τίποτα άλλο. Ούτε κουμπιά, ούτε καλώδια. Καθώς όμως προχωρούσε η τεχνολογία και η τηλεμετρία, οι μηχανικοί άρχισαν να προσθέτουν λειτουργίες. Τη δεκαετία του ’90 υπήρχαν ήδη τα πρώτα κουμπιά, όπως για την επικοινωνία με το pit wall. Από τότε, τα κουμπιά πολλαπλασιάστηκαν. Σήμερα, το τιμόνι είναι εξίσου σημαντικό με τον κινητήρα ή την αεροδυναμική.

F1 τιμονι Mercedes F1 2018

Τι κάνουν όλα αυτά τα κουμπιά;

Ένα σύγχρονο τιμόνι F1 διαθέτει 20 έως 30 κουμπιά, διακόπτες και περιστροφικά καντράν, οργανωμένα ανά λειτουργία. Μερικά από τα πιο βασικά:

DRS (Drag Reduction System): Σύστημα μείωσης της αεροδυναμικής αντίστασης. Επιτρέπει το άνοιγμα μέρους της πίσω πτέρυγας για μεγαλύτερη ταχύτητα στις ευθείες. Χρησιμοποιείται μόνο σε συγκεκριμένα σημεία και υπό προϋποθέσεις.

ERS (Energy Recovery System): Σύστημα ανάκτησης ενέργειας από θερμότητα των φρένων και του turbo. Οδηγεί σε έξτρα ηλεκτρική ισχύ για επιτάχυνση.

Brake Balance: Ρύθμιση της κατανομής φρεναρίσματος μεταξύ εμπρός και πίσω. Ιδανική για βελτιστοποίηση ανά στροφή.

F1 τιμονι Williams BMW F1 ιστορικό

Engine Modes: Λειτουργίες του κινητήρα – από "attack" (μέγιστη ισχύς) έως "management" (εξοικονόμηση). Απαραίτητη αλλαγή για προσπεράσεις ή στρατηγική.

Fuel Mix: Ρύθμιση του μείγματος αέρα-καυσίμου. Πιο πλούσιο για δύναμη, πιο φτωχό για οικονομία.

Pit Limiter: Περιορισμός ταχύτητας στα pits (π.χ. 80 χλμ./ώρα).

Neutral και Clutch Bite Point: Για εκκινήσεις ή ειδικές περιπτώσεις. Το ένα για νεκρά, το άλλο για τη ρύθμιση του ιδανικού σημείου σύμπλεξης.

Overtake Button: "Κουμπί προσπέρασης". Δίνει στιγμιαία μέγιστη ισχύ στον οδηγό. Ιδανικό για επίθεση ή άμυνα.

F1 τιμονι McLaren

Γιατί τόσοι έλεγχοι;

Κατά τη διάρκεια ενός αγώνα, ο οδηγός αλλάζει συνεχώς παραμέτρους: την ισορροπία φρεναρίσματος, τη διαχείριση της μπαταρίας ERS, την ανταπόκριση στις αλλαγές του καιρού, ακόμη και τις εντολές στρατηγικής της ομάδας. Ουσιαστικά, ο σύγχρονος οδηγός είναι και μηχανικός εν κινήσει – και το τιμόνι είναι η διεπαφή του με το μονοθέσιο.

Πίσω από τη λάμψη, τα onboard πλάνα και τα έντονα χρώματα, το τιμόνι της Formula 1 είναι ένα εργαλείο ακριβείας. Δεν στρίβει μόνο. Ορίζει τη στρατηγική, καθορίζει τις επιδόσεις και δίνει πρόσβαση σε αποφάσεις που παίρνονται στο χιλιοστό του δευτερολέπτου. Σε ένα σπορ όπου τα πάντα κρίνονται στο όριο, το να έχεις τον απόλυτο έλεγχο κυριολεκτικά στα χέρια σου, μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Το μέλλον της αυτοκίνησης διαμορφώνεται από την τεχνολογία, την πράσινη μετάβαση και τη ζήτηση για ευέλικτα μοντέλα χρήσης που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες.

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Best of Network